سبد خرید 0

آشنایی با انواع شاسی خودرو

شاسی خودرو را می توان به عنوان تنه ی اصلی خودرو محسوب کرد که سایر قسمت ها بر روی آن سوار می شوند. انواع شاسی خودرو با در نظر داشتن نوع خودرو و هم چنین کاربرد آن طراحی می گردد که بتوان بهترین عملکرد را برای هر بخش شاهد بود.

در صورتی که شاسی خودرو به بهترین شکل ممکن طراحی و پردازش شده باشد، عملکرد سیستم انتقال قدرت،تعلیق،پایداری و…نیز خوب خواهد بود.

هر یک از خودرو های موجود در بازار از سه قسمت کلیدی و مهم یعنی شاسی، بدنه و موتور تشکیل شده اند.

طراحی هر یک از این سه عامل اهمیت بالایی در نوع عملکرد خودرو و هم چنین طول عمر آن خواهد داشت.

شاسی خودرو در یک تعریف ساده، فریم اصلی اتومبیل را تشکیل می دهد و عموما از جنس فولاد سخت تولید می گردد.

کارشناسی خودرو به هنگام خرید یکی از ضرورت هاست. در فرآیند کارشناسی خودرو در محل، شاسی خودرو بصورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد.

شاسی خودرو چیست ؟

خودرو از سه قسمت مختلف تشکیل شده که یکی از این بخش ها شاسی نام دارد.

شاسی خودرو با وجود طراحی خاص و منحصر به فرد، وظیفه نگهداری از سایر بخش ها یعنی گیربکس، موتور و … را داراست.

تنها در صورتی که طراحی شاسی خودرو همگام با استاندارد های جهانی صورت گرفته باشد، می توان شاهد عملکرد کاملا مناسب آن بود. شاسی های خودرو سواری طراحی یک پارچه و پیوسته ای دارند که این عامل در میزان کارایی خودرو تاثیرگذار است.

با گذشت مدت زمان های طولانی از ساخت اولین نمونه اتومبیل ها، امروزه ترکیب بندی و طراحی شاسی خودرو، در مقایسه با سال های گذشته پیشرفت چشم گیری داشته است.

این پیشرفت تداوم داشته و به طور کلی شرکت ها و کمپانی های خودرو سازی، طراحی های اصولی و دقیقی را به منظور افزایش بازخورد های فروش ماشین در بازار های جهانی، مورد توجه قرار داده اند.

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده شرکت کنید.

انواع شاسی خودرو

شاسی خودرو دو نوع مختلف دارد که هر یک با توجه به نوع طراحی، دارای کارایی ویژه ای می باشند. طراحی نوع شاسی با در نظر گرفتن کارایی و هم چنین نوع خودرو صورت می گیرد.

با توجه به همین عامل نیز ترمیم و یا تعویض شاسی با در نظر داشتن پارامتر های مختلف صورت خواهد گرفت. به صورت کلی دو نوع شاسی نیمه جدا شدنی و مستقل را باید به عنوان انواع شاسی های طراحی شده برای خودرو معرفی نمود.

شاسی مستقل

شاسی مستقل که از جنس فولاد سخت ( فولاد سخت و سبک ) می باشد، از دو تکه آهن بلند که حالتی نادوانی دارند، ساخته شده است. بالا تر بودن شاسی در قسمت های عقب خودرو به جهت ایجاد یک فضا گسترده تر برای قرار گیری فنر و دیفرانسیل می باشد.

برای طراحی شاسی های مستقل خودرو از ورقه های نازک ( فلزی ) استفاده می کنند. این ورق ها با روش شکل دادن یا به اصطلاح پروفیل به منظور تکیه گاه بودن برای چرخ های عقب و جلو طراحی و تولید می گردند.

عموما در برخی از قسمت های کفی شاسی یا قسمت های پیشرانه، فشار بیشتری ایجاد می گردد که این امر دلیلی برای تولید ورقه های ضخیم تر در این ناحیه خواهد بود. این ورقه ها باید ضخامتی در حدو دو الی سه میلیمتر داشته باشند.

شیوه جوشکاری این ورقه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و جوشکاری اصولی شرایط ضخامت ورقه ها را تضمین می نماید. از دلایل مهمی که برای طراحی شاسی سرخود یا مستقل ( خودرو های سواری ) می توان به آن اشاره کرد، سرعت بالا است.

این شاسی ها به جهت تحمل و ایجاد وزن کم تر، می توانند شرایط افزایش سرعت را برای رانندگان ایجاد نمایند.

شاسی نیمه جداشدنی

شاسی های نیمه جدا شدنی از دیگر انواع شاسی خودرو هستند که دارای دو قسمت ثابت و جداشدنی می باشند. این نوع از شاسی های خودرو دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که می توان از ان به عنوان یک مشخصه یا مزیت نیز یاد کرد.

این نمونه از انواع شاسی های خودرو در صورت ایجاد مشکل یا تصادف هزینه ای بسیار کم تر برای تعویض یا تعمیر را به خود اختصاص می دهند. امکان ایجاد طرحی جدید برای قسمت اتاق شاسی از جمله ویژگی های دیگر شاسی های نیمه جدا شدنی است.

قسمت هایی از جمله پیشرانه و محور ها به عنوان بخش های سنگین در شاسی شناخته می شوند. در شاسی نیمه جداشدنی امکان سوار کردن این گزینه ها بر روی یک اسکلت جداگانه، میسر خواهد گردید.

  • بخش های ثابت شاسی
  • ستون های خودرو
  • دیواره های عقب ( دیواره های صندوق عقب خودرو )
  • دیواره های جلویی خودرو(فایر وال)
  • کفی اتاق
  • کفی صندوق
  • سرشاسی های جلو
  • بخش های جدا شدنی شاسی
  • گلگیر های خودرو
  • پوسته سقف
  • درب موتور
  • درب صندوق
  • درب های خودرو

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

مشخصات شاسی خوب چیست ؟

شاسی نقش کلیدی را در خودرو ایفا می نماید و به طور کلی کسب اطلاعات مهم در رابطه با آن، اهمیت بسزایی خواهد داشت. در طراحی شاسی ها، نوع خودرو به عنوان اولین مشخصه مدنظر قرار می گیرد.

برای اینکه بتوان شاهد یک بازتاب خوب در عملکرد شاسی ها بود، این تناسب عموما توسط تمامی طراحان مورد توجه قرار می گیرد. انواع شاسی که بر اساس مدل های خودرو طراحی می گردند به دسته تقسیم خواهند شد.

  • طراحی شاسی برای خودرو های شهری ( استحکام متوسط )
  • طراحی شاسی برای خودرو های شهری و جاده ای ( استحکام بالا )
  • طراحی شاسی برای خودرو های جاده ای و آفرود ( استحکام بسیار بالا )

مشخصات شاسی خوب:

  • امکان تحمل بیشترین و بالا ترین میزان تنش
  • امکان تغییر فرم در بخشی از شاسی به واسطه افزایش میزان ضربه گیر
  • مقاومت بالا در برخی از قسمت های خودرو به جهت محافظت و ایمنی حداکثری
  • مقاومت بالا در برابر شرایط دمایی، گرما بسیار بالا و هم چنین تغییرات شیمیایی
  • قابلیت تعمیرات و بازیابی های اولیه
  • کاهش حداکثری میزان لرزش و اصوات به داخل خودرو
  • حجم کم
  • وزن کم

ایجاد شرایط مناسب برای افزایش شتاب خودرو

انجام برخی از فعالیت های مکانیکی از جمله صافکاری به منظور حالت دهی ( فرم دهی ) اولیه و استاندارد در قسمت های شاسی، از جمله مواردی است که تنها توسط کارشناسی شاسی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این امر عموما شاسی کشی نامیده می شود و انجام آن قدرت و  استحکام شاسی را به طور ملموسی کاهش خواهد داد. گاها به منظور ایجاد یشاسی یکپارچه و یا تعویض بخش آسیب دیده، آن را جداکرده و قسمت دیگری از شاسی سالم را به آن جوش می زنند.

هر یک از این روش های تعمیر یا ترمیم شاسی به طور ملموسی در کاهش و افت کیفیت و کارایی شاسی تاثیرگذار می باشند. کیفیت سواری خودرو با گذشت زمان در صورت اجرا این روش ها کاهش خواهد یافت.

مقایسه شاسی مستقل و نیمه جدا شدنی

هر یک از انواع شاسی خودرو که انتخاب آن ها توسط طراحان به واسطه شرایط کارکردی خودرو صورت می گیرد، دارای مزایا و معایب تعریف شده ای می باشند. شاسی خودرو های سواری، جاده ای و آفرود به طور تساوی دارای استحکام نیستند.

بلکه تعدادی از خودرو های آفرود و جاده ای در مقایسه با اتومبیل های سواری از شاسی هایی مقاوم و مستحکم تر برخوردارند. چرا که نوع کارکرد آن ها با توجه به شرایط جاده ای و محیطی متفاوت می باشد.

شاسی های مستقل به جهت دارا بودن یک بخش متصل و یکپارچه، از صرفه اقتصادی بالاتری برخوردار هستند. این نوع شاسی به جهت ظاهر یک پارجه نیازمند تعویض قطعات، پیچ و … نخواهد بود.

و اما شاسی های نیمه جداشدنی به عنوان یک قسمت چند پارچه، دارای هزینه هایی مناسب و اقتصادی تر در هنگام تعویض و تعمیر می باشد. امکان ایجاد یک طراحی جدید برای اتاق های این شاسی به عنوان یک مزیت چشمگیر شناخته می شود.

بخش های نسبتا سنگین در شاسی های نیمه جداشدنی از جمله موتور امکان انتقال به یک اسکلت جداگانه و مستقل را خواهند داشت.

اهمیت کارشناسی شاسی خودرو

کارشناسی انواع شاسی خودرو به عنوان یک اصل کاملا ضروری و تخصصی شناخته می شود. در صورتی که بتوان اطمینان لازم را به جهت کیفیت و سلامت شاسی خودرو به دست آورد، قطعا معامله مدنظر به بهترین شکل خود ترسیم خواهد گردید.

اهمیت کارشناسی شاسی خودرو با توجه به موادر یاد شده امروزه در بازار های معاملاتی خودرو به خوبی احساس می گردد. کارشناسی نقطه به نقطه شاسی های خودرو، شرایط زیان آور بودن معاملات را به کم ترین میزان خود کاهش خواهد داد.

استفاده از ابزار ها و دستگاه های تخصصی در امر کارشناسی شاسی خودرو شرایط حذف تردید در سلامت یا عیب خودرو را ایجاد خواهد نمود. از سویی دیگر گاها خریداران اتومبیل های دست دوم ( کارکرده ) با توجه به شرایط معامله لزوم حضور کارشناس مربوطه را احساس نمی کنند.

همین موضوع موجب شده تا شرایط معاملات خودرو، شرایطی ریسک پذیر تلقی گردد. این در حالی است که حضور کارشناسان خبره، اولویت بسیار مهمی است که در صورت اجرا آن می توان شاهد رضایتمندی در معاملات یک جانبه و یا چند جانبه خودرو بود.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=29404