سبد خرید 0
مرسدس

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

این بار در مجله خودرو کارآزموده قصد معرفی یکی از متفاوت ترین محصولات مرسدس بنز داداریم .خودرویی که تا کنون موفق به حضور در ایران نشده

و به‌ قدر کافی برای همه ما ایرانی‌ها غریب هست. خودرو مورد نظر ما برای بررسی در این نوشتار یک دستگاه مرسدس EQ400 4MATIC مدل 2021 بوده که عنوان نخستین محصول تمام‌برقی برند جدید مرسدس EQ را با خود یدک می‌کشد.

جالب است بدانید این کراس‌اوور سایز کامپکت توان تولید 408 اسب‌بخار نیرو و 760 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. قدرتی که با نسخه‌های AMG خودرو GLC برابری می‌کند و از نظر گشتاور حتی بیشتر از آن‌هاست

 

 

مرسدس

کراس‌اوور سایز کامپکت مشکی‌پوشی که ظاهری کاملا متفاوت با دیگر محصولات مرسدس‌بنز داشته و حسابی برایمان ناآشناست. این مرسدس مدل 2021 با 2 سال کارکرد اکنون به‌قیمت 74 هزار دلار یا به‌عبارت دیگر نزدیک به 4 میلیاردتومان به‌فروش می‌رسد.

نخستین محصول EQ مرسدس

در سال 2018 مرسدس از اولین خودرو الکتریکی تولید انبوهی که قرار بود تحت برند EQ روانه بازار شود، رونمایی کرد. این خودرو که یک کراس‌اوور پرمیوم سایز کامپکت بود EQC نام داشت.

یک سال بعد، یعنی در سال 2019 تولید انبوه مرسدس EQC آغاز شد و شاهد عرضه آن به‌بازار جهانی بودیم. مرسدس درحال حاضر این محصول را علاوه‌بر خط تولید برمن آلمان، در کشور چین نیز مونتاژ می‌کند.

در همان سال 2019 مرسدس، مدل EQC را به‌دست موسسه تست ایمنی خودروهای اروپا یعنی EuroNCAP سپرد تا آن را در آزمون‌های سختش به‌چالش بکشد. نتیجه تست و آزمایش‌های این موسسه سختگیر 5 ستاره ایمنی را برای EQC به‌همراه داشت.

در حال حاضر 4 سال از تولید EQC به‌ عنوان اولین  خودرو برقی برند الکتریکی‌ساز مرسدس می‌گذرد و هنوز خبری از فیس‌لیفت برای آن نیست و اگر برنامه‌های تولید این برند مطابق با برنامه‌های گروه مرسدس  بنز پیش بروند، باید همین روزها منتظر رونمایی از نسخه فیس‌لیفت‌شده آن باشیم.

در سال 2022 مجموع فروش EQC به‌حدود 22 هزار و 600 دستگاه در سال رسید که خبر از افت 6 درصدی نسبت به‌سال گذشته داشت. با توجه به‌این آمار EQC در میان 6 خودرو الکتریکی برند EQ تنها خودرو با افت فروش نسبت به‌سال گذشته بوده و در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد که اختلاف آن با جایگاه پنجم تنها حدود 100 دستگاه بوده و خودرویی که ششم شده یک خودرو جدید متعلق به‌همان سال است.

نسخه برقی مرسدس GLC

همان‌طور که گفته شد EQC یک کراس‌اوور سایز کامپکت پریمیوم بوده که قوای محرکه آن تمام‌الکتریکی است. مرسدس پیش از این هم در سبد محصولات خود کراس‌اوور سایز کامپکت پرمیوم را عرضه می‌کرد که به‌صورت بنزینی، دیزلی، هیبرید و هیدروژنی قابل خریداری بود. کراس‌اووری که GLC نام داشت 4 سال قبل از این‌که EQC تولید شود، درحال عرضه بود.

مرسدس برای این‌که زحمت دوباره به‌خود ندهد و زیر بارِ هزینه‌های گزاف ساخت پلت‌فرم اختصاصی نرود، از پلت‌فرم GLC برای ساخت EQC استفاده کرد. با این حساب EQC تا حدودی همان نسخه تمام‌الکتریکی GLC به‌حساب می‌آید.

مرسدس

قدرتمند همچون AMG

با وجود این‌که برندهای بزرگی همچون مرسدس، خودروهای خود را از نظر فنی در چند نسخه به‌بازار عرضه می‌کنند، اما EQC تنها در یک نسخه که آن هم EQC400 نام دارد، تولید می‌شود.

EQC400 به موتورهای تمام‌الکتریکی مجهز بوده که از باتری‌هایی با ظرفیت خالص 80 کیلووات-ساعت تغذیه می‌کنند. با هر بار شارژ کامل باتری‌ها، امکان پیمایش 373 تا 437 کیلومتر برای راننده EQC400 فراهم می‌شود. به‌عبارت دیگر میزان مصرف انرژی EQC400 به‌طور دقیق در شرایط ایده‌آل 21.3 تا 25 کیلووات-ساعت در هر صد کیلومتر برآورد شده است.

جالب است بدانید این کراس‌اوور سایز کامپکت توان تولید 408 اسب‌بخار نیرو و 760 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. قدرتی که با نسخه‌های AMG خودرو GLC برابری می‌کند و از نظر گشتاور حتی بیشتر از آن‌هاست. البته به‌دلیل وزن سنگین‌تر، شتاب خودرو به‌پای مدل‌های AMG نمی‌رسد و در بهترین حالت به 5.1 ثانیه ختم می‌شود.

همچنین حداکثر سرعت آن نیز به‌دلیل مسائل ایمنی فراتر از 180 کیلومتر بر ساعت نیست و از این نظر، اختلاف قابل توجهی با خودروهای بنزینی هم‌رده خود دارد. هرچند این ویژگی بیشتر برای افرادی مهم است که در آلمان زندگی می‌کنند و از اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت این کشور بهره‌مند هستند. EQC400 از گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک برای انتقال نیرو به‌هر چهار چرخ استفاده می‌کند.

نام و مدلMercedes EQC400 2021
نوع پیشرانهبرقی
حداکثر قدرت408 اسب بخار
حداکثر گشتاور760 نیوتن متر
نوع گیربکستک سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت5.1 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
نوع سوختبرقی
میزان پیمایش با هر بار شارژ373 تا 437 کیلومتر
قیمت نسخه صفرکیلومتر74.000 دلار (حدود 3.930.000.000 تومان)

 

در پایان از مالک مرسدس EQC400 جهت همکاری در بررسی این خودرو تشکر می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=33469