سبد خرید 0

تعویض پلاک خودرو در سال 1401 | مراحل و مدارک تعویض پلاک

تعویض پلاک خودرو همیشه آخرین مرحله خرید و فروش خودرو هست ،اگر تا به حال تعویض پلاک خودرو را انجام ندادید و آشنایی ندارید و میخواهید فک پلمپ کنید ممکن است نیاز به راهنمایی داشته باشید و سوالاتی ذهن شمارا درگیر کند ما قصد دارید دراین مقاله به تمام سوالاتی که ممکن است باآن روبه رو شوید پاسخ دهیم و موارد که درمورد تعویض پلاک خودرو هست مثل مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودروو مراحل تعویض پلاک خودروو در صورت داشتم هرگونه سوال با ما از طریق کامنت در ارتباط باشید

کارآزموده در کنار شماست

تعویض پلاک خودرو

مدارک لازم برای تعویض پلاک

مدارکی که فروشنده خودرو باید به همراه داشته باشد:

  • اصل کارت ماشین
  • اصل سند خودرو
  • اصل سند مالکیت خودرو ( برگ سبز)
  • اصل شناسنامه و کارت ملی صاحب خودرو (یا وکیل قانونی)
  • برگه تسویه حساب خلافی و عوارض خودرو
  • اصل بیمه‌نامه‌های خودرو ( ثالث و بدنه)
  • اصل آخرین کارت معاینه فنی خودرو
  • ارائه برگه‌های پرداخت بهای انتقال پلاک

مدارکی که خریدار خودرو باید به همراه داشته باشد:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی مدارک احراز محل سکونت (اجاره‌نامه، سند منزل و …)
  • حضور خریدار یا نماینده قانونی

مراحل تعویض پلاک خودرو

فروشنده و خریدار ماشین قبل از ثبت سند قطعی، در یکی از مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کنند و ضمن ارائه مدارک، مراحل زیر را برای تعویض پلاک خودرو مورد نظر طی کند.

  1. مراجعه به سایت راهور و دریافت نوبت
  2. ورود به مراکز، دریافت قبض ورودی پارکینگ
  3. تحویل مدارک به باجه مشخص شده در برگه نوبت‌دهی
  4. اخذ فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیین‌شده
  5. بازدید فنی خودرو توسط کارشناسان مرکز (تأیید اصالت خودرو)
  6. ارائه گواهی عدم خلافی در صورت داشتن تخلف
  7. پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه و واریز به حساب خزانه نزد بانک ملی
  8. مراجعه به دفتر مربوطه جهت دریافت تأییدیه نقل‌ و انتقال و سند مالکیت خودرو
  9. مراجعه به محل مربوطه جهت فک پلاک خودرو
  10. تحویل پلاک قدیم و اخذ پلاک جدید
  11. مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید
  12. مراجعه به در خروج با ارائه قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز تعویض پلاک

در صورتی که فروشنده یا خریدار به هر دلیلی نتوانند با‌ هم در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشند، با مراجعه به دفترخانه و تنظیم وکالت نامه جهت تعویض پلاک می‌توانند به صورت وکالتی اقدام به تعویض کنند.

در این شرایط همچنین می‌توان به تنظیم وکالت‌نامه فروش نیز اقدام کرد که در این صورت دیگر نیازی به حضور فروشنده در دفتر خانه نیست. البته باید در نظر داشته باشید که هزینه تنظیم این نوع وکالت بسیار بیشتر از وکالت تعویض پلاک است؛ بنابریان پیشنهاد می‌شود فقط وکالت نامه تعویض پلاک را تنظیم کنید.

نکته: جهت جلوگیری از هرگونه سواستفاده بهتر است فروشنده مهلت تعویض پلاک را در وکالت‌نامه درج کند؛ همچنین توصیه می‌شود حتی‌الامکان از فروش وکالتی و اعطای وکالت بلاعزل به خریدار خودداری کنید.

مراحل انتقال سند خودرو

بعد از تعویض پلاک ماشین، خریدار و فروشنده به عنوان طرفین معامله به دفتر‌خانه (محضر)  مراجعه و اقدام به تنظیم سند قطعی می‌کنند.

  1. برگ سبز جدید (شناسنامه خودرو)
  2. تاییدیه انتقال خودرو صادر شده از مرکز تعویض خودرو
  3. اصل مدارک شناسایی طرفین
  4. بیمه نامه شخص ثالث
  5. کارت سوخت خودرو
  6. اسناد مالکیت خودرو ( برگ کمپانی یا بنچاق قبلی و برگ گمرک )
  7. برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری

نکته: دفاتر اسناد رسمی تکلیفی بابت اخذ عدم خلافی و مالیات ندارند، بنابراین توصیه می‌شود خریدار این موارد را از فروشنده درخواست کند؛ در واقع فروشنده موظف است برگ عدم خلافی و برگه تسویه مالیات خودرو مورد نظر را دریافت و به خریدار خودرو تحویل دهد.

هزینه‌ انتقال سند خودرو 

هزینه انتقال خودرو در تمامی دفاتر اسناد رسمی کشور یکسان است و بر‌اساس جداول مالیات نقل و انتقال تعیین می‌شود.

  1. هزینه حق‌‌الثبت و مالیات نقل و انتقال (به حساب دولت)
  2. هزینه حق‌‌التحریر(به حساب دفترخانه)

هزینه‌های نقل و انتقال سند برای هر خودرو بسته به مدل و سال متفاوت است.

عموما هزینه‌های مربوط به دولت را فروشنده پرداخت می‌کند و هزینه دفترخانه، بین فروشنده و خریدار تقسیم می‌شود؛ البته در صورت توافق بین طرفین هنگام عقد قرارداد، پرداخت‌ها طبق توافق انجام می‌شود.

شرایط  تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۱ چه هستند؟
خریدار و فروشنده یک قولنامه بین خود تنظیم می‌کنند. در این قرارداد زمان و مکان مرکز تعویض پلاک درج خواهد شد. در این روز طی مراحلی، پلاک قبلی فک شده و پلاک جدید برای مالک جدید خودرو صادر می‌شود.

مراحل فک پلاک و صدور پلاک جدید به شرح زیر است:

مرحله اول: مراجعه به محل تعویض پلاک و دریافت نوبت
برای تعویض پلاک باید طرفین معامله صبح روزی که تعیین کرده‌اند، به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند. البته در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، طرفین به سایت راهور ناجا مراجعه کرده و نوبت تعویض پلاک را به صورت مجازی دریافت می‌کنند تا در محل تعویض پلاک ازدحام ایجاد نشود.

مرحله دوم: ورود به مرکز تعویض پلاک
بعد از دریافت نوبت، در زمان مشخص شده، هر دو طرف با در دست داشتن مدارک تعویض پلاک خودرو، وارد مرکز تعویض پلاک شده و نوبت و شماره باجه را دریافت می‌کنند.

در باجهٔ مربوطه باید مدارک تحویل متصدی باجه شود. در این جا فرم‌های مشخصی تحویل خریدار و فروشنده می‌شود که باید با دقت پر شوند. سپس، هزینه تعویض پلاک و هزینه پست کارت و سند خودرو که در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۲۰ هزار تومان و ۳۷/۷۳۱ هزار تومان است، توسط خریدار پرداخت خواهد شد.

در صورتی که خودرو خلافی داشته باشد، در این مرحله فروشنده باید خلافی آن را نیز پرداخت کند. در این مراکز اصلاً پول نقد دریافت نمی‌شود و دریافت پول به شکل نقدی غیرقانونی است. لذا داشتن کارت بانکی الزامی است.

مرحله سوم: تایید اصالت خودرو
بعد از پُر کردن فرم‌ها و پرداخت هزینه‌ها، برگهٔ بازرسی خودرو تحویل طرفین می‌شود که باید آن را به کارشناسان این بخش تحویل دهند. کارشناس به دقت خودرو را بررسی و ارزیابی کرده و تمامی قسمت‌های مهم مانند شماره موتور و شماره شاسی را با اصل سند تطبیق می‌دهد.

بعد از تایید اصالت خودرو، مجوز فک پلاک صادر خواهد شد. خریدار در این مرحله به انبار رفته و پلاک جدید را تحویل می‌گیرد.

مرحله چهارم: فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید
تحویل پلاک جدید یک روند مشخص دارد. در این حالت یا خریدار یک پلاک آزاد در اختیار دارد و یا هیچ پلاکی ندارد. در حالت اول، ممکن است خریدار یک پلاک آزاد داشته باشد که از خودروی قدیم خود به جا مانده است. اگر از زمان فک پلاک قبلی بیشتر از سه سال نگذشته باشد،‌ همان پلاک را که در اختیار پلیس قرار دارد، می‌توان مجددا استفاده کرد. حتی ممکن است کسی چند پلاک آزاد داشته باشد که به انتخاب خودش، پلاک تحویل او می‌شود.

اما اگر از فک پلاک بیشتر از سه سال گذشته باشد،‌ با پرداخت هزینه،‌ پلاک جدید با همان شماره ساخته می‌شود. اگر خریدار هیچ پلاکی هم در اختیار نداشته باشد، پس از پرداخت هزینه، پلاک جدید برای او ساخته و نصب خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای افرادی که ساکن تهران هستند، تحویل پلاک قدیمی در همان مراکز تعویض پلاک و بلافاصله انجام می‌شود. اما برای ساکنان شهرستان یا سایر استان‌ها ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان لازم است تا پلاک برایشان پست شود.

تعویض پلاک خودرو چقدر زمان می‌برد؟
این سوال بسیاری از کاربران دیوار است. در این باره باید گفت مدت زمان تعویض پلاک بسته به مرکز انتخابی و میزان شلوغی آن، ممکن است که بیشتر از ۳ ساعت به طول بکشد. چنانچه اولین بار است که پلاک دریافت می‌کنید یا پلاک‌های آزاد ندارید، حدود یک ساعت برای نصب پلاک جدید به زمان نیاز است. با این حال، اگر پلاک قبلی شما در مرکز وجود داشته باشد، کار سریع‌تر پیش می‌رود.

توجه داشته باشد که اگر پلاک آزاد دارید و این پلاک در مرکز تعویض دیگری موجود است، می‌توانید با توافق فروشنده مدارک را تحویل بگیرید و به آن مرکز مراجعه کنید. با این حال، اگر هزینه مورد نیاز آن را پرداخت کنید، همان پلاک را در مرکز فعلی برایتان می‌سازند. این کار شاید تا یک ساعت زمان ببرد، اما مطمئنا پس گرفتن مدارک و مراجعه به مرکز تعویض پلاک دیگر زمان بیشتری از شما خواهد گرفت.

آیا امکان انتخاب شماره پلاک دلخواه وجود دارد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما برای شماره پلاک خودرویتان دو حق انتخاب داریم:

انتخاب بین پلاک قدیمی و جدید
انتخاب شماره پلاک رُند
این دو مورد تنها حق انتخاب شما هستند و در سایر موارد دیگر حق اننخابی ندارید. برای مثال زوج و فرد بودن پلاک خودرو به شکل کاملاً رندوم اتفاق می‌افتد. بنابراین نمی‌توانید درخواست پلاک زوج یا فرد داشته باشید. اشخاصی هستند که ادعا می‌کنند در ازای دریافت پول می‌توانند شماره پلاک زوج یا فرد به شما بدهند. حرف این افراد را باورد نکنید و هیچ پولی هم بابت این موضوع نپردازید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که پلاک‌های خودروی هر شهر، کد‌ها و اعداد مخصوص خودشان را دارند که این کدها با توجه به این که ساکن آن شهر هستید یا نه تعیین می‌شوند. بنابراین شخصی که در شهر تهران زندگی نمی‌کند نمی‌تواند پلاک تهران را دریافت کند. با این حال، اگر به‌واسطه شغل‌تان در مدت‌های نسبتاً طولانی در شهرهای مختلف ساکن هستید، می‌توانید بدون فک پلاک قبلی، پلاک جدید دریافت کنید (مثلاً ساکن تبریز هستند اما به دلیل شغل‌تان باید دو سال در همدان زندگی کنید). پلاک جدید تا مدتی که در شهری غیر از شهر خودتان سکونت دارید، اعتبار دارد. البته به شرطی که به طور مداوم در رفت‌وآمد نباشید. برای مثال افرادی که ساکن کرج هستند، نمی‌توانند پلاک تهران بگیرند.

صدور کارت خودرو پس از تعویض پلاک
پس از انجام تعویض پلاک و نصب پلاک جدید، کارت خودرو برای شما صادر و پست خواهد شد. طی این مدت می‌توانید از طریق سامانه رهگیری اداره پست، کارت خودروی خود را پیگیری کنید تا ببینید چه زمانی به دست‌تان می‌رسد.

دریافت پلاک قبلی خودرو
اگر پلاک قبلی‌تان آزاد باشد، پلیس راهور تا سه سال آینده آن را نز خود نگه می‌دارد و اگر برای آن درخواست ارسال کنید، آن را برایتان نصب می‌کند. همچنین، اگر بیشتر از سه سال از پلاک قبلی‌تان گذشته باشد می‌توانید درخواست بدهید تا همان پلاک را مجدداً برایتان صادر کنند. البته این در صورتی است که شما بخواهید یک خودروی دست دوم بخرید. در صورت خرید خودروی جدید از کارخانه، یک پلاک جدید برایتان صادر می‌شود.

نکته دیگری که باید بدانید این است که پلاک قبلی خودرویی را هم که خریداری کرده‌اید (که به نام فروشنده است) را نمی‌توانید داشته باشید و حتماً باید پلاک قبلی را که به نام شما نیست فک کنید.

آیا امکان انتقال پلاک خودرو به فرزند وجود دارد؟
افراد بسیاری هستند که قصد خرید خودرو دارند و برایشان این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توانند پلاک خودروی پدر یا مادرشان را به خودشان انتقال دهند. بر اساس قانون پلاک خودرو کاملاً شخصی است و امکان انتقال آن به فرد دیگری (حتی فرزند) وجود ندارد.

آیا امکان انتقال پلاک خودرو به همسر وجود دارد؟
در بالا گفتیم که امکان انتقال پلاک خودرو به شخص دیگری وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان پلاک خودرو را به همسر انتقال داد.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=33416