سبد خرید 0

معرفی 15 مورد از برترین آپشن های روز خودروها

در این مقاله سعی داریم شما را با آپشن های روز خودرو آشنا کنیم. این موضوع ممکن است در برخی خودروهای پیشرفته بسیار گسترده باشد. شاید بعضی افراد با خرید خودروی لوکس خود هنوز با کارایی این آپشن ها آشنا نباشند.

آپشن های روز خودرو بسیار متفاوتند برخی از آنان به ایمنی بیشتر خودرو کمک می کنند، برخی دیگر به آسایش و رفاه بیشتر سرنشینان. وجود آپشن های هر چه بیشتر و با کیفیت تر سبب می گردد شما حتی از یک مسافرت راه دور نیز احساس خستگی نکنید و همانند یک خانه ی متحرک با امکانات در سفر باشید.

امروزه خودروها با تیپ های گوناگون وارد بازار می شوند. ممکن است یک مدل خودرو با حتی ده تیپ شرکتی و وارداتی وارد بازار شده باشد. وجود این آپشن ها می تواند تاثیر زیادی بر قیمت خودرو بگذارد. به همین دلیل ضرورت دارد که آپشن ها را بشناسیم و از سلامت و اصالت آنها مطمئن شویم.

جهت کارشناسی خودرو در محل به صورت کاملا تخصصی که شامل بدنه، فنی و آپشن های خودرو می شود می توانید با ما از طریق 02128428460 در تماس باشید.

معرفی آپشن های روز خودرو

15 مورد از آپشن های روز خودرو ها در زیر آوردی شده است:

1-سقف متحرک(سانروف و پاناروما)

در ابتدا تفاوت پاناروما و سانروف را بیان می کنم. پاناروما یک نوع سقف است که تمامی مساحت سقف را در برمیگیرد. بطوریکه سرنشیان عقب وجلوی خودروی دید کاملی نسبت به آسمان دارند. این سقف  از شیشه ی مستحکم ساخته شده و در برابر واژگونی و یا ضربات خارجی دیگر مقاوم است. پلی کربنات بکار رفته در ساخت این شیشه حدود 60% اشعه های UV ناشی از تابش نور خورشید را دفع میکند. کاربرد این آپشن می تواند لذت زیادی را برای سرنشینان هنگام تماشای آسمان در هوای بارانی، مه آلود و یا آسمانی پر ازستاره فراهم کند.

سانروف بخشی از مساحت سقف(حدود یک سوم از کل) را شامل می شود. محرک سانروف می تواند برقی و یا دستی باشد. محرک دستی تقریبا منسوخ شده است. شیشه سانروف می تواند از شیشه، فلز و یا پارچه ضخیم باشد. حالات و زوایای باز شدن سانروف می تواند مختلف باشد. سانروف بازشو چند مرحله ای می تواند تنها بخشی از سانروف را که مورد نیاز است باز کند. سانروف همچنین می تواند با زاویه ای به سمت بیرون باز شود که هوای بیرون به تهویه داخل اتاق کمک کند.

2-آینه های جانبی برقی

آینه های جانبی به دید بهتر راننده به نماهای کناری و پشت سری کمک می کنند و نقش شایانی در رانندگی ایمن دارند. آینه های جانبی می توانند ساده باشند و یا شامل تجهیزات وآپشن هایی باشند که به دید بهتر و ایمنی بیشتر کمک کنند. تجهیزاتی مانند:

  • گرمکن
  • LEDفلشر
  • نشانگر نقاط کور و علائم خطر
  • دوربین دید 360درجه
  • موتور تنظیم زوایا
  • گرمکن آینه ها در هوای بارانی (از گرفتن بخار و رطوبت و کاهش دید راننده جلوگیری می کند)
  • کلید چرخان کنترلی (برای تنظیم آینه توسط راننده)
  • حافظه تنظیم زاویه

3-شیشه برقی جانبی

شیشه های جانبی می توانند به صورت دستی و یا بر قی بالا و پایین شوند. گاه تعدادی از شیشه ها دستی و تعدادی دیگر برقی هستند. آپشن های شیشه برقی شامل:

  • پاور ویندوز (پاور ویندوز هنگامی که خودرو در حالت پارک قرار می گیرد و درب خورو قفل می گردد می تواند شیشه ها را تا انتها بالاببرد.)
  • آنتی تراپ (آنتی تراپ هنگامی که وجود مانعی را در سر راه شیشه حس کند از بالارفتن شیشه ممانعت به عمل می آورد.)
  • بالابر اتوماتیک
  • شیشه های دودی فابریک و رفلکس (شیشه رفلکس نیز از دیده شدن سرنشینان توسط افراد بیرون از خودرو میکاهد.)
  • گرمکن شیشه ها

کلیدهای کنترلی شیشه ها برروی درب ها یا کنسول ها قرار میگیرند، گاه تمامی کلیدها می تواند در اختیار راننده باشد.

4-درب صندوق هوشمند

درب صندوق عقب می تواند بصورت دستی، برقی و هوشمند باز وبسته شود. اتو ترانک می تواند به صورت هوشمند با قرار دادن پا مقابل حسگر و تحریک آن درب صندوق را برای شما باز کند این آپشن می تواند به شما کمک کند درب صندوق باز شود بدون آنکه بخواهید دست در جیبتان کنید و ریموت را خارج کنید.

5-صندلی های برقی حافظه دار

صندلی ها و کیفیت ساختشان از مهم ترین عوامل در ایجاد حس راحتی سرنشینان خودرو می باشد. صندلی ها می توانند دارای آپشن هایی از قبیل روکش چرمی در رنگ های خاص،گرمکن و سردکن صندلی، ماساژور، پشت سری فعال شونده و دکمه های تنظیم کننده صندلی باشد.

صندلی ها می توانند مانند آینه ها و فرمان دارای حافظه باشند، بدین صورت که با چند حالت تنظیمی به حالات مختلف قرار بگیرند، فرض کنید در یک خانواده دو نفر از یک خودروی مشترک استفاده می کنند، یک نفرکه قدش کوتاه تر از دیگریست می تواند حافظه ی شماره یک صندلی را با تناسب طول پاهایش ست کند و نفر دوم نیز همین کار را بر روی حافظه ی شماره ی دو قرار دهد.

6-گرمکن و سردکن صندلی ها

از آنجایی که صندلی های یک خودرو نقش مهمی را در القای حس راحتی ایفا می کنند می توانند به آپشن های دیگری مجهز شوند که احساس راحتی را چند برابر کنند. در فصل تابستان دارای تهویه و سرد کن باشد و در فصل زمستان دارای گرمکن باشند. دکمه های کنترلی گرمکن و سردکن معمولا بر روی کنسول وسط قرار دارند و می توانند در چند درجه مختلف بسته به نیاز سرنشین تنظیم شوند. گرمکن صندلی دارای ترموستات است که پس از رسیدن به یک دمای خاص قطع می شود.

7- ماساژور صندلی

ماساژور صندلی آپشنی است که می تواند پس از یک رانندگی طولانی مدت به رفع گرفتگی شما کمک کند، تا با گردش بهتر خون در بدن حس ارامش بیشتری را به شما بدهد. ماساژور می تواند در برخی از خودروها کل صندلی را به لرزش در بیاورد و دارای ویبره باشد(تیپ فول آپشن سوزوکی ویتارا) و یا دارای حرکتی مانند دست انسان باشد (رنو تلیسمان). در برخی خودروها ناحیه ی مورد نظر برای ماساژ قابل تنظیم است.

8- پشت سری فعال شونده

در هنگام تصادف شدید ممکن است ضربات سنگینی بر اعضای بدن انسان وارد شود. باید در برابر این ضربات موارد ایمنی مورد استفاده قرار گیرند. پشت سری فعال شونده پس از برخورد با موانع فعال میشود. این موضوع از وارد شدن ضربات سنگین به سر و گردن سرنشینان جلوگیری می کند.

9-رادار نقطه ی کور(Blind spot monitor)

به هنگام رانندگی که دید راننده بیشتر به سمت مقابل است. زوایایی وجود دارند که بعنوان نقاط کور و دور از محدوده ی دید راننده محسوب می شوند. این زوایا و اشیا می توانند نه چندان دور باشند و سبب بروز حادثه گردند. حال چه باید کرد که از حادثه و یا برخورد با اشیا جلوگیری کرد؟

قرار دادن فرستنده ای با امواج آلتراسونیک می تواند پس از برخورد با اشیا فاصله و وجود اشیا را تشخیص دهد و سپس هشدار دهنده را بسته به فاصله ی مورد نظر روشن وخاموش نماید. در نوعی از خودروی مرسدس بنز این هشدار دهنده به شکل مثلث خطر در گوشه ی آینه هاست و به سه رنگ مختلف تغییر می یابد.رنگ سبز به معنای فاصله دور و ایمن، رنگ زرد در فاصله ی نه چندان دور و متوسط و رنگ قرمز به معنای فاصله بسیار نزدیک وخطرناک که باید به آن توجه کرد. در ادامه سایر آپشن های روز خودرو را بیان کرده ایم.

10-گرمکن غربیلک فرمان

آپشن گرمکن فرمان متشکل از یک هسته ی سیم پیچی شده می باشد.جریان برق 12 ولت جاری در سیم پیچ ها تولید حرارت کرده و فلکه ی فرمان را گرم میکند. این آپشن به آن دلیل طراحی شده است که وقتی در هوای سرد و یخبندان راننده خودرو را استارت می کند و پشت خودرو می نشیند استارت سردی فرمان را حس نکند. گرمکن فرمان با دکمه یا کلیدی که علامت غربیلک فرمان و گرمکن روی آن حک شده خاموش و روشن می شود.

11-کروز کنترل (cruise control)

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که از رانندگی طولانی مدت در جاده خسته شده باشید و در ناحیه ی پاهای خود احساس خستگی کرده باشید. در این زمان شاید دلتان بخواهد کمی به پاهای خود نرمش بدهید. ولی به محض برداشتن پای خود از روی پدال گاز خودرو از حرکت باز می ایستد. برای رفع چنین حالتی مکانیزمی تحت عنوان کروز کنترل طراحی شد. که به طور دلخواه راننده خودرو را با سرعتی قابل تنظیم در حال حرکت نگه میدارد.

راننده می تواند با روشن کردن کلید کروز کنترل و ست کردن خودرو در سرعتی دلخواه پای خود را از روی پدال گاز بردارد. و خودرو با سرعتی ثابت به حرکت خود ادامه دهد.

همچنین دکمه های دیگری در مجموعه ی کروز کنترل تعبیه شده که با هر بار ترمز کردن راننده و کاهش سرعت از مقدار تنظیم شده مجددا به حالت تنظیمی قبل برگردد.

12-محدود کننده ی سرعت

محدود کننده ی سرعت از افزایش سرعت از پیش تنظیم شده در طول سفر جلوگیری می کند. برخلاف کروز کنترل که سرعت را در یک عددی ثابت نگه میدارد دراینجا سرعت می تواند متغیر باشد. و فقط از سرعت خاصی بالاتر نرود.

این آپشن کمک می کند تا از محدوده ی سرعت مجاز در اتوبان ها فراتر نرویم و ریسک جریمه شدن توسط دوربین های مکانیزه و یا تصادف و…کاهش یابد. با رسیدن عقربه ی سرعت خودرو به عدد تنظیم شده هر چه به پدال گاز فشار وارد کنیم سرعت بالاتر نخواهد رفت.

دو نوع محدود کننده ی سرعت وجود دارد :

  1. محدود کننده ی قابل تنظیم دستی
  2. محدود کننده ی هوشمند

محدود کننده ی با تنظیم دستی عمومیت بیشتری دارد؛ حداکثر سرعت دلخواه یا مجاز برای رانندگی توسط راننده تنظیم می گردد. با فشار هر چه بیشتر برروی پدال گاز سرعت از حد تنظیمی فراتر نخواهد رفت. در ترافیک هم لیمیتر فعال خواهد ماند و با شروع حرکت مجدد محدوده ی سرعت حداکثر بالاتر نخواهد رفت، نکته ی قابل توجه اینست که در این مدل محدود کننده باید با تابلوهای حداکثر سرعت مجاز هماهنگ باشیم.

در نوع هوشمند سیستم محدود کننده ی سرعت حداکثر سرعت مجاز نوشته شده برروی تابلوهای جاده ای توسط دوربین یا رادار تابلو خوان خودرو خوانده میشود و حداکثر سرعت مجاز کنترل میشود و از این محدوده فراتر نخواهد رفت؛ در نوعی از خودروهای شرکت فورد این سیستم موجود است.

13-سنسور نور و باران(rain-light sensor)

سنسور باران تعبیه شده روی شیشه جلو و پشت آینه وسط شدت بارش باران را پایش می کند و بسته به شدت بارش سرعت تیغه های برف پاک کن را کم یا زیاد می کند. اتوماتیک بودن این سیستم مجب می شود که راننده مکررا برف پاک کن را روشن یا خاموش نکند و تسلط بهتری بر خودرو داشته باشد.

سنسور نور تعبیه شده بر پشت آینه وسط ازنوع LED حساس به نور بوده که باقرار گرفتن خودرو در مکان های تاریک مانند تونل ها، چراغ خودرو روشن می شود و باخارج شدن خودرو از مکان تاریک چراغ ها خاموش می شود این آپشن برای حفظ ایمنی بیشتر و دیده شدن همچنین کاهش مصرف برق خودرو کاربرد دارد.

آپشن دیگری نیز وجود دارد که با تابش نور خودروهای مقابل شدت تابش چراغ های جلو را کم می کند یا از حالت نور بالا خارج می کند این موجب می شود که چشمان رانندگان مقابل اذیت نشود ویا دچار کوری موقت نگردد. تمامی این آپشن ها به جهت حفظ ایمنی هرچی بیشتر خودرو کمک می کند.در ادامه آپشن های روز خودرو را توصیف کرده ایم.

14- سیستم پایش باد تایرها (TPMS)

کاربرد این آپشن(پایش باد تایرها)نظارت دائمی بر فشار باد تایرهاست. در صورتی که فشار باد یکی از تایرها کم شود نشانگر فشار باد پشت آمپر روشن خواهد شد و نشان می دهد که باد تایر کاهش یافته است. فشار باد غیر استاندارد می تواند بر فرمان پذیری،ایمنی و سایش تایرها تاثیر بگذارد.

این سیستم بدین صورت کار می کند که سنسور هایی پشت والو هر تایر قرار دارد که  بصورت وایرلس با کامپیوتر کنترل کننده در ارتباط می باشند. هر سنسور یک سریال منحصر بخودش را دارد به این ترتیب نه تنها این سیستم از سیستم های دیگر خودرو متمایز می شود بلکه فشار و دمای هر یک از تایرها بطور دقیق مشخص می گردد. شایان ذکر است که با هربار تنظیم باد تایرها باید کالیبره ی سنسورها انجام گیرد تا نشانگر پشت آمپر خاموش گردد.

15-هدآپ دیسپلی(HUD)

صفحه نمایش شیشه ای کوچک که قادر به نمایش لحظه ای برخی پارامترهای مهم به راننده می باشد هدآپ دیسپلی نام دارد.اولین بار این صفحه نمایش ها در هواپیماها در 1935 بکار گرفته شد که اطلاعاتی را به خلبان نمایش می داد بدون آنکه خلبان بخواهد تمرکز و نگاه خود را مقابل بردارد.

امروزه این آپشن در خودروهای لوکس مانند رنو تلیسمان وجود دارد. این صفحه نمایش اطلاعاتی را مقابل چشمان راننده به نمایش درمی آورد که موجب می شود راننده مجبور نباشد در حین رانندگی به پشت آمپر و پشت فرمان نگاه کند و ایمنی رانندگی به خطر بیفتد.

امکان نمایش اطلاعاتی مانند دور موتور،سرعت خودرو، مسیر نقشه، دمای آب، مصرف سوخت لحظه ای، بنزین باقی مانده در باک و…در این صفحه نمایش که مقابل چشمان راننده روی داشبورد نصب شده وجود دارد.

نتیجه گیری:

با وجود آپشن های گسترده در خودروهای لوکس، لازم است آپشن های روز خودرو را دقیقا بشناسیم. دانش و تجربه ما برای تست آنها می تواند خیال شما را در خرید یک خودروی لوکس راحت کند. درخواست کارشناسی خودرو انواع خودروی خارجی از طریق سایت به راحتی امکان پذیر است. چنانچه علاقه مند به یادگیری حرفه کارشناسی خودرو هستید می توانید با شرکت در دوره حضوری آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده تخصص مدنظر خود را زیر نظر بهترین کارشناسان و مدرسین با تجربه و مجرب این آموزشگاه آموزش دیده و فرا بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=25076