سبد خرید 0
ابزار کارشناسی خودرو

ابزار کارشناسی خودرو

یکی از دغدغه‌های همه ما هنگام خرید خودرو خصوصاً خودروهای کارکرده، اطمینان از صحت و سلامت آن است. نه‌تنها به‌عنوان خریدار؛ بلکه در جایگاه یک متخصص و یا تعمیرکار نیز آشنایی با ابزار کارشناسی خودرو امری حیاتی است.

برای دریافت مشاوره جهت خرید ابزار کارشناسی خودرو می توانید با شماره 02128428460 تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات مفیدی در مورد قیمت و کیفیت آنها در اختیار شما قرار دهند.

استفاده از این ابزار به‌منظور شناسایی عیوب و نواقص احتمالی بسیار کمک کننده است. ضمن آن‌که درجهت اطمینان از سلامت خودرو نیز می‌تواند به ما آرامش خاطر دهد.

آموزشگاه فنی و حرفه ای کارآزموده همچنین برگزار کننده قوی ترین دوره های آموزش کارشناسی خودرو (بدنه، شاسی، رنگ و فنی خودرو)؛ جهت اطلاع از نحوه شرکت در کلاس ها با ما تماس بگیرید.

 در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با برجسته‌ترین و بهترین های ابزار کارشناسی خودرو آشنا کنیم.

ابزاری که کار کردن با برخی از آن‌ها بسیار ساده است. به‌طوری که همه افراد با کمی دقت و مطالعه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

ابزار کارشناسی خودرو

دستگاه ضخامت سنج رنگ

آیا می‌خواهید از رنگ رنگ شدگی بدنه خودرو مطئن شوید؟! دستگاه ضخامت سنج رنگ یا همان دستگاه تشخیص رنگ بهترین انتخاب است.

امروزه صنعت خودرو و رنگ‌آمیزی بدنه در کارگاههای نقاشی، پیشرفت چشمگیری داشته و شاید تشخیص اصل از فرع کار ساده‌ای نباشد!

اما دستگاه ضخامت سنج در بین ابزار کارشناسی خودرو ،با فناوری خاص خود به ما کمک فراوانی در این زمینه خواهد کرد. این دستگاه از امواج آلتراسونیک بهره می‌گیرد.

بدین معنا که این وسیله، امواج را به سطح بدنه ارسال می‌کند و با دریافت مجدد آن‌ها، ضخامت رنگ را بررسی می‌نماید. این دستگاه تشخیص رنگ،در بین ابزار کارشناسی خودرو ،خطای انسانی را به حداقل می‌رساند.

سرعت بالا، ابعاد مناسب، درکنار دقت بسیار فوق‌العاده در تشخیص رنگ‌شدگی درحد میکرون، از مهمترین مزایای این دستگاه است.این عوامل سبب شده تا دستگاه ضخامت سنج رنگ یکی از بهترین انواع ابزار کارشناسی خودرو محسوب شود.

در صورت نیاز به خرید دستگاه تشخیص رنگ به موارد زیر دقت کنید:

  • دقت اندازه گیری دستگاه
  • سرعت پردازش دستگاه
  • نیاز کم به کالیبراسیون
  • مصرف باتری 
  • کیفیت صفحه نمایش
  • قابلیت اندازه گیری پوشش روی آهن و آلومینیوم
  • متعلقات شامل کیف حمل و ورق های کالیبراسیون
  • اصالت دستگاه از طریق سرتیفیکیت و یوزر منوال
  • واحدهای مختلف اندازه گیری

ابزار کارشناسی خودرو

قلم تست آهنربایی

قلم تست آهنربایی شاید از جمله ابزار کارشناسی خودرو باشد که قدمت زیادی در استفاده دارد. این وسیله حجم و وزن کمی داشته و به راحتی قابل حمل است.

این ابزار نسبتاً کوچک، از یک قلم با لایه پلاستیکی تشکیل شده که درون آن یک آهنربا قرار دارد. این آهنربا نیز به‌وسیله فنری در انتها، به بدنه قلم متصل است که وظیفه چسبیدن و جداشدن از بدنه خودرو را برعهده دارد.

قلم تست آهنربایی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ابزار کارشناسی خودرو، عملکرد بسیار ساده ای دارد. به این شکل که ابتدا آهنربا به بدنه خودرو می‌چسبد. حال اگر بدنه رنگ‌شدگی نداشته باشد، آهنربا به سختی از بدنه جدا می‌شود.

همچنین نشان‌گر قلم، عدد بالایی را نشان می‌دهد. درحالی که در صورت رنگ‌شدگی بدنه خودرو، آهنربا به سادگی از بدنه جدا شده و عدد پایین‌تری نیز نمایش خواهدداد.

این ابزار کارشناسی خودرو ارزان قیمت می باشد ولی دقت بالایی ندارد.بطور مثال اگر لای رنگ نازکی روی بدنه خودرو باشد ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد.

کاربرد قلم تست کارشناسی بیشتر برای نواحی برش و جوش خورده ای است که بتونه شده اند و یا جاهایی که امکان استفاده از ضخامت سنج ریسک باشد مثل نواحی سرشاسی که ریسک سقوط دارد.

از جمله برندهای رایج بازار،قلم تست کارشناسی شماره 3 و 4 می باشد.

ابزار کارشناسی خودرو

چراغ قوه دستی، ساده‌ترین ابزار کارشناسی خودرو

یکی از ساده‌ترین ابزار کارشناسی خودرو که در اختیار همه ماست، چراغ قوه دستی است. چراغ قوه با تاباندن و تمرکز نور بر بدنه، امکان تشخیص رنگ‌شدگی را تا حدی برای ما مشخص می‌کند.

نقاطی که دارای کنتراست یا همان اختلاف و تضاد رنگی هستند و اغلب با تیرگی خود را نشان می‌دهند، نشان از رنگ‌شدگی دارد. این شیوه تا حدی در زمینه انواع رنگ خودرو قابل استفاده است.

اما توجه داشته باشید که در خودروهای با رنگ متالیک باید زاویه تابش نور را افزایش دهید. زاویه‌ای در حدود 150 تا 160 درجه، اندازه مناسبی است. لازم به ذکر است، دقت استفاده از چراغ قوه طبیعتاً کمتر از سایر روش‌هاست و نیاز به چشمانی قوی دارد!

لذا چنانچه دقت بالاتری مدنظر دارید، توصیه می‌کنیم از دستگاه‌های با دقت بیشتر مانند دستگاه ضخامت‌سنج رنگ در میان ابزار کارشناسی خودرو استفاده نمایید.

از جمله مشکلات چراق قوه های دستی،تمام یا ضعیف شدن باتری در حین کار است.

پیشنهاد ما اینست که باتری های قابل شارژ تهیه نمایید و قبل از رفتن به محل کارشناسی خودرو،از فول شارژ بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.
اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید. 

ویدئو بروسکوب

ویدئو بروسکوپ (Video Borescope) از جمله ابزارهای تخصصی در زمینه انواع ابزار کارشناسی خودرو محسوب می‌شود.

این دستگاه برای عیب‌یابی و بازرسی مکان‌هایی از خودرو که چندان در معرض دید نیستند، گزینه فوق‌العاده‌ای است.

لنز دوربین قوی در زوایای مختلف، قابلیت اتصال به نمایشگر و توانایی ضبط تصاویر از دیگر امکانات این دستگاه است.

این ویژگی‌های منحصر به فرد سبب شده تا ویدئو بروسکوپ علاوه بر کارشناسی خودرو در صنایع مختلفی نظیر مکانیک، هواپیما، کشتی سازی و … نیز مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله مواردی که بعنوان ابزار کارشناسی خودرو می تواند مورد استفاده قرار گیرد بررسی اصالت شماره موتور،ترک بلوکه سیلندر، فضاهایی از پشت موتور که قابل دید نیستند، قسمت های زیر شاسی که با کاور و باطری و هواکش پوشیده شده اند و…می باشد.

آینه تلسکوپی

خودروها به دلیل موتوربندی و ساختمان مخصوص به خود، همواره دارای نقاط کور و دور از دید هستند. نقاطی که شاید مشاهده و بررسی آن‌ها بدون ابزار، کارساده ای نبوده و یا حتی در برخی موارد امکان‌پذیر نباشد.

در همین راستا، آینه تلسکوپی یکی از ابزارهای تخصصی و در عین حال ساده در حوزه ابزار کارشناسی خودرو است. این آینه از یک دسته نسبتاً بلند تشکیل شده که اغلب قابلیت تنظیم طول نیز دارد.

درانتها آینه‌ای با قابلیت چرخش تا 360 درجه تعبیه شده است. این آینه و چرخش آن، امکان مشاهده و بررسی نقاط دور از دسترس را به‌راحتی برای شما فراهم می‌کند. در نتیجه، حتی دورترین نقاط نیز از چشمان شما دور نخواهد ماند.

همچنین ابعاد کوچک و ظاهر خودکار مانند آن سبب شده، تا بسیاری از کارشناسان خودرو این‌وسیله را ‌همراه خود داشته‌باشند.

ابزار کارشناسی خودرو

دستگاه دیاگ، موشکافانه در میان ابزار کارشناسی خودرو

همه عیوب و نواقص خودرو قابل رؤیت نیستند، مانند مشکلاتی که ممکن است در سیستم‌های الکترونیکی وجود داشته‌باشد. اختلالاتی که می‌تواند در مدارهای الکتریکی خودرو و سیستم‌های کنترل نظیر کروزکنترل، تعلیق، تهویه یا کیسه‌هوا به‌وجود آید.

در نتیجه، لزوم استفاده از ابزار کارشناسی خودرو با تکیه بر توانایی تشخیص چنین مشکلاتی اجتناب ناپذیر است. دستگاه دیاگ بدین منظور طراحی و ساخته شده است.

دستگاه دیاگ یا عیب‌یاب خودرو، با ارسال کدهای مشخص الکتریکی به واحد کنترل الکترونیک خودرو یا همان  Electronic Control Unit (به اختصارECU)، اطلاعاتی را فراخوانی می‌کند.

ECU نیز با دریافت درخواست دیاگ، اطلاعات لازم را بررسی کرده و نتایج را به دستگاه ارسال می‌کند. در نتیجه، کارشناسی که از دیاگ استفاده می‌کند، با مشاهده و بررسی اطلاعات، می‌تواند عیوب احتمالی را تشخیص دهد.

عمق سنج آج تایر

یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت لاستیک و تایر، عمق آج است. وجود آج یا همان پستی بلندی‌های روی تایر، نقش ویژه‌ای درکنترل خودرو و اصطکاک بین تایر و سطح جاده دارد.

در نتیجه، استفاده از تایرهایی که آج آن‌ها عمق کمی دارد و اصطلاحاً ساییده شده‌اند، به‌دلیل ایمنی نامناسب، توصیه نمی‌شود. لذا اندازه‌گیری و تشخیص عمق آج در شناسایی این امر بسیار کمک کننده است.

بدین‌منظور، دستگاه عمق سنج آج تایر به‌عنوان ابزار کارشناسی خودرو، وسیله‌ای کاربردی است که در ابعاد کوچک طراحی شده است. این وسیله دارای یک گِیچ اندازه‌گیری است که عمق آج را نشان می‌دهد.

دقت این وسیله‌ اغلب در حد 0.01 بوده و بسته به نوع دستگاه می‌تواند بین 20 تا 30 میلیمتر را به‌خوبی اندازه‌گیری کند. همچنین برخی از عمق سنج‌ها دیجیتالی نبوده و عقربه ای هستند و با حرکت عقربه میزان آج را نشان می‌دهند.

رطوبت سنج روغن ترمز

از دیگر ابزار کارشناسی خودرو که برای همه ما به راحتی قابل استفاده است، رطوبت سنج روغن ترمز می‌باشد. جالب است بدانید، روغن ترمز حتی درون مخزن می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند و به مرور زمان رقیق شود.

این امر کیفیت و کارایی روغن را تحت تأثیر قرار خواهدداد. لذا سنجش میزان رطوبت اهمیت زیادی در صحت و اطمینان از عملکرد روغن ترمز دارد. برای استفاده از این دستگاه، رطوبت سنج را درون مخزن روغن ترمز قرار دهید.

بر روی دستگاه چراغ هایی قرار دارد که بسته به میزان رطوبت، عددی را به شما نشان خواهد داد. چراغ سبز که نشان از رطوبت کمتر از یک درصد است، نشان می‌دهد که رطوبت شما ایده آل است.

همچنین محدوده رطوبت زیر دو درصد نرمال بوده و نیاز به تعویض ندارد. اما در صورتی که رطوبت سنج با چراغ قرمز رطوبت کمتر از 3 یا بالاتر از 4 را نشان دهد، بایستی روغن ترمز خود را تعویض نمایید.

برای اطمینان از صحت عملکرد دستگاه نیز می‌توانید انگشت خود را خیس کرده و به رطوبت سنج متصل کنید. در این صورت دستگاه باید عدد بالای 4 درصد را نشان دهد.

لامپ های SMD

عبارت مخفف SMD از SURFACE MOUNTED DEVICE که به معنای قطعات نصب شده روی سطح می باشد، گرفته شده است.

در  تکنولوژی  SMD اجزای مختلف از پیش ساخته شده به مدار چاپی لحیم می شوند.

طراحی آنها به گونه ای است که برد آن ها ضخامت بسیار کمی دارد. علاوه بر این اجازه می دهد هر دو طرف PCB ها مورد استفاده قرار بگیرند.

تکنولوژی نوری به کار رفته در این محصول نوری یکنواخت و بدون ایجاد تیرگی را برای شما تولید می کند.

این نور فاقد اشعه های مضر نظیر مادون قرمز و فرا بنفش است به همین دلیل سبب آزار چشم و پوست شما نخواهد شد .

از طرفی به دلیل برحورداری از چیپ لامپ SMD دارای نوری مناسب می باشد که مناسب قرار گیری روی دیوار و سقف های مراکز تشخیص رنگ میباشد که در بین ابزار کارشناسی خودرو قرار می گیرد.

کیف حمل ابزار کارشناسی خودرو

در آخر برای حمل تمامی ابزار کارشناسی خودرو نیاز به یک کیف مناسب می باشد که سلامت ابزارهای حساس به ضربه شما را تضمین کند.کیف ابزارهایی از جنش برزنت در بازار موجود می باشد که علاوه بر سختی مناسب در برابر ضربه ،ضدآب نیز می باشند که این باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

کلام آخر

همان‌گونه که اشاره شد، ابزار کارشناسی خودرو به‌منظور شناسایی عیوب و نواقص خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. باتوجه به زمینه بررسی و میزان دقتی که مدنظر داریم، دستگاه‌های مختلفی در این خصوص طراحی و تولید شده‌اند.

برخی از این دستگاه‌ها به دلیل ابعاد کوچک، سهولت در استفاده و دقت قابل قبولی که دارند، بسیار پرطرفدارند. برخی از ابزارها نیز تخصصی‌تر بوده و برای بررسی دقیق و موشکافانه گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شوند.

دستگاه دیاگ، ضخامت سنج رنگ و ویدیو برسکوب از جمله این ابزار تخصصی به شمار می‌روند. بدون شک، استفاده از این ابزار، برای اطمینان از صحت عملکرد خودرو چه برای استفاده شخصی و چه برای خرید، نقش بسیار مؤثری ایفا می‌نماید.

0 Comments

اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.

  • ممنونم ازشما،چه برندی از ضخامت سنج خوب هست بنظرتون بگیرم؟

  • برا مغازه چه چراغی بزنیم که چشمم اذیت نکنه من چشمم یه مقدار به نور زیاد حساسه.
    ممنون میشم راهتمایی کنید

  • این دستگاه ضخامت سنجا فیک تقلبیش زیاد شده حواستون باشه😁😁

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=30269