سبد خرید 0
عیوب پاشش رنگ

عیوب پاشش رنگ

پاشش رنگ به‌عنوان یکی از راهکار‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه، به منظور به‌دست‌آوردن جلوه و نمایی جذاب و حرفه‌ای محسوب می‌شود.

هرچند کیفیت این امر، وابستگی زیادی به علم و دانش نقاش و البته مهارت و تجربه او دارد. اما در همین زمینه، آشنایی و آگاهی از عیوب پاشش رنگ از اهمیت ویژه و دوچندانی برخوردار است.

از سوی دیگر رنگ‌آمیزی از جمله مواردی است که هنگام خرید خودرو باید به صورت ویژه به آن توجه داشت. موضوعی که شاید بتوان آن را برجسته‌ترین نوع کارشناسی خودرو و البته شاخص‌ترین نکته مورد توجه، برای خریداران دانست. در نتیجه، توجه و دقت به مهمترین عوامل این حوزه، عاملی کلیدی و تعیین‌کننده است.

برای درخواست کارشناسی خودرو می توانید با شماره 02128428460 تماس بگیرید و یا به صفحه کارشناسی خودرو در محل مراجعه کنید و از میزان تعرفه کارشناسی خودرو اطلاع پیدا کنید.

آشنایی با عیوب پاشش رنگ از دو جهت بسیار ضروری و البته کمک کننده است. نخست آن‌که به عنوان خریدار و یا کارشناس خودرو، به راحتی می‌توانید با انواع نواقص و عیوب رنگ آشنا شوید.

ثانیاً به‌عنوان یک نقاش، آشنایی با این عیوب می‌تواند شما را از اشتباه بازدارد. در نتیجه کارتان را حرفه‌ای و بی‌نقص‌ نماید! در واقع این آگاهی، راهنمای شما برای انجام صحیح، اصولی و باکیفیت کار محسوب می‌شود.

مطمئناً شما هم کنجکاو شده‌اید تا با انواع عیوب رنگ‌خودرو، علل ایجاد آن و البته راه‌های پیشگیری از آن آشناشوید. آموزشگاه فنی و حرفه ای کارآزموده ؛برگزارکننده دوره های تشخیص رنگ خودرو شما را با این ایرادات آشنا می کند.در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو کارآزموده شرکت کنید.

برجسته‌ترین علل عیوب پاشش رنگ

عیوب ناشی از رنگ‌آمیزی، ریشه‌ها و علل مختلفی دارند. طبق مشاهدات و تجربیات، خطا در اعمال اصولی رنگ و آماده‌سازی سطح، مهمترین و تأثیرگذارترین عامل است.

مشخصات فنی نادرست همچون انتخاب محصول نامناسب، تغییر پوشش و محیط‌کار نیز از دیگر دلایل مهم در این زمینه به‌شمارمی‌رود. در همین راستا عیوب پاشش رنگ را می‌توان در دو بخش عیوب فنی تخصصی و عیوب ظاهری مورد بررسی قرار داد.

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

نقش عوامل فنی تخصصی در پاشش رنگ

برخی از عوامل هستند که ریشه در موارد تخصصی و استفاده صحیح از اصول حرفه‌ای دارند. رعایت نکردن چنین عواملی به راحتی منجر به بروز عیوب مختلف در رنگ‌آمیزی می‌شود. همچنین عدم رعایت این عوامل خود دلیلی در ایجاد عیوب ظاهری هستند که در بخش بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

• کم کاری و نادیده‌گرفتن مرحله آماده‌سازی

شاید به جرأت بتوان گفت، مرحله آماده‌سازی جهت رنگ‌آمیزی، شاه‌کلید اصلی برای پیشگیری از عیوب پاشش رنگ است! استفاده از ابزارهای مناسب نظیر پوشش صحیح رنگ‌آمیزی مانند پارچه قطره‌ای یا برزنت دربرابر غبار و گردوخاک نخستین گام است.

استفاده از نوار نقاشی جهت پوشاندن بخش‌هایی که نیاز به رنگ‌آمیزی ندارد، از دیگر اقدامات هوشمندانه است. تمیز کردن سطح رنگ‌آمیزی با پارچه نرم ومرطوب و حذف ناهمواری‌ها با سمباده نیز از دیگر عوامل مهم محسوب می‌شود.

 

زیرسازی رنگ خودرو

• حذف پرایمر، مساوی است با حذف کیفیت!
جالب است بدانید رنگ‌آمیزی و پاشش رنگ خودرو، از سه لایه اصلی تشکیل می‌شود. نخستین لایه، بِیس یا پایه کار یعنی سطح فلزی بدنه خودرو است. لایه بعد آستر یا پرایمر نام دارد.

این لایه بین لایه سوم یعنی رنگ و بدنه قرارمی‌گیرد و نقش ویژه‌ای در کسب اطمینان از کیفیت رنگ‌آمیزی دارد. بهبود چسبندگی رنگ به سطح‌کار، تسریع درخشک‌شدن رنگ، و رفع نقص سطحی بدنه مانند پرس‌کاری، از مزایای این لایه است.

همچنین پرایمر سبب می‌شود تا رنگ صاف‌تر و یکنواخت‌تر بر روی سطح بنشیند و جلوه‌ای فوق‌العاده و حرفه‌ای‌تر به نتیجه کار ببخشد. لذا حذف چنین لایه مهم و تأثیرگذاری یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز عیوب پاشش رنگ محسوب می‌شود.

 

عیوب پاشش رنگ

• عدم ترکیب صحیح و درست رنگ
تهیه و ساخت رنگ و همچنین اختلاط حلال و رنگ از مسائل مهم و حائز اهمیت است. عدم ترکیب اصولی و صحیح نسبت‌های رنگ در ساخت آن، وجود گرد و غبار در محیط و همچنین استفاده کم از رنگ، از مواردی است که می‌تواند سبب بروز عیوب ناشی از پاشش رنگ از منظر فنی تخصصی شود. عیوبی نظیر دو رنگ شدن، کمبود رنگ، آشغال رنگ و تار و مات شدن رنگ نهایی.

 

• لایه لایه شدن رنگ، رایج در میان عیوب پاشش رنگ
لایه لایه‌شدن رنگ بدنه یکی از موارد شایع در رنگ‌آمیزی است. ریشه اصلی آن به دلیل از بین رفتن چسبندگی بین لایه‌ها است.

آلودگی و غبار بین لایه، رعایت نکردن زمان لازم برای بازپوشانی لایه‌ها و البته ناسازگاری بین پرایمر و رنگ، از مهمترین دلایل ایجا لایه لایه‌شدن رنگ است.

آماده‌سازی دقیق و با حوصله سطح رنگ و اطمینان از تمیز بودن لایه‌ها نیز از مهمترین اقدامات در زمینه پیشگیری است. همچنین رعایت زمان بازپوشانی از دیگر اقدامات جهت جلوگیری از وقوع این معضل، به‌عنوان یکی از رایج‌ترین عیوب پاشش رنگ خودرو است.

پوسته پوسته شدن یا ورقه ورقه شدن که اصطلاحاً به آن Peeling می‌گویند؛ نوعی از لایه‌لایه‌شدن است. امکان جداشدن، تکه‌تکه شدن و ایجاد لایه‌های نرم، ازجمله تفاوت‌های پوسه‌پوسته‌شدن با لایه‌لایه‌شدن است.

علت اصلی آن نیز وجود آلودگی بین لایه و ناسازگاری لایه‌های پوششی است. تمیز کردن سطح مهمترین راهکار جهت پیشگیری از وقوع مشکلاتی از این دست می‌باشد.

بررسی موارد ظاهری در عیوب پاشش رنگ
عیوب و نواقص پاشش رنگ بر اساس شکل و علائم ظاهری نیز انواع مختلفی دارند. در این بخش عمده‌ترین موارد ظاهری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین سعی کرده‌ایم تا شما را با علل ایجاد و همچنین راهکارهای پیشگیری از وقوع آن‌ها نیز آشنا نماییم.

 

• برآمدگی و بروز منافذ
از جمله علل شایع در عیوب پاشش رنگ، نوعی برجستگی و برآمدگی شبیه به حباب‌ است. این موضوع به دلیل کم بودن چسبندگی بین سطح زیرین رنگ و لایه رنگی است.

وجود آلودگی‌هایی نظیر چربی، روغن، زنگ‌زدگی، اصلی‌ترین عوامل بروز آن است. مشابه با این وضعیت، بروز حفره‌های کوچک و سوراخ‌گونه نیز بسیار شایع است.

در این حالت، حباب‌های گازی که ناشی از هوای خارج‌نشده قبل از تشکیل فیلم رنگ، می‌باشد، مهمترین علت ایجاد این موضوع است.

آماده‌سازی و اعمال صحیح رنگ، استفاده از پوشش‌های صحیح، اختلاط مناسب حلال و تکنیک‌های اصولی اسپری، از مهمترین راهکارهای پیشگیری از چنین عیوبی محسوب‌می‌شود.

• ترک خوردگی، از شناخته‌شده‌ترین عیوب پاشش رنگ
یکی دیگر از مواردی که در رنگ‌آمیزی خودرو بسیار قابل مشاهده است، ترک خوردگی است. این ترک‌ها بسته به شرایط ممکن است ریز و مویی یا عمیق باشند.

عدم انعطاف در پوشش، جذب رطوبت، جابه‌جایی سطح و ضخامت زیاد فیلم رنگ، مهمترین عوامل ایجاد ترک هستند. در همین راستا، استفاده از پوشش‌های منعطف، رنگ با ضخامت مناسب و استفاده از تکنیک‌های اصولی رنگ‌آمیزی، وقوع این نوع از عیوب پاشش رنگ را به حداقل می‌رساند.

 

عیوب پاشش رنگ

• شره کردن
فاصله زمانی بین رنگ‌آمیزی و خشک شدن رنگ، بازه زمانی کلیدی و حیاتی است. در واقع اگر فیلم رنگ پیش از خشک‌شدن حرکت کند، سبب ایجاد حالتی موجی شکل یا اشک‌گونه به‌سمت پایین می‌شود.

به این حالت اصطلاحاً سینه دادن یا شره کردن می‌گویند. شره کردن علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. آلوده بودن تشتک هوا و کلگی سیال، پاشش رنگ با ضخامت بالا و رقیق بودن آن از مهمترین علل است.

خشک نبودن لایه زیرین، زاویه نامناسب ابزار پاشش رنگ با سطح و رها نکردن ماشه رنگ در زمان درست، از دیگر عوامل تأثیرگذار است.

 

• پوست پرتقالی شدن!
اگر به پوست پرتقال نگاه کنید، حالتی برآمده در سطح آن به صورت نقاطی ریز مشاهده می‌کنید. حال در برخی موارد، سطح رنگ‌ شده چنین ظاهری پیدا می‌کند که از عیوب پاشش رنگ محسوب می‌شود.

علت اصلی پوست پرتقالی شدن، تکنیک‌های ضعیف در اعمال رنگ و اختلاط اشتباه و غیراصولی رنگ است. همچنین درست جریان پیدا نکردن رنگ و عدم ایجاد سطحی یکنواخت و صاف نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند سبب بروز چنین عیبی شود. بهترین راه برای پیشگیری از این امر، استفاده درست از محصولات تخصصی و استاندارد و همچنین به‌کارگیری تکنیک‌های حرفه‌ای و کاربلدانه است.

 

• چروک شدن، شایع در میان عیوب پاشش رنگ خودرو
یکی دیگر از شایع‌ترین موارد و عیوبی که در پاشش رنگ مشاهده می‌شود، چروک شدن است. در این حالت، معمولاً رنگ فرصت خشک شدن پیدا نمی‌کند!

در واقع خشک شدن سریع و تبخیر حلال از عواملی هستند که می‌تواند سبب چروک شدن رنگ شود. بدین منظور بهتر است از اختلاط صحیح و رعایت زمان بازپوشانی و اعمال صحیح و اصولی پوشش‌ها بهره گیرید.

• گچی شدن
بروز یک لایه پودری و گچ مانند روی سطح فیلم رنگ از دیگر موارد و عیوب رایج در پاشش رنگ است. البته این عامل در همه موارد مشاهده نمی‌شود و اغلب در رنگ‌های مشخصی نظیر اپوکسی‌ها رؤیت می‌شود. تجزیه نشدن بایندر رنگ در برابر آفتاب مهمترین دلیل ایجاد آن است.

• قطره قطره شدن ناشی از پاشش شدید
یکی دیگر از مشکلات رایجی که در زمینه رنگ‌آمیزی و پاشش رنگ قابل رؤیت است، قطره قطره شدن رنگ است. این امر معمولاً به علت اسپری کردن و پاشش بیش از حد رنگ به وجود می‌آید.

یکی از مواردی که این مشکل را بدتر می‌کند، آن است که پیش از خشک شدن رنگ اقدام به تعمیر و اصلاح آن کنید! لذا بهترین راهکار در چنین موقعیتی صبر کردن تا زمان خشک شدن کامل رنگ است.

پس از آنکه از خشک شدن مطمئن شدید، با سمباده آن بخش را لایه برداری کرده و مجدداً و با دقت بیشتری اقدام به رنگ‌آمیزی نمایید.

کلام آخر
همان‌گونه که بیان شد، رنگ آمیزی و کارشناسی رنگ خودرو از جهات مختلفی حائز اهمیت است. در همین راستا دقت و توجه به عوامل مختلف تخصصی و ظاهری می‌تواند در شناخت و پیشگیری از عیوب پاشش رنگ بسیار مؤثر باشد.

شرایط آماده‌سازی، استفاده از اصول حرفه‌ای نظیر توجه به لایه پرایمر و ترکیب رنگ صحیح از جمله موضوعات فنی هستند. لایه‌لایه‌شدن، ترک خوردگی، شره کردن و برآمدگی نیز از مهمترین عیوب و نواقص ظاهری در پاشش رنگ غیراصولی است. مواردی که با رعایت نکات و قواعد صحیح بیان شده در هر بخش، می‌توان تا حد زیادی علت آن و همچنین راهکارهای پیشگیری از آن‌ها را شناسایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=30287