سبد خرید 0

در خرید خودروی نو یا کارکرده به چه مواردی دقت کنیم؟

خرید خودرو کارکرده، بعد از پس انداز کردن مقدار پول معینی، در کنار توجه به نکات مهم آن امری هوشمندانه است. این انتخاب بخش مهمی از سرمایه یک فرد را تعیین می‌کند. پس مهم است؛ که بعد از بررسی‌های لازم اقدام صورت گیرد. به همین سبب، بسیاری از افراد باید قبل از خرید خودرو مشخصات، و ویژگی‌های آن را در نظر داشته باشند.

خرید و فروش خودرو به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. می‌توانید با اتکا به این روش‌ها که عمدتا در غالب، تحویل فوری، پیش خرید قطعی و عادی، مشارکت در تولید، لیزینگی و حواله‌ای هستند؛ خرید خودرو مورد نظرتان را انجام دهید. وجود مدل‌های مختلف خودرو و شرکت‌های سازنده‌ی با کیفیت باعث شده است تا تصمیم گیری در این مورد به راحتی آب خوردن نباشد. همین مسئله می‌تواند تصمیم گیری را بسیار دشوار گرداند.

باید توجه داشته باشید که خرید خودرو مانند خرید خانه یا زمین ارزشمند و حیاتی است. تا به نوعی پس از پرداخت پول و مدتی پس از گذشت استفاده از آن دچار مشکل جدیدی نشوید. بسیاری از افراد کاربلد در این ماجرا حضور دارند؛ که می‌توانند نکات جالبی را برایتان شرح دهند. عده‌ای دیگر نیز تنها با توجه به تجربه‌های خود نظرهای ضد و نقیضی در مورد اقدامات و راهنمایی‌های لازم قبل از خرید خودرو دارند.

خیلی‌ها نمیدانند که خرید خودرو صفر بهتر است؛ یا خرید خودرو کارکرده، برای ذخیره کردن مقدار قابل توجهی از بودجه‌شان! در هر صورت کارشناسی خودرو کار هرکسی نیست. این مطلب سعی دارد تا کلیات این ماجرا را برای شما شرح دهد. و به نوعی یک راهنمای کامل خرید خودرو باشد. برای درک بهتر این موضوع و شناخت بهتری در مورد خرید و فروش خودرو‌های نو یا دست دوم بهتر است؛ تا انتهای مطلب همراه باشید.

بررسی کامل خرید خودرو اقساطی

برای خرید خودرو اقساطی مدل‌ها و شرایط خاصی ارائه می‌شود؛ که هرکدام از آنها جالب توجه هستند. در ابتدا بهتر است تا نام کمپانی تولید کننده و مدل خودرو و قیمت روز خودرو مورد نظرتان را تعیین کنید. بعد از بررسی این موارد باید به سراغ شرایط فروش آن بروید. در نتیجه در مورد مبلغ پیش پرداخت اطلاعات کاملی به دست خواهید آورد. سپس برای خرید خودرو به صورت اقساطی به دنبال شرایط مربوط به اقساط و تحویل آن باشید.

بهتر است تا قبل از خرید خودرو اقساطی تمامی شرایط ذکر شده برای آن را مد نظر قرار دهید. با افراد آگاه مشورت کرده و در نهایت اقدام به خرید نمایید. بسیاری از خودروها با توجه به شرایط تعیین شده برای خرید می‌توانند مناسب و گاهی به ضررتان باشند. روش خرید خودرو اقساطی در کشور به سه بخش روال است. یا از طریق شرکت خودرو سازی، یا لیزینگی و یا از طریق بانک. قبل از بستن قرارداد برای ماشین مورد نظرتان حتما تمامی شرایط ذکر شده را در نظر بگیرید. به زبان ساده تر می‌توان گفت که بدانید؛ بابت ماشین مربوطه چه میزانی پرداخت می‌کنید. چون ممکن است بعدها در مورد هزینه پرداخت شده برای خرید ماشین جدید دچار شک شوید. چرا که سود فروش خودرو عمدتا توسط فروشنده مخصوصا در حالت لیزینگ از شما دریافت خواهد شد.

مورد دوم و مهم در خرید خودرو اقساطی انتقال سند است. فروشنده باید در قرارداد مذکور تضمین نماید که پس از اتمام اقساط این انتقال حتما صورت گیرد. دومین مورد طرف قرار داد در حین خرید است. تا جای ممکن سعی کنید در قرارداد ذکر نام افراد یا شرکت‌های خودروسازی به جای واسطه فروش خودرو قید شود. در غیر این صورت عواقب مشکلات پیش آمده به عهده خودتان خواهد بود.

ارائه زمان مشخص در قرارداد و چک کردن سلامت و کارشناسی خودرو موارد ضروری دیگری هستند که مشکلات آتی را از پیش پایتان حذف خواهند کرد. به یاد داشته باشید که صفر یا نو بودن یک خودرو دلیلی بر کارکرد سالم و مناسب آن نخواهد داشت.

در خرید خودرو به روش لیزینگ دقت کافی به خرج دهید

خرید خودرو به روش لیزینگ نیاز به حساسیت و دقت کافی دارد. بسیاری از افراد را می‌توان یافت که خودرو خود را به صورت لیزینگ خریداری کرده اند. و بعد از این مرحله دچار مشکلات فراوان از جمله عدم تحویل ماشین مذکور شده اند. این مسئله به دلیل عدم اعتبار شرکت مورد نظر می‌باشد. پس قبل از هرگونه اقدام مشابه برای خرید خودرو بهتر است از اعتبار آن شرکت مطلع شوید. یکی از راه‌های مهم در این زمینه دریافت استعلام از سمت بانک مرکزی و پایین بودن سود تسهیلات این شرکت‌ها در مقایسه با دیگر شرکت‌های معتبر است.

یک مثال ساده و واضح خرید خودرو اقساطی به این طریق، و با پیش پرداخت ارزان است. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده این خدمت به دلیل نوسانات مربوط به قیمت خودرو می‌توانند با تبلیغات پرزرق و برق بسیار گول زننده عمل کنند. توجه داشته باشید؛ که برای خرید خودرو مناسب باید دست کم به عنوان پیش پرداخت نیمی از مبلغ را بپردازید. هرگونه خرید و فروش خودرو به این روش باید با آگاهی کامل صورت بگیرد.

چرا که در این روش ممکن است یا در صورت ارائه سفته و ضامن سند به نام شما بخورد. و یا اینکه ماشین مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد به شرط آنکه در نهایت شما صاحب اول و آخر آن باشید. مورد اول را می‌توان از لحاظ حقوقی کم دردسرتر دانست. زیرا در این حالت مالک اجازه تصاحب خودرو مورد نظر را از سوی شما نخواهد داشت. و پس از دریافت سند می‌توانید آن را به راحتی به شخص دیگری بفروشید.

حتما در هنگام خرید از سالم بودن فنی ماشین مطمئن شوید.

بررسی نکات مربوط به خرید خودرو ثبت نامی

خرید خودرو ثبت نامی نیز مزایا و معایب خاص خودش را دارد. یکی از این معایب بارز، وجود ابهام و مشکلات ناشی از آن است. شرایط و قوانین اعلام شده از سوی شرکت‌های خودرو سازی گاهی می‌تواند عامل مهمی در ترغیب خرید خودرو ثبت نامی باشد. در این مرحله نیز مانند روش خرید خودرو اقساطی در ابتدا باید شرایط اعلام شده در نظر گرفته شود و سپس اقدام به خرید صورت گیرد.

قبل از خرید خودرو در این روش بهتر است که از مشخصات فنی ماشین مذکور و نکات اعلام شده برای خرید آن آگاهی یابید. پس از بررسی‌های لازم در مورد شرایط و یافتن خودرو مناسب خود مهم است که به زمان تحویل این نوع خودرو‌ها نیز توجه کافی را داشته باشید. مزیت خرید خودرو ثبت نامی در تصمیم گیری بر اساس معیار‌های ذکر شده در مورد آن، و تحقیق کافی در مورد شرایط آن است.

همچنین روند فراهم کردن سرمایه برای پرداخت نیز بهتر صورت می‌گیرد. در این حالت پول ارائه شده توسط شما به عنوان سود مشارکت در نظر گرفته می‌شود. این روش بیشترین تقاضا را برای خرید خودرو پیدا کرده است. با این حال توجه به شرایط مالی و زمان تحویل خودرو نکته‌ی مهمی است که باید به آن توجه شود.

اگر بودجه کافی دارید حتما خودروی صفر بخرید.

در خرید خودرو نو به چه نکاتی توجه کنیم؟

ترجیح خیلی از افراد بر خرید خودرو نو است. خیلی از افراد هم خرید خودرو کارکرده را بهتر می‌دانند. اگر به فکر خرید خودرو نو هستید؛ می‌توان آن را مزیت مهمی دانست. البته خرید یک اتومبیل جدید می‌تواند یک تجربه استرس آور باشد. بسیاری از فروشندگان خودرو ممکن است به نوعی به شما فشار وارد کرده؛ و با تبلیغات گوناگون تحت تاثیر تان قرار دهند. تا گمان کنید که خودرو مذکور بسیار مناسب و عالی است. بنابراین مهم است که با اطلاعات مربوط به اتومبیل‌‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید؛ بودجه و ارزش خرید خودرو نو خود را مدنظر داشته باشید.

قبل از بازدید از هر نمایندگی فروش خودرو، از مبلغی که می‌توانید بابت خرید ماشین جدید بپردازید مطلع باشید. همچنین به انجام برخی تحقیقات لازم در زمینه وام‌‌های مربوط به خرید اتومبیل جدید اطلاع یابید. سپس در مورد ماشین موردنظرتان تحقیق کافی انجام دهید. به دنبال بهترین خودرو برای خانواده خود بگردید. جمعیت و شرایط فرزندان‌تان را در نظر بگیرید و بر آن اساس تصمیم گیری کنید. اگر افراد سالمند نیز با شما زندگی می‌کنند؛ باید شرایط آن‌ها را در هنگام سوار شدن در اتومبیل خود در نظر بگیرید.

نکته‌ی با اهمیت بعدی تحقیق و مقایسه قیمت قبل از خرید خودرو نو و جدید است. بررسی قیمت خودرو در نمایندگی‌های مختلف و استفاده از خدمات خرید خودرو ثبت نامی برای رسیدن به فاکتور و قیمت‌گذاری، یک ابزار قابل‌اعتماد محسوب می‌شود. شما می‌توانید این کار را با توجه به، مدل، یا سال خودرو مورد نظر بررسی کنید. این نوع بررسی‌ها کمک می‌کند تا اصطلاحا «سرتان کلاه نرود!»

قبل از خرید خودرو جدید خود سعی کنید آن را تست کنید. اگر با جزئیات اتومبیل موردنظرتان آشنا هستید بهتر است به بررسی تک تک آنها بپردازید. این موضوع کمک می‌کند تا از خرید خود مطمئن شده و همچنین از سلامت کلی ماشین اطلاع کافی بیابید.

نکات مربوط به خرید خودرو کارکرده

قبل از خرید خودرو کارکرده یا دست‌دوم، قابلیت اطمینان، شرایط و ارزش وسیله نقلیه را برای خود بیابید. این کار به شما کمک می‌کند درباره قیمت عادلانه با فروشنده مذاکره کنید؛ و بعد از خرید از تعمیرات گران ‌قیمت درباره اتومبیل مذکور اجتناب کنید. خرید خودرو کارکرده و قابل‌ اعتماد، کمی تکلیف و بررسی بیشتری نسبت به خودرو نو و صفرکیلومتر به خود اختصاص می‌دهد.

وقتی درباره چند مدل اتومبیل برای خرید تصمیم می‌گیرید باید تحقیق خود را در فروم‌های آنلاین آغاز کنید. در این فروم‌ها می‌توانید؛ نظرات مالکان را بررسی کرده و درباره سابقه مالکیت آن‌ها سوال کنید. جزئیات مختلف ماشین را قبل از خرید بازبینی کنید.

  • ایربگ (SRS) باید چک شود.
  • چراغ‌های آن را بررسی کنید.
  • ترم ای‌بی‌اس یا ترمز ضد قفل را چک نمایید (ABS).
  • از چک کردن موتور خودرو غافل نشوید.
  • قبل از خرید خودرو حتما تایرها را بررسی کنید. اگر شکافی را در قسمت‌های کناری و یا دیواره آن می‌ببینید؛ باید بدانید که این ماشین به تایرهای جدید نیاز خواهد داشت. بنابراین حداقل مقدار قابل توجهی را از قیمت اصلی بابت این موضوع کم کنید.
  • سپس دقت کنید که یک موتور سرد باید فورا شروع به کار کند. بدون اینکه حتی «کمی به آن گاز بدهید». اگر زمانی که موتور گرم است بسیار کند کار می‌کند؛ می‌توانید مطمئن باشید که این موضوع نشان دهنده یک مشکل سوختی، احتراق یا خلا است.
  • بهتر است که روغن ماشین را قبل از خرید خودرو کارکرده در نظر بگیرید. روغن ترمز تازه رنگ عسلی دارد. البته روغن ترمز قهوه‌ای تیره نیز ممکن است خوب باشد. بهترین شرطی که می‌توانید قبل از خرید خودرو دست دوم چک کنید، خرید نوارهای تست روغن ترمز در یک فروشگاه قطعات اتومبیل است. سعی کنید که از سوابق کلی اتومبیل مورد نظر به کمک فروشنده، اطلاع حاصل کنید. برای اینکه درباره خرید خودروی دست دوم بیشتر بدانید می‌توانید صفحه «نکات مهم در خرید خودرو دست دوم» را نیز مطالعه کنید.

دقت کنید خودرویی که می‌خرید قبلا تصادف یا چپ نکرده باشد.

در هنگام خرید خودرو کارکرده چگونه بفهمیم خودرو تصادفی است؟

تصادفی بودن یا نبودن اتومبیل قبل از خرید دغدغه‌ی بسیاری از افراد است. نکات موثری وجود دارند که می‌توانند در این زمینه یاری کننده باشند. در ابتدا می‌توانید سپر اتومبیل را چک کنید. هر دو طرف وسیله نقلیه را بررسی کرده و به دنبال ترک‌ها یا مناطق تعمیر شده بگردید. این مناطق در برخورد به راحتی می‌شکنند چون اغلب از مواد مرکب پلاستیکی ساخته می‌شوند.

قبل از خرید خودرو خطوط بدنه خودرو را ارزیابی کنید؛ تا بخش‌‌های جایگزین را چک کنید. این خطوط باید مستقیم باشد و حتی رنگ ماشین هم باید به طور طبیعی منعکس شود. یک خط ناهموار یا انعکاس کج و معوج نشان می‌دهد که پانل‌های بدنه خودرو به دلیل تصادف دچار مشکل شده اند. سپس قاب و شکاف درها را بررسی کنید تا ببینید آیا با هم متناسب هستند یا نه. به شکاف بین هر در و قسمت مجاور آن توجه کنید. شکاف‌ها باید صاف باشند و حتی از بالا تا پایین یک عرض داشته باشند.

ببینید آیا ماشین دو مرتبه رنگ زده شده ‌است یا نه. به دقت در امتداد لبه درها و صفحات بدنه خودرو برای هر گونه خراش‌ و یا مناطق رنگی غیر یکنواخت دقت کنید. علائم یک رنگ متفاوت ممکن است به این معنی باشد؛ که این ماشین تصادفی است. قبل از خرید خودرو حتما بازرسی زیر بدنه آن را در نظر داشته باشید. یک چراغ‌ قوه بردارید و خودتان را در زیر اتومبیل حرکت دهید تا آن را چک کنید. درخشش نور در تمام قسمت‌های زیر ماشین، چک کردن زنگ آهن، انباشته شدن بیش از حد نمک، یا یک شاسی خم شده می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

به دنبال تاریخچه تصادف، مسیر رفتن، و کارکرد اتومبیل بگردید. از گزارش تاریخچه اتومبیل استفاده کنید تا ببینید آیا خودرو مذکور آسیب ‌دیده و یا تعمیر شده‌ است، یا خیر. شما می‌توانید هر تغییر و مغایرت را قبل از خرید ماشین بررسی کرده و آن را به اطلاع فروشنده برسانید. این مسئله کمک می‌کند تا حتی اگر از خرید خودرو منصرف نشده باشید؛ هزینه هایتان کاهش یابد. به لرزش خودرو دقت کنید.

در خرید خودرو کارکرده چگونه بفهمیم از لحاظ فنی سالم است؟

برای تشخیص سلامت کارکرد اتومبیل مورد نظر قبل از خرید خودرو نکاتی در بخش خرید خودرو کارکرده ارائه شد. با این حال برای بررسی دقیق بهتر است؛ حتی سلامت فنی نیز بررسی شود. برای این کار، مایعات اتومبیل را بررسی کنید. مایعات یکی از موثرترین شاخص‌های وضعیت سلامت موتور اتومبیل هستند. روغن باید قهوه‌ای، شفاف و کامل باشد. آن نباید بوی سوختگی یا شیری‌ رنگ، چوبه دار و یا بی‌رنگ شده باشند. که وجود همه آن‌ها نشانه‌هایی از مشکلات بالقوه موتور هستند. خنک‌کننده نیز باید کامل و شامل ضد یخ باشد که به طور معمول به رنگ سبز است.

سپس به دنبال چکه کردن از زیر خودرو باشید. نشت از زیر ماشین نشانه‌ای است؛ که با اتومبیل یا موتور آن ارتباط مستقیم دارد. با کمک یک مکانیک قابل اعتماد هر ناحیه از موتور را بررسی کنید. می‌توانید خودرو مورد نظر را یک شبانه روز کامل در مکان مشخصی پارک کنید تا شاهد نشستی و چکه کردن مایعات از زیرآن باشید.

قبل از خرید خودرو حتما آن را روشن کنید. خودرو مورد نظر باید به راحتی بدون تقلا، کوبیدن و یا توقف حرکت کند. به صدای موتور گوش کنید. موتور خودرو نباید هیچ ضربه، کوبش و یا ایجاد نویزی داشته باشد. و همچنین نباید دود داشته باشد. به اگزوز نگاه کنید و ببینید که آیا مقدار غیر معمولی گازها از آن در حال انتشار است یا خیر. گازها باید نسبتا روشن و غیرقابل‌تشخیص باشند. نه اینکه شمایل سفید، سیاه و یا آبی داشته باشند. همچنین در حین روشن کردن، اتومبیل باید بی‌حرکت بماند.

قبل از خرید خودرو کارکرده آن را روشن کنید. به چگونگی سرعت بخشی در حین شتاب گرفتن، توقف کردن و کنترل سرعت آن، به شدت توجه کنید. به هر ضربه عجیب، و یا ضربه زدن گوش دهید. اگر اتومبیل دچار توقف می‌شود این نشانه‌ای از عدم کارکرد درست آن است. آن را با سرعت حداقل ۳۰ دقیقه را روشن کنید تا مطمئن شوید که زمان زیادی برای گرم کردن و ارزیابی کامل شرایط این وسیله نقلیه دارید. روزهای تعطیل، روزهای شلوغی برای خرید خودرو است.

چه زمانی بهترین موقع برای خرید خودرو است؟

هنگامی که تمام تصمیم‌های لازم را در مورد خرید خودرو جدید گرفتید؛ فراموش نکنید که در مورد زمان مناسب برای انجام این کار فکر کنید. هزینه یک خودرو براساس ماه یا حتی روزهای پیش رو تغییر می‌کند. اگر لوکس بودن زمان خرید خودرو را مد نظر دارید، ممکن است بتوانید خرید خوبی را انجام داده و مقدار پول بیشتری نیز ذخیره کنید.

دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه‌ها معمولا بهترین روزهای هفته برای خرید خودرو هستند. زیرا ترافیک کم‌تر مشتری به معنی فرصت بهتری برای رسیدن به یک معامله دو سر سود است. نمایندگی‌های فروش خودرو اغلب در طول تعطیلات آخر هفته شلوغ تر هستند. انتخاب روزهای مذکور از هر لحاظ مناسب به نظر می‌رسد. این مسئله همچنین فرصت بهتری برای تصمیم گیری در مورد خرید خودرو موردنظرتان را در اختیارتان قرار خواهد داد.

ماه‌های فصل پاییز مانند آبان، آذر و دی و حتی اواخر آن بهترین زمان برای خرید یک خودرو هستند. چرا که نمایندگی‌های فروش خودرو، در این موقعیت‌ها دارای سهمیه فروش هستند؛ که به طور معمول به اهداف فروش سالانه، فصلی و ماهیانه تقسیم می‌شوند. و هر سه این موارد در ماه‌های انتهایی سال به یکدیگر نزدیک تر می‌شوند.

صبر کردن برای خرید خودرو جدید هیچگاه عجله بردار نیست. همیشه می‌توان در موقعیت‌های مختلف سال از نمایندگی‌های معتبر تخفیف‌های جالبی دریافت کرد. اگر قصد ذخیره کردن هرچه بیشتر پول خود را دارید بهتر است برای ارائه‌ی این تخفیف‌ها منتظر بمانید.در ایران خرید خودرو یک نوع سرمایه‌ گذاری است.

معایب و مزایا خرید خودرو جدید چیست؟

برای کسانی که از رانندگی یک وسیله نقلیه جدید لذت می‌برند؛ درک مزایا و معایب خرید خودرو در مقابل اجاره یک وسیله نقلیه و نحوه ارزیابی این که کدام گزینه بهتری براساس موقعیت مالی شان است، کمی سلیقه‌ای می‌باشد. همانند هر تصمیم بزرگ مالی، مطمئن شوید که می‌دانید چه چیزی در اختیار دارید و کل هزینه برای شما در طول مدت بلند مدت به چه میزان است.

مزیت خرید خودرو به نوعی ذخیره کردن پول نقد است. با توجه به بازار موجود می‌توان این موضوع را به جرات اظهار کرد که شما در صورت خرید خودرو ضرر نخواهید کرد. در صورتی که شرایط و هزینه‌ای که بابت اتومبیل مورد نظر پرداخت میکنید، کاملا اقتصادی و معقول باشد؛ این موضوع ایرادی نخواهد داشت.

همچنین در صورتی که با شرایط موجود در قرارداد موافق باشید؛ می‌توان خرید خودرو جدید را مناسب دانست. این مسئله در صورتیکه به درستی انجام شود؛ می‌تواند نگرانی‌های آتی را از بابت فروش خودرو در آینده از بین ببرد. همچنین با خرید اتومبیل جدید، بیش‌ترین انعطاف‌پذیری را در اختیار خواهید داشت. اگر در هنگام خرید اتومبیل جدید خود به تمامی معیار‌های لازم ذکر شده دقت کرده باشید؛ انتخاب نهایی شما رضایت بخش خواهد بود.

البته شکی نیست که خرید خودرو جدید گزینه‌ای است؛ که بیش‌ترین هزینه اولیه را در پی دارد. پرداخت حق بیمه عمدتا بالا است. به همین دلیل است که اغلب توصیه می‌کنیم؛ در خرید خودرو تا جای ممکن کم هزینه ترین مورد را برگزینید. بسته به وضعیت اقتصادی تان، می‌توانید از بینش خود برای خرید یک اتومبیل جدید استفاده کنید. در حالی که اکثر کشورها بر روی قیمت خرید وسیله نقلیه مالیات دریافت می‌کنند. برخی از این مالیات بر قیمت MSRP وسیله نقلیه شما تاثیر می‌گذارد. حتی اگر آن را به قیمت کم‌تر از قیمت موجود خریداری کنید. در هر صورت بهتر است جوانب امر را سنجیده و در نهایت بهترین تصمیم گیری را در مورد خرید خودرو صورت دهید.

کارشناسی خودرو

پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد خرید خودروی دست دوم دارید، حتما به کارشناسان خبره در این زمینه رجوع کنید، امروزه به صورت آنلاین نیز می‌توانید درخواست کارشناسی خودرو را ثبت کنید تا کارشناسان مربوطه به شما در این زمینه مشاوره دهند، برای این کار می‌توانید به این صفحه رجوع کنید و درخواست خود را ثبت کنید. چنانچه اگر علاقه مند به یادگیری حرفه کارشناسی خودرو هستید می توانید با ثبت نام در دوره آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده شروع به آموزش و فراگیری تخصص مد نظر خود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=25469