سبد خرید 0

تعویض روغن خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

تعویض روغن خودرو  ( روغن موتور خودرو ) که یکی از اجزا بسیار کاربردی و حیاتی به شمار می رود، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. موتور خودرو مجموعه ای از قطعات متعدد می باشد که حرکت و فعالیت هر یک در کنار دیگری بدون وجود روان کننده یا روغن میسر نیست.

ایجاد اصطحکاک بالا و آسیب پذیر شدن موتور، از جمله عوارضی است که در صورت عدم استفاده از روغن موتور می توان شاهد آن بود. عملکرد صحیح و استاندارد موتور خودرو، ارتباط کاملا بی واسطه ای با میزان روغن موجود در این قسمت دارد. روغن موتور شرایط بسیار ساده و روانی را برای فعالیت و حرکت قطعات در این قسمت از خودرو فراهم خواهد نمود.

برررسی مداوم میزان روغن موتور به ویژه در مواقعی که بیم آسیب به موتور یا کم بودن روغن وجود دارد، ضروری است. کارشناسی خودرو کارآزموده مجموعه ای مستقل و متشکل از متخصصینی مجرب در حوزه خودرو و قطعات و تجهیزات وابسته است که در بسیاری از مناطق کشور به ارائه خدمات مرتبط با انواع خودرو از جمله تعیین کیفیت روغن موتو می پردازد.

توجه به رسوبات درون موتور و اینکه آیا روغن خودرو به موقع انجام شده است یا خیر در فرآیند کارشناسی خودرو در محل اهمیت زیادی دارد.

تعویض روغن خودرو

تعویض روغن خودرو به عنوان یکی از کلیدی ترین گزینه ها برای روان سازی موتور باید در بهترین زمان ممکن انجام گیرد.

رعایت نکاتی ساده اما بسیار کاربردی در این امر موجب خواهد شد تا نتیجه کار رضایت بخش باشد. وجود هر گونه آلودگی و گرد و غبار در روغن موتور، فعالیت و عملکرد آن را به نحو چشمگیری کاهش خواهد داد.

رنگ روغن موتور نباید به سمت تیرگی برود، همین امر یکی از نشانه های مهمی است که زمان تعویض خودرو را هشدار می دهد.

انجام فعالیت های مکرر به منظور پاک سازی دوده هایی که از احتراق در موتور ایجاد می شوند، توسط روغن موتور، این ماده را آلوده می نماید. آلودگی ایجاد شده مانع از عملکرد صحیح و طبیعی روغن موتور خواهد شد.

اضافه شدن مواد مختلف در عملیات های دوده زدایی و پاکسازی موجب تیرگی روغن موتور می شوند که این موضوع در نوع خود نتیجه ای جز ایجاد محدودیت و ضعف در سیستم موتور نخواهد شد. عمر روغن خودرو هم چون بسیاری از تجهیزات افزودنی دیگر در آن محدود و تمام شدنی است.

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو کارآزموده شرکت کنید.

زمان استاندارد تعویض روغن موتور

این امر در صورت فعالیت استاندارد و کم خودرو، طی دوره های طولانی رخ می دهد. اما در صورتی که فعالیت و عملکرد خودرو سنگین و سخت باشد، می توان شاهد کاهش طول عمر مفید روغن خودرو حتی به چند ماه نیز بود.

بر همین اساس روغن موتور ویژگی هایی از جمله جذب ذرات ( ذرات معلق )، کاهش آلودگی و ایجاد روانکاوی در موتور را به مرور از دست می دهد.

توجه به نکات مهمی از جمله صدا معمول یا گوش خراش موتور، هشدار دهنده ای جدی برای زمان تعویض روغن موتور محسوب می گردد. مکش روغن توسط موتور و هم چنین ورود انواع گرد و غبار و آلودگی، موجب از بین رفتن قدرت اولیه موتور اتومبیل و در نتیجه ایجاد حساسیت و عملکرد ضعیف آن می گردد.

تعیین حدود کیلومتری برای تعویض روغن عموما یک فرض و احتمال به شمار می رود که قابل اتکا به صورت صد در صدی نیست.

از این رو با توجه به علائم و هشدار های هر خودرو، باید نسبت به تعیین زمان مناسب برای این عمل اقدام نمود. کسب اطلاعاتی کاربردی و تخصصی در این حوزه می تواند نتایج و بازتاب های مفیدی را برای رانندگان و هم چنین صاحبان صنعت روغن موتور خودرو داشته باشد.

نقش بسیار کلیدی روغن موتور در هر اتومبیل بدین معناست که باید بیشترین دقت را در انتخاب آن به خرج داد.

پیش از خرید روغن موتور، باید نسبت به بررسی ویژگی کیفیت این محصول و مطابقت آن با نوع اتومبیل اقدام نمود.

کارشناسی خودرو کارآزموده با ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم خریداران را به بهترین مسیر برای انتخاب روغن موتور درجه یک هدایت خواهد نمود.

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

بهترین زمان تعویض روغن خودرو

بهترین زمان تعویض روغن خودرو، با توجه به پارامتر هایی مانند نوع اتومبیل، میزان ترافیک شهری، کیفیت روغن موتور و زمان آخرین تعویض، متفاوت می باشد.

روغن موتور ها از درجه کیفیت مختلفی برخوردار می باشند که بر همین اساس نیز عمر متفاوتی خواهند داشت.

در صورتی که روغن موتور های معمولی را برای اتومبیل خود انتخاب کرده باشید، باید پیش از گذشت دو الی سه ماه نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

اما در صورت انتخاب روغن موتور های درجه یک ( روغن سنتتیک ) دیگر نیازی به تعویض در مدت زمان 3 ماهه نیست. توجه به نشانه ها و علائم هشدار دهنده ابتدایی بهترین زمان برای تعویض روغن موتور را تعیین خواهد نمود.

کارشناسان خودرو بر این باورند که شتاب گیری های کند از یک سو و ایجاد لرزش های نه چندان معمول در حالت ایست (سکون) خودرو از اصلی ترین علائم تعویض روغن موتور به شمار می روند.

چرا که در صورت تعویض روغن توسط یک غیر متخصص، بازتاب های ناشی از این امر چندان باب میل رانندگان نخواهد بود. خریداران روغن موتور باید سعی کنند تا بهترین نوع این محصول را متناسب با نوع خودرو انتخاب نمایند. روغن موتور با جلوگیری از فرسایش و اصطحکاک اجزا مختلف در موتور، عمر اتومبیل و کارکرد آن را افزایش خواهد داد.

در نتیجه می توان از آن به عنوان یک عضو حیاتی در بدنه خودرو یاد کرد. تولیدکنندگان خودرو به عنوان سازندگان تمامی قطعات و تجهیزات این اهرم های حرکتی، پیشنهاد می کنند که رانندگان پس از طی حداقل 12 هزار کیلومتر مسافت، نسبت به تعویض روغن اقدام نمایند. البته این امر عموما در یک فاصله زمانی میان تمامی انواع اتومبیل ها مشترک نیست.

علائم و نشانه های تعویض روغن موتور

علائم و نشانه های تعویض روغن عموما به سادگی قابل شناسایی هستند که با توجه به این امر می توان مدت زمان دقیقی را برای انتخاب بهترین نوع روغن و تعویض آن در نظر گرفت.

روغن موتور ترکیبی از روغن پایه و دیگر مواد افزودنی است که عموما از منابع معدنی و یا موادی مانند نفت خام تولید می گردد. شناخت عملکرد دقیق روغن موتور با یک مثال امکان پذیر خواهد شد.

روغن موتور در خودرو عملکردی مانند بالشت را خواهد داشت که به واسطه وجود آن، هیچ یک از قطعات با هم برخورد نمی کنند و اصطحکاکی بین آن ها ایجاد نمی گردد. برای اینکه زمان دقیق تعویض روغن خودرو را تعیین کنیم، لازم است تا به این علائم توجه نماییم.

  • صدای موتور خودرو ( موتور باید به آرامی فعالیت کند و صدایی گوش خراش از آن ساطع نشود )
  • حالت تیک تیک اتومبیل در زمان استارت
  • لرزش اتومبیل در حالت سکون ( بی حرکت )
  • کمبود میزان شتاب خودرو
  • توجه به چراغ هشدار خودرو
  • صدای کوبشی در موتور اتومبیل

هزینه تعویض روغن خودرو

تعویض روغن موتور خودرو هزینه های سنگینی را به همراه ندارد اما باید در بهترین مدت زمان لازم نسبت به این امر که نقشی کلیدی در عملکرد موتور خودرو دارد، اقدام نمود. بخش مهمی از برند های موجود در بازار کشور از نشان استاندارد و مرغوبیت بالا برخوردار می باشند.

به همین واسطه تنها موضوعی که در هنگام خرید روغن موتور باید به آن توجه نمود، انتخاب بر اساس پتانسیل های خودرو و در نظر گرفتن تناسب روغن و اتومبیل می باشد.

در این حالت تمامی عملکرد های لازم پس از تعویض روغن به خوبی نمایش داده خواهند شد. این در حالی است که حتی با انتخاب بهترین نوع روغن در صورت عدم تناسب با موتور خودرو، نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.

کارشناسی خودرو کارآزموده این فرصت را برای خریداران روغن موتور ایجاد نموده است تا ضمن اطلاع از انواع برند های موجود، نسبت به کسب تمامی اطلاعات لازم در خصوص قیمت و هزینه تعویض روغن موتور نیز اقدام نمایند.

سطوح کیفیت روغن موتور خودرو

روغن موتور مناسب چه ویژگی دارد؟ برای انتخاب بهترین روغن موتور چه ملاک هایی را باید مدنظر قرار داد؟ آیا نوع خودرو در انتخاب نوع روغن موتور تاثیرگذار است؟ آیا ارتباطی بین کیفیت روغن موتور و نحوه عملکرد قطعات موتور خودرو وجود خواهد داشت ؟

شاخص های گوناگونی برای تعیین سطح کیفیتی روغن موتور مدنظر قرار می گیرند که توجه به هر یک از آن ها باید در دستور کار خریداران این محصولات باشد. سطح کیفیتی روغن موتور با استفاده از کد بندی های مشخص تعریف می شود.

روغن موتور ها در دو دسته بندی کلی، روغن موتور دیزلی و روغن موتور های بنزینی قرار می گیرند. مصرف بهینه سوخت در استاندارد پذیر شدن روغن موتور تاثیر ویژه ای خواهد داشت. بدین معنا که کیفیت این روغن ها با توجه به عامل بهینه سازی تعیین می گردد.

روغن هایی که به منظور استفاده برای خودرو های بنزینی طراحی و تولید شده اند، با علامت S و روغن های تولید شده برای خودرو های دیزلی با علامت C در بازار عرضه می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=29368