سبد خرید 0

نشتی روغن هیدرولیک

برای خرید یک خودروی دست دوم یا کارکرده، نیاز است که خودرو بصورت کامل چه از نظر بدنه و چه از نظر فنی مورد کارشناسی قرار گیرد. استفاده از خدمات کارشناسی خودرو ریسک معامله را حد زیادی کاهش می دهد چرا که خریدار را از سلامت خودرو مطمئن می سازد. نشتی روغن هیدرولیک یکی از ایرادات فنی است که در این نوشته میخواهیم به آن بپردازیم.

در فرآیند کارشناسی خودرو بدنه و فنی خودرو بصورت کامل چکاپ می گردد و در نهایت برگه ی گزارش کارشناسی به متقاضی داده می شود. برگه ی گزارش کارشناسی بالغ بر دویست آیتم کارشناسی شده را در خود جای داده است که از جمله ی این آیتم ها نشتی روغن هیدرولیک از مجموعه هیدرولیک فرمان است که در صورت عدم توجه می تواند خرابی هایی را ببار آورد.

آنچه که در فرآیند کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد عبارست از:

  • کارشناسی رنگ خودرو
  • کارشناسی اصالت قطعات بدنه
  • بررسی وضعیت شاسی خودرو
  • سلامت موتور و گیربکس
  • بررسی نشتی های موجود
  • نصب دیاگ تخصصی
  • بررسی کیلومترکارکرد واقعی خودرو
  • و دهها آیتم مهم دیگر…

مجموعه کارشناسان کارآزموده خدمات شایانی در این حوزه ارائه می دهند که در صورت نیاز می توانید از طریق صفحه درخواست کارشناس خودرو  بصورت آنلاین درخواست خود را ثبت نمایید. در کمتر از چند دقیقه با شما تماس گرفته خواهد شد.

انواع سیستم محرک فرمان خودرو

قبل ازین که بخواهیم وارد بحث نشتی از سیستم هیدرولیک فرمان شویم نیاز است اشاره ای جزئی به انواع سیستم کمکی فرمان خودرو نماییم. انواع سیستم های فرمان در خودروهای مختلف عبارتند از: فرمان مکانیکی ساده، فرمان تمام هیدرولیک، فرمان برقی و فرمان برقی هیدرولیک.

در گذشته استفاده از سیستم فرمان مکانیکی ساده رایج بود که به دلیل ضعف هایی که داشت جای خود را به فرمان های کمک هیدرولیکی و حتی در سیستم های پیشرفته تر برقی داد. ضعف سیستم فرمان مکانیکی ساده بدون کمک هیدرولیک در سفتی بیش از حد آن بود که راننده به سختی می توانست فرمان را بطور کامل بچرخاند و خودرو را پارک کند.

فرمان هیدرولیک مزایایی نسبت به نوع مکانیکی ساده دارد. از جمله این مزایا می توان به نرم بودن فرمان، راحتی راننده در چرخاندن فرمان، واکنش فرمان و هدایت سریعتر خودرو اشاره داشت. از جمله نقاط ضعف فرمان هیدرولیک می توان به نشتی روغن و کمی مصرف سوخت بیشتر به جهت تحمیل بار از طریق پمپ هیدرولیک بر موتور خودو است.

سیستم فرمان کمک هیدرولیکی

فرمان کمک هیدرولیک یا به اصطلاح عامیانه فرمان هیدرولیکی خودرو، نوعی سیستم کمکی فرمان است که با استفاده از خاصیت تراکم ناپذیری روغن هیدرولیک موجب چرخاندن تایرها می شود.

این سیستم بدین صورت کار می کند که مجوعه پمپ و سیلندر هیدرولیک از طریق تحت فشار قرار دادن روغن، میل فرمان را به حرکت وا می دارد آنهم چندبار قوی تر از فشاری که توسط راننده به فلکه فرمان اعمال می شود.

فشاری که پمپ هیدرولیک ایجاد می کند به یکطرف پیستونی اعمال می شود که به میل فرمان متصل است. بدین طریق که یک نیروی کم توسط دست راننده به یک نیروی بزرگ تبدیل می شود، می تواند به آسانی به اصطکاک چرخ ها و زمین غلبه کند.

مجموعه هیدرولیک فرمان خودرو متشکل شده از :

پمپ هیدرولیک فرمان
شیلنگ ها و لوله های فشار قوی و فشار ضعیف
شیر هیدرولیک فرمان
سیلندر و پیستون هیدرولیک فرمان
شانه ای و میل فرمان
مخزن روغن هیدرولیک
بست ها، ارینگ ها و کاسه نمدها
حال که از اجزای این سیستم آگاه شدیم باید ببینیم نقاطی که موجب نشتی روغن هیدرولیک می شوند کدام قسمت ها هستند. در ادامه ی نوشته به علائم و خرابی های سیستم هیدرولیک فرمان پرداخته ایم.

علل نشتی روغن هیدرولیک فرمان

نشتی در مداراتی که سیال در آن جریان دارد،در خودرو به وفور دیده می شود. در کارشناسی های انجام شده توسط کارآزموده، ثابت شده بسیاری از خودروهای دست دوم یا کارکرده به هنگام فروش، نشتی روغن داشته اند. از جمله ی این نشتی ها می تواند نشتی روغن هیدرولیک فرمان باشد.

نشتی در مدار هیدرولیک فرمان می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.از جمله این علل می توانند شل بودن اتصالات، ایراد و خرابی در درزبندها، خرابی و پوسیدگی ارینگ ها، ترک داشتن شیلنگ های رابط، واشر و دیافراگم پمپ هیدرولیک، شکستگی مخزن هیدرولیک، ارینگ های شیر هیدرولیک فرمان و….باشد.

نشتی روغن هیدرولیک بیشتر در خودروهای با کیلومتر بالا و یا فرسوده اتفاق میفتد.در صورتیکه روغن هیدرولیک نشتی داشته باشد می تواند ایراداتی را بوجود بیاورد که سفت شدن غربیلک فرمان از جمله این ایرادات است.همچنین روغن هیدرولیک خاصیت خورندگی دارد و قابل اشتعال است.

نشتی روغن از مدار هیدرولیک می تواند علاوه بر کثیف کردن قسمت هایی از خودرو، موجب اشتعال گردد و یا دینام خودرو را بسوزاند. (در خودروهایی مثل پژو 206 که مخزن و پمپ هیدرولیک در بالای دینام قرار دارد.)

در خودرویی مانند پژو 405 که مخزن روغن هیدرولیک از طریق شیلنگ به پمپ هیدرولیک متصل می شود، نشتی روغن می تواند از محل اتصال شیلنگ و مخزن باشد که بسیار هم شایع است.این ایراد با تعویض بست یا شیلنگ برطرف می گردد. نشتی روغن بر روی رنگ شاسی خودرو، می تواند رنگ را به مرور از بین ببرد.

چگونه متوجه شویم نشتی روغن هیدرولیک فرمان وجود دارد؟

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که نگاهی به مخزن هیدرولیک فرمان خودرویتان انداخته و متوجه علائمی که روی بدنه مخزن است شده باشید.درست است، سه نشانه بر روی بدنه مخزن موجود است

1) مینیموم یا حداقل که با نوشته لاتین L نیز نمایش داده می شود.

2)حد متوسط یا میانگین

3)حداکثر مقدار یا فول که با حرف لاتین F نیز نمایش داده می شود.

این سه علامت نشان می دهند که سطح روغن هیدرولیک در چه وضعیتی قرار دارد. اگر نشتی روغن هیدرولیک در مدار وجود داشته باشد سطح روغن پایین آمده است. نیاز است هر از گاهی به بررسی سطح روغن و کیفیت آن دقت کنیم.

کم بودن روغن در مخزن هیدرولیک می تواند نشانه ای از کم کردن روغن یا وجود نشتی در مدار هیدرولیک باشد. با دقت به اطراف مخزن نگاه کنید، شیلنگ های رابط و بست ها را چک نمایید.اگر نشتی در این قسمت ها نبود نیاز است به سراغ قسمت های دیگر همچون پمپ هیدرولیک و شیر هیدرولیک فرمان بروید.

برای بررسی نشتی روغن از ناحیه شیر کنترل مدار هیدرولیک می توانید با چرخاندن کامل فرمان به یکطرف و نگاه کردن اطمینان حاصل کنید. اگر نشتی در این قسمت وجود داشته باشد گردگیرهای شانه ای فرمان چرب شده اند. چنانچه علاقه مند به حوزه کارشناسی خودرو هستید می توانید با شرکت در دوره آموزش کارشناسی خودرو اقدام به فراگیری تخصص مدنظر خود فرمائید.

24 Comments

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام.روغن هیدرولیک من نشتی داره .ولیرتعمیر کارمیگه از کارتر و شیلنگهاست..یکی دیگه میگه روغن هیدرولیکه..چیکار کن..

    • کاسه روغن موتور(کارتر روغن) و سیستم هیدرولیک فرمون ارتباطی بهم ندارن،نوع خودروتون چیه؟

    • دستمال کاغذی بپیچ دور اون قسمت ها ک مشکوک هستی رانندگی کن بعد چک کن اگه روغن بزنه معلومه از کجاس

    • داداش صد در صد از جک فرمان یا شیر فرمانه ماشینه واسه من هم اینجوری بود

      • سلام من ef7 دارم کلاجعبه فرمون بازشدوکامل همش عوض شد بازامروز میبینم ک روغن ریزی داره البته نمیدونم چرا روغن ک چکه میکنه قرمز نیس .تعمیرکارم چندتا بردم قبلش میگن چکه از روغن هیدرولیکه ک میریزه توی سینی و بعد میریزه الان دیگ موندم چی به چیه

        • داداش اگه ۲۰۶ داری نشتی از شلنگ و زیر ورق آلومینیومی پیچیده شده بشلنگه ماشین روشن کن فرمان تا اخر بپیچات خودشو نشون میده

    • سلام وقتی فرمان ماشین من سفت شد منتقل به تعمیرگاه کردم بررسی شد متوجه شدن سوپاپ گیر داشته مکانیک با انگشت یکی دو بار فشار آورد به این قسمت فورا فرمان آزاد شد حالا بعد چند روز وقتی زیر پمپ رو نگاه کردم آثار روغن هیدرولیک رو میبینم اما چکه ندارد بنظر شما عیب از کجاست ماشین ریو ۸۶ هست

  • روغن هیدرولیک ماشین من یکجا خالی میشه ..چکه نمیکنه فقط هر چند وقت یکبار یکجا خالی میشه زیرش ….علت چیست..؟

  • سلام ببخشید ماشین من روغن هیدرولیک داخل مخزن میریزم بعد از پایین می‌ریزه از جا یک میله بزرگ ک از این لاستیک ب اون لاستیک …ودیگ هر چی هستش اسمشو نمی‌دونم از وسط کم کم می‌ریزه این از چی هستش

    • اشکال در کاسه نمدهای آب بند کننده می باشد که نشتی می کنن.

  • سلام ماشین من روزی ۷،۸ قطره از زیره مخزن هیدرولیک روغن ریزی به نظر شما مشکل از کجاست؟ماشین ۲۰۶

    • سلام در خودروی 206 شایع از شلنگ زیرین مخزن هیدرولیک هست

  • با سلام و احترام ماشین من ریو مونتاژ مدل ۸۵ ،،، اخیرا روغن هیدرولیک خالی کرده ، بعد اینکه از بیرون به خانه و پارکینگ برگشتم چند ساعت بعد متوجه شدم کل روغن زیر ماشین ، دقیقا زیر مخزن و شیلنگ اتصال به مخزن روی زمین ریخته و مخزن هیدرولیک خالی شده و موتور ماشین بشدت گرم شده ، حالا نمیدونم قبل از حرکت بسمت تعمیرکار باید روغن هیدرولیک بریزم و بعد برم یا همینطوری ماشین و ببرم
    احتمال داره از فرسودگی لوله های اتصال باشه
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    • ماشين من كمرى ٢٠٠٨ هستش و نشتى از سمت راست پشت تاير است و نگاه كردم اما نشتى نه ديدم هدروليك تازست رنگش عوض نشده درست روبروى شلنگ هدروليك اما چيزى معلوم نيست

    • ماشين من كمرى ٢٠٠٨ هستش و نشتى از سمت راست پشت تاير است و نگاه كردم اما نشتى نه ديدم هدروليك تازست رنگش عوض نشده درست روبروى شلنگ هدروليك اما چيزى معلوم نيست

    • منم دقیقا الان به این مشکل خوردم باید چیکار کنم.ماشین سمت جلو بندی بغل راننده صدا میداد. دیدم کلا روغن هیدرولیک خالی کرده و زیر ماشین کلی روغن ریخته.باید چیکار کنیم.قدرت ماشینم خیلی اومد پایین.فرمونم صدا میده یکم.ماشین جن تو

  • سلام
    ماشین من سمند مدل پایین از جک فرمان روغن نشتی میده. یکی به من گفت ی کمی روغن ترمز بریز قطع میشه آیا درست این کار

    • درود بر شما
      تا نشتی و برطرف نکردید اضافه کردن روغن کاری ست بس اشتباه.

    • مکانیک میگه اگه روغن ترمز بریزید شیر فرمان قابل تعمیر نیست و باید تعویض بشه

  • سلام ایکس۳۳ دارم یکبار روغن هیدرولیک کلا تخلیه شد بردم جعبه فرمون بازکرد و کاسه نمدو… چند وقت بعد دوباره چکه میکردشلینگ عوض کردم الان بازم هم روغن هیدرولیک هم روغن ماشین کم میکنه
    یکی گفت لوله فشارقوی هیدرولیک عوض کن
    یکی دیگه چیز دیگه مبگه
    چکارش باید بکنم

  • ماشین من پراید است ، اولا خیلی کم روغن میداد ، چون قسط داشتم نبردم تعمیرگاه ، الان ولی. دارم هر ۲ روز یک لیتر روغن هیدرولیک می ریزم، نوشتی از دم چرخ های جلوست ، این هفته گذشته ۳ ماه بردم ، درست شد ، ولی باز شروع به چون کرد ، اینبار. بردم پیش تعمیرگاه ماشین خارجی ، میگه ۷ ملیون پول تعمیر کامل میشه ، ۲ روزه کار نکردم ، داغونم ، هیچکس هم کمک حالم نیست . سر ماه پرداخت نکنم شلخر میفرستن. ببخشید

  • سلام من یه پرایدصبا دارم یه جا پارک کردم اومدم سفارشم یه نفر گفت ماشینت روغن ریزی داره از قسمت جلو تقریبا وسط ماشین قطره قطره حالت آب بود ولی چون به آسفالت می‌ریخت نمیفهمیدم روغن یا آب ولی روغنی نبود منم ترسیدم راهش ببرم منفجر بشه همونجا پارک کردم ،مشکلش چیه؟

  • آیاامکان ریزش ازشیرفرمان هم وجوددارد ؟دراینصورت چه کاربایدکرد؟

  • سلام ماشینم ۴۰۵ نشتی روغن هیدرولیک داشت
    قرار بود شب یه مسیریو طی کنم هیچ جام باز نبود متوجه نشتی ک شدم یه تعویض روغن پیدا کردم بهم گفت یکم روغن ۴۰ بریز تا مقصد برسی .
    بعد یکی دو ساعت ک رسیدم پارک کردم
    صبح دیدم اصلا نشتی نداره ولی بعد این ک یکم رانندگی کردم دیدم صدا میده مخزنو نگا کردم دیدم مخزن خالی شده

  • سلام وقت بخیر
    من یه سراتو 2012 دارم
    کارشناس برا ماشین آوردم میگه جعبه فرمون نشتی داره نشونم داد که میله ای به دوتا چرخ وصله و مقداری روغنی بود و گفت وقتی فرمونو کی چرخونه یه صدای خیلی کمی میده، به نظر شما چه کنم باتشکر

  • سلام ماشین 206تیپ دوهستش.متاسفانه بعدازشکسته شدن مخزن پلاستیکی روی پمپ انرا عوض کردم.بعذازتعویض هرچه روغن میریزم داخل بشکه بعدازچندساعت خالی میشودوروغن ان روی دینام ماشین میریزد.اماپیدانیست ازگجای پمپ نشت میکند.یک بارهم دادم میکانیک بازکردوکلی هزینه دادم ولی تعغیری نگرد وبازهم میبنم روغن ریزی دارد.احتمالاً این روغن ازکجا نشت میکند.ممنون میشم راهنمایی کنید.درضمن هزینه بازوبست پمپ هیدرولیک چقدرمیباشد

    • سلام موقع جا زدن منبع یه لورینگ داره زیر منبع جاییکه وصل میشه به پمپ اونو حتما باس بزارن و چسب مزداهم یکم بزنن که نشتی نده فک کنم مال اون باشه بازم نشون بده

  • سلام پراید 131 مدل 96 روعن هیدرولیک می‌ریزه قطره قطره رو پلاستیک و سیاه است چکار کنم روغن میزیزم بازم می‌ریزه

  • اشتباها داخل پمپ هیدرولیک ۲۰۶ یک لیوان آب ریختم سه چهار بار روغن رو ساکشن کردن روغن جدید ریختیم و هیچ قطعه ای رو باز نکردیم ولی الان نمیدونم از کدوم قسمت روغنریزی داره که دود میکنه مشکل از کجا میتونه باشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=29200