سبد خرید 0

تشخیص سالم بودن شاسی خودرو

تشخیص سالم بودن شاسی>>آیا قصد خرید خودرو کارکرده را دارید؟ با اهمیت قطعات خودرو آشنا هستید؟ برای خرید خودرو چه فاکتور هایی را در نظر گرفته اید ؟ از درجه اهمیت تشخیص سالم بودن شاسی خودرو مطلع هستید؟

شاسی خودرو در واقع سازه ی اصلی آن می باشد که بسیار مهم در هنگام کارشناسی اتومبیل می باشد که آسیب دیدگی آن تاثیری ویژه بر افت قیمت اتومبیل خواهد داشت.

شاسی کشی که یکی از اعمال بازگرداندن شاسی به حالت اولیه خود می باشد نیز در نوع خود از میزان مقاومت و کیفیت اولیه شاسی خواهد کاست.

در صورتی که تصمیم بر خرید یک خودرو دارید و دانش و تجربه ی کافی در زمینه خودرو ندارید از یک کارشناس بدنه و فنی خودرو کمک بگیرید.

کارآزموده خدمات کارشناسی خودرو در محل را ارائه می دهد. در صورتیکه نیاز به کارشناس خودرو دارید کافیست فرم درخواست کارشناس را تکمیل نمایید و یا با شماره ی 02128428460 تماس بگیرید.

شاسی خودرو چیست؟

شاسی خودرو ستون فقرات وسیله نقلیه است که وظایف مهمی را برعهده دارد. شاسی خودرو در واقع سازه ی اصلی آن است که از جس فولاد با ضخامت مختلف در بخش های خودرو وظیفه ی حمل جعبه فرمان، بدنه خودرو، سیستم انتقال قدرت،سیستم تعلیق و فنربندی و هم چنین موتور را بر عهده دارد.

به کار گیری روش های نوین در ساخت شاسی امروزه توسط مجموعه های بزرگ خودرو سازی، انقلابی را در استحکام بخشیدن به شاسی ایجاد نموده است.

شاسی نقشی بسیار موثر را در بالا بردن امنیت جان سرنشینان ایفا می نماید. هر اندازه که استحکام شاسی افزایش یابد، به مراتب باید شاهد بالاتر رفتن قیمت خودرو و هم چنین داغ شدن بازار فروش آن بود.نوع کاربری خودرو  مولف اصلی تعیین میزان استحکام شاسی می باشد.

برای تشخیص سالم بودن شاسی خودرو ابتدا باید با ساختار شاسی و انواع آشنا شویم.در کل دو نوع شاسی در خودروهای سواری،باری و آفرودی داریم که عبارتند از 1.شاسی های یکپارچه(مونوکوک) 2.شاسی های جداشدنی(مستقل) که در ادامه به معرفی هر کدام پرداخته ایم:

تشخیص سالم بودن شاسی خودرو

شاسی یکپارچه (مونوکوک)

شاسی یکپارچه نوعی از شاسی ها می باشد که در واقع با بدنه خودرو بصورت یکپارچه جوش شده است.قوطی های مکعبی شکل که از ناحیه پشت چراغ های جلو شروع می شود و تا انتهای زیر خودرو کلاف شده است،سازه اصلی شاسی را تشکیل می دهد.

هر نوع خوردگی و تصادف در این نواحی می تواند حاکی از یک تصادف نسبتا سنگین بوده باشد که تبعاتی بر نحوه فرمان پذیری خودرو بگذارد.

تشخیص سالم بودن شاسی خودرو

شاسی جداشدنی(مستقل)

شاسی جداشدنی همانطور که از نامش پیداست،از بدنه خودرو قابل تفکیک و جداسازی ست که قالبا بصورت پیچ و مهره به هم اتصال یافته اند.

کاربرد این نوع از شاسی ها قالبا در خودروهای باری مثل کامیون و کامیونت ها،خودروهای شاسی بلند فول سایز،اتوبوس ها و خودروهای آفرودی می باشد.استحکام این نوع شاسی ها به مراتب بیشتر از شاسی های خودروهای سواری می باشد ولی وزن آن ها بیشتر می باشد.رایج ترین نوع شاسی های جداشدنی نوع نردبانی آن می باشد که در تصویر فوق قابل مشاهده است.

بررسی و تشخیص سالم بودن شاسی

تشخیص سالم بودن شاسی بر عهده کارشناسان خودرو و اتومبیل می باشد. چرا که این موضوع گاها با سوء استفاده هایی از جانب برخی فروشندگان خودرو همراه است و برای اطمینان خریداران، اقدام به کارشناسی ضروری است.

تشخیص سالم بودن شاسی خودرو را می توان به دو روش چشمی و یا با استفاده از ابزار کارشناسی خودرو انجام داد.

بررسی چشمی در تشخیص سالم بودن شاسی خودرو

در برسی چشمی مستلزم این می باشد که شاسی خودرو عاری از هر گونه کثیفی مثل خاک و گل و یا روغن باشد که بتوان براحتی یکنواخت بودن شاسی را مشاهده نمود.همچنین باید نور محیط به اندازه ای باشد که براحتی بتوان قسمت های مختلف شاسی را بررسی نمود.در بررسی چشمی سلامت شاسی خودرو موارد زیر را لحاظ کنید:

  • قوطی های شاسی کاملا صاف و دست نخورده باشند.
  • هر نوع چروک بررروی شاسی می تواند حاکی از سابقه شاسی کشی باشد.
  • سوراخ های روی سرشاسی ها شکل هندسی اولیه خود را داشته باشند.
  • وجود چروک بر روی لبه های حفره ها می تواند حاکی از سابقه شاسی کشی باشد.
  • توجه به ترک روی رنگ شاسی ها 
  • وجود ترک روی رنگ می تواند ناشی از بتونه کاری باشد.
  • هر گونه بتونه کاری می تواند ناشی از برشکاری و جوشکاری باشد.
  • به پلمپ پیچ های پمپ ترمز،جعبه فیوز فضای موتور،سرکمک ها و…دقت کنید که باز نشده باشند.

تشخیص سالم بودن شاسی با ابزار کارشناسی 

بررسی سلامت شاسی با استفاده از ابزار کارشناسی خودرو می تواند نسبت به نوع چشمی دقیق تر باشد.برای بررسی می توان از قلم تست آهنربایی،ضخامت سنج الکترونیکی و چراغ قوه های دستی استفاده نمود.بدین صورت که اگر قسمتی از شاسی برش خورده باشد و بتونه شده باشد ضخامت رنگ آن ناحیه بالاتر از سایر قسمت ها می باشد.در این بخش به موارد زیر دقت نمایید:

  • ضخامت رنگ روی قوطی های شاسی باید یکنواخت باشد.
  • موم کشی زیر اتاق خودرو یکپارچه باشد.
  • قلم تست آهنربایی را روی شاسی بکشید.
  • هر قسمتی که قلم تست آهنربایی جذب نکند یعنی بتونه شده است.
  • ضخامت بالای رنگ شاسی می تواند ناشی از رنگ شدگی باشد.
  • ضخامت رنگ روی شاسی در حدود 50 میکرون است.

بررسی نقص فنی خودرو ناشی از عیب شاسی

ایجاد نقص فنی در عملکرد خودرو دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل را می توان شاسی خودرو دانست.

ورود ضربه های سنگین و یا حتی جزئی به شاسی اتومبیل، تنظیمات کارخانه آن را به هم ریخته و درنتیجه باعث ایجاد عیب در شاسی می گردد.

به طور اسکلت بندی خودرو یکی از قطعات بسیار مهم در امر کارشناسی خرید یا فروش آن به شمار می رود.

تغییرات ایجاد شده در شاسی سبب بروز مشکلاتی در جلوبندی خودرو می گردد.

بازگرداندن شاسی به حالت اولیه گاها دشوار و یا حتی غیر ممکن است. در صورتی که این عمل بدون کارشناسی و به درستی صورت نگرفته باشد، نمی توان شاهد نتایجی مثبت بود.

فرمان و بسیاری از متعلقات آن ارتباط مستقیمی با جلوبندی خودرو داشته و در نتیجه آسیب دیدگی در جلوبندی، بر این موارد نیز اثرگذار خواهد بود.

امروزه سازندگان خودرو با در نظر داشتن مشخصاتی نظیر عملکرد و کارایی اتومبیل، اقدام به ساخت انواع شاسی در نمونه های مختلف می نمایند.

بررسی علائم در تشخیص سالم بودن شاسی

خودروسازان قدیمی استفاده از بدنه و شاسی مجزا در خودرو هایی مانند وانت و نیسان را در اولویت قرار می داده اند.

اما امروزه در ساخت خودرو های سبک سواری بدنه یکپارچه یا مونوکوک ( Monocoque ) مدنظر سازندگان می باشد.

تشخیص سالم بودن شاسی

خودرو از اجزا مختلفی تشکیل شده که شاید می توان شاسی و بدنه را از جمله اصلی ترین این اجزا به شمار آورد.

آسیب ها و عیوب وارد شده به شاسی تاثیر مستقیمی بر عملکرد نهایی خودرو خواهد داشت.

اگرچه امروزه رعایت فرمول های مهندسی در طراحی و ساخت شاسی اهمیت ویژه ای یافته است. اما با این حال نمی توان اشکالات و ایرادات جزئی در شاسی را نیز نادیده گرفت.

برای تشخیص سالم بودن شاسی و اطمینان از عدم آسیب دیدگی آن انجام معاینات فنی نیز در نوع خود حائز اهمیت می باشد.

از جمله عوامل ایجاد آسیب در شاسی خودرو :

  • تصادفات سنگین و شدید
  • افتادن در چاله 
  • عبور از سرعت گیر با سرعت بالا 
  • پوسیدگی در اثر زنگ زندگی

در هنگام خرید خودرو های کارکرده دقت برای تشخیص سالم بودن شاسی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

تبعات ناشی از آسیب دیدگی شاسی خودرو

  • انحراف ( گیجی ) فرمان
  • کشیدن فرمان در حالت شتاب و ترمز
  • لاستیک سایی ناشی از تنظیم نبودن زوایای چرخ
  • سروصدا و کوبش غیرمتعارف جلوبندی
  • تقه زدن در گیربکس های اتوماتیک

بازرسی خودرو توسط کارشناسان خودرو اطمینان لازم را برای خریداران ایجاد می نماید. هر یک از علائم نمایش دهنده آسیب دیدگی شاسی حائز اهمیت خواهند بود. مهم ترین بخش تعمیر شاشی، شاسی کشی نام دارد.

انحنا شاسی خودرو عامل مهمی است. که در صورت رخداد آن تعمیرکاران با استفاده ازدستگاه مکانیزه شاسی کشی اقدام به رفع انحنا ایجاد شده و ترمیم تاب خوردگی می نمایند. ایجاد ترک خوردگی های سطحی، تاثیر ویژه ای بر قیمت خودرو و هم چنین کارایی آن نخواهد داشت.

باید به این موضوع توجه داشت که تشخیص سالم بودن شاسی خودرو یک امر کاملا تخصصی است.

برای اطمینان از آن استفاده از دستگاه های تخصصی در کنار علم و دانش کافی، ضروری است. می توان به این امر نیز اشاره کرد که ترمیم آسیب دیدگی شاسی در خودرو های مونوکوک یا خودرو های دارای بدنه یکپارچه، امری دشوار محسوب می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=29471