سبد خرید 0
انواع رنگ خودرو

انواع رنگ خودرو

همواره یکی از فاکتورهای اصلی در جذابیت و زیبایی خودروها، انواع رنگ خودرو است. فارغ از جلوه و نوع رنگ از لحاظ بصری، کیفیت و ساختمان تشکیل دهنده آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. چراکه مواد تشکیل دهنده و ساختار انواع رنگ، تأثیر مستقیمی بر دوام، پویایی و ماندگاری آن دارند.

لذا در کنار توجه به خانواده رنگ‌ها از لحاظ ظاهری، شناخت ساختار آن‌ها می‌تواند در انتخابی درست بسیار مؤثر باشد. احتمالاً شما هم تابه‌حال کلمات متالیک، روغنی یا صدفی به گوشتان خورده است! اما به راستی این رنگ ها چه ویژگی هایی داشته و چه تفاوت هایی با هم دارند؟! درهمین راستا، در این مطلب از سری مقالات آموزشگاه فنی و حرفه ای کارآزموده قصد داریم شما را با انواع رنگ خودرو و ویژگی های آن‌ها آشنا کنیم. بدون شک، مطالعه آن پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های شما در این زمینه خواهد بود. پس بی‌درنگ در ادامه با ما همراه باشید.

برای درخواست کارشناسی خودرو می توانید با شماره 02128428460 تماس بگیرید و یا به صفحه کارشناسی خودرو در محل مراجعه کنید و از میزان تعرفه کارشناسی خودرو اطلاع پیدا کنید.

ساختار تشکیل دهنده انواع رنگ خودرو

بیایید پیش از بررسی انواع مختلف رنگ خودرو، با مواد اصلی و تشکیل دهنده آن ها آشنا شویم. جالب است بدانید ساختار کلیه رنگ ها از 3 ماده اصلی به نام‌های پیگمان (رنگدانه)، رزین و حلال تشکیل شده‌است. هریک از آن‌ها نقش و تأثیر ویژه ای در ساختار رنگ دارند که مهمترین آن ها عبارت است از:

 

انواع رنگ خودرو

 

پیگمنت (رنگ دانه)

پیگمان یا همان عنصر رنگدانه‌ای، اصلی ترین فاکتور به کار رفته و به عبارتی دیگر پایه و اساس رنگ است. پیگمان به‌عنوان اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده انواع رنگ خودرو، ماهیتی پودری داشته و در طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف وجود دارد. پیگمان ها اغلب به صورت طبیعی، مصنوعی و آلی تهیه و برای تولید مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع رنگ خودرو

 

رزین

رزین از دیگر اجزای تشکیل دهنده رنگ است که وظیفه آن چسبندگی و حفظ انسجام ذرات پیگمان است. در واقع رزین‌ها، با معلق نگه‌داشتن رنگدانه ها، امکان چسبیدن ذرات به بدنه و سطوح رنگ‌آمیزی را ممکن می‌نمایند.

 

انواع رنگ خودرو

حلال (تینر)

بدون شک استفاده از ترکیب رنگدانه و رزین به تنهایی، نمی تواند نیاز صنعت رنگ را برطرف نماید. حلال‌ها به دلیل روان‌کردن این ترکیب، قابلیت انتقال، پخش و ترکیب انواع رنگ خودرو به بهترین شکل را فراهم می‌کنند. در نتیجه عنصر حلال را می‌توان کامل کننده مثلث مواد تشکیل دهنده رنگ‌ها را کامل کند.

آموزشگاه فنی و حرفه ای کارآزموده ،برگزار کننده قوی ترین دوره های آموزش کارشناسی خودرو (بدنه، شاسی، رنگ و فنی خودرو)؛ جهت اطلاع از نحوه شرکت در کلاس ها با ما تماس بگیرید 02128428460.

انواع رنگ خودرو

امروزه انواع مختلفی از رنگ ها برای رنگ آمیزی بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از این انواع رنگ خودرو، دارای مزیت ها و محدودیت های خاص خود است. سرعت رنگ‌آمیزی، کیفیت و دوام درکنار قیمت و هزینه نهایی، از جمله مهمترین شاخصه‌های حائز اهمیت در این زمینه است.

  • رنگ روغنی و ساده، اصلی‌ و پراستفاده!

شاید رنگ های روغنی را بتوان پراستفاده ترین نوع از انواع رنگ خودرو به شمار آورد. این نوع رنگ از یک لایه اصلی که همان رنگ معمولی است تشکیل شده که با روکشی بی رنگ پوشانده می شود. رنگ‌های معمولی و روغنی در برابر خط و خش آسیب پذیرند. لذا به کمک لایه ای بی رنگ که بر روی آن می کشند، دوام رنگ در برابر آسیب خارجی را بالاتر می برند. ضمن آن که این لایه ظاهری براق‌تر را با خود به ارمغان می‌آورد.

تقریباً بخش اعظمی از خودروهای موجود در بازار با استفاده از رنگ های روغنی و ساده، رنگ‌آمیزی می‌شوند. دردسترس بودن، هزینه نسبتاً کم، سرعت رنگ‌امیزی بالا و همچنین قابلیت تعمیر آسان در صورت آسیب، از مهمترین مزایای آن‌هاست. از طرفی دیگر تنوع رنگی آن چندان گسترده نیست.  طیف رنگ های اصلی خودرو نظیر مشکی، سفید، آبی و قرمز عمده این رنگ‌ها هستند. علی رغم قابلیت تعمیر و بازسازی آسان رنگ های روغنی؛ این امر نیازمند مهارت و تجربه بالاست. در نتیجه سهل‌انگاری و عدم توانایی لازم می‌تواند سبب شود تا رنگ جدید، حالتی دانه‌دانه و غیریکنواخت به خود بگیرد.

 

  • رنگ متالیک، درخشان در میان انواع رنگ خودرو!

رنگ متالیک از دیگر انواع رنگ خودرو است که استفاده نسبتاً زیادی دارد. رنگ متالیک از رنگ‌های نسل جدید محسوب می‌شود و شاید درخشش و جلوه چشم‌نواز آن مهمترین وجه تمایزش باشد. ساختار رنگ متالیک تفاوت عمده ای با رنگ روغنی ندارد و تنها استفاده از پودر فلز اصلی‌ترین نفاوت آن‌هاست. همین پودرفلز که در مقداری ناچیز و درحدود 2 درصد با رنگ اصلی ترکیب می‌شود، سبب درخشش رنگ متالیک می‌گردد.

وجود ذرات ریز فلزی سبب انعکاس هرچه بهتر نور شده که جلوه و زیبایی خاص خود را به همراه دارد. علاوه بر این زیبایی، بازتاب نور سبب می شود تا خط و خش های ریز بدنه به چشم نیاید. این ویژگی امتیاز ارزشمندی برای خودروهای شهری محسوب می‌شود. از طرفی دیگر برای بهره‌گیری از زیبایی باید به تمیزی خودرو اهمیت ویژه‌ای دهید. ضمن آن که مراقبت بیشتری نیاز دارد و در صورت آسیب و رنگ‌آمیزی مجدد، کار ساده‌ای ندارید. امکان دو رنگ شدگی که به‌دلیل تفاوت در رنگ اولیه خودرو و رنگ جدید حاصل می‌شود، دور از ذهن نخواهدبود.

 

  • رنگ صدفی، زیبا و منحصر به فرد!

رنگ های صدفی از دیگر انواع رنگ خودرو است که از لحاظی شباهت زیادی با رنگ متالیک دارد. همان گونه که بیان شد، در رنگ های متالیک اغلب از براده ها و ذرات فلزی در ترکیب با رنگ استفاده می شود. اما در رنگ‌های صدفی به جای استفاده از پودر فلزی، از ذرات سرامیکی یا میکا استفاده می‌شود. این براده های سرامیکی سبب جلوه خاص و منحصربه‌فردی در خودرو می گردد. به گونه ای که اگر در زوایای مختلفی به بدنه نگاه کنید، طیف رنگی گوناگونی را مشاهده خواهیدکرد. این زیبایی دل‌انگیز به دلیل شکست و انکسار نوری است که به دلیل وجود ذرات سرامیکی به وجود می آید.

جلوه فوق‌العاده و خیره‌کننده در کنار پوشش آسیب‌ها و خط و خش‌های احتمالی از برجسته‌ترین مزایای رنگ‌های صدفی است. در نقطه مقابل هزینه ساخت بالاتری داشته که افزایش قیمت خودرو را به دنبال خواهدداشت. هزینه تعمیر نیز طبیعتاً بالا بوده و برای انجام آن نیز به متخصصین حرفه ای نیاز است.

 

  • رنگ های مات و کدر، ویژه و خاص!

یکی از انواع رنگ خودرو که استفاده محدودتری نسبت به سایر رنگ ها دارد، رنگ مات و کدر است. این رنگ ها اغلب در خودروهای لوکس استفاده می شوند. طیف سیاه و خاکستری از مهمترین طیف های رنگی مات و کدر به این نوع رنگ هاست.

جذابیت و جلوه درخشان رنگ به کار رفته، خودرو را بیش از پیش جذاب نشان می دهد. همان گونه که بیان شد این رنگ ها اغلب در خودروهای خاص استفاده می شود. لذا شرایط نگهداری و ترمیم سخت‌تری نیز به همراه خواهد داشت. نیاز به‌شسشتو با موادشوینده مخصوص برای حفظ لایه مات و شرایط مراقبت بیشتر و ترمیم دشوارتر از دیگرمحدودیت‌های این نوع رنگ است.

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

آشنایی با لایه های انواع رنگ خودرو

جالب است بدانید رنگ آمیزی بدنه خودرو مستقیماً بر روی بدنه انجام نمی شود. بلکه پیش از آن لایه‌ای به نام آستر بر روی بدنه خودرو که حکم بِیس کار را دارد، قرار می‌گیرد. پس از رنگ اصلی نیز در برخی از شرایط از  لایه ای به نام کیلر استفاده می شود که نقش ویژه ای دارد. در ادامه این بخش به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

انواع رنگ خودرو

آستر (primer)

در واقع آستر یا پرایمر، لایه ای است که بین بدنه خودرو و رنگ فاصله می اندازد. این لایه سبب می شود تا رنگ، بهتر به بدنه بچسبد. ضمن آن که تسریع در رنگ‌ آمیزی و یکنواختی رنگ، پوشش نواقص احتمالی بدنه خودرو و مقاومت در برابر رطوبت از دیگر مزایای ارزشمند آن است.

 

رنگ اصلی(top coat)

رنگ اصلی، مهترین و برجسته ترین لایه در استفاده از رنگ خودرو محسوب می شود. این رنگ می‌تواند شامل هر یک از انواع رنگ خودرو مانند رنگ های روغنی، متالیک، صدفی و یا مات باشد. ضخامت این لایه چیزی در حدود 20 تا 30 میکرون خواهدبود.

کیلر (clear coat)

کیلر لایه‌ای شفاف و با ضخامت نسبتاً بالا درحدود 45 میکرون است که در رنگ‌آمیزی‌ های متالیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی آن نیز محافظت از رنگ اصلی بوده و در اکثر خراش های سطحی از لایه‌های رنگ و بدنه محافظت می کند. ضمن آن که کیلر، شفافیت رنگ را افزایش داده و زیبایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

مراقبت از انواع رنگ خودرو

درکنار کیفیت و دوام بالایی که انواع رنگ خودرو دارند؛ برخی از اقدامات می‌تواند به حفظ این کیفیت کمک شایانی نماید. اقداماتی نظیر:

  • توصیه می شود از تابش مستقیم و شدید آفتاب بر بدنه خودرو تا حد امکان پرهیز کنید. پارک نکردن در زیر نور مستقیم و یا در صورت امکان استفاده از پوشش محافظ نظیر چادر اقدام مناسبی است.
  • استفاده از کارواش تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است. اما در این مکان ها اغلب از مواد شیمیایی خاص برای تمیزی بیشتر استفاده می کنند. این مواد در کنار شدت بالای فشار آب، به مرور زمان سبب آسیب به رنگ خودرو خواهد شد. لذا تا حد امکان مراجعه خود را کاهش دهید. یا به کارواش‌هایی که شیوه شسشتوی بهتری دارند و از مواد شوینده کمتری استفاده می کنند، مراجعه کنید.
  • استفاده از روکش‌های ضد خط‌ وخش و ضد خوردگی با استفادهاز فناوری نانو عملکرد مناسبی در حفظ کیفیت دارد. این روکش‌ها در برابر شرایط جوی نظیر برف و باران و یا تابش های شدید نور و رنگ‌رفتگی عملکرد خوبی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=30242