سبد خرید 0

آشنایی با انواع تایر خودرو

تایر خودرو تنها بخشی است که ارتباط مستقیم با زمین دارد و به همین علت از مهم ترین قطعات به شمار می رود. در مقاله معرفی انواع تایر خودرو به بررسی هر مدل از لاستیک های موجود در بازار و چگونگی کیفیت و کارایی آن ها اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین کاربرد تایر ایجاد اصطحکاک با سطح مسیر عبوری در خودرو است. بر همین اساس نیز بسیاری از فرمول ها و ایده پردازی های نوین در راستای تکمیل این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.

تایر های پیشرفته امروزی در مقایسه با نمونه های قدیمی تر، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. برخلاف تصور عام، انتخاب و خرید لاستیک یکی از مقوله های تخصصی و مهندسی محسوب می گردد.

انتخاب تایر استاندارد تاثیر مستقیمی بر میزان مصرف سوخت و هم تعادل و ایمنی خودرو خواهد داشت. به تعبیری دیگر تایر ها به عنوان بخشی از خانواده انتقال قدرت در اتومبیل شناخته می شوند.

اگر در سیستم جلوبندی مشکلی وجود داشته باشد و یا شاسی خودرو آسیب دیده باشد، در تایر خودرو ساییدگی ایجاذ می شود.

پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید از سرویس های کارشناسی خودرو در محل کارآزموده استفاده کنید.

آشنایی با انواع تایر خودرو های سواری

تایر ها بر اساس نوع خودرو طراحی و تولید می گردند. هر یک از انواع تایر خودرو ها از جمله خودرو های سواری دارای مشخصه های کیفیتی ویژه ای می باشند.

به صورت کلی مواد خام اولیه و تمامی تجهیزاتی که در فرآیند تولید مورد استفاده قرار می گیرند، به نوع تایر وابسته هستند.

تایر های خودرو با در نظر داشتن عوامل متعددی طراحی می گردند. در ادامه به معرفی انواع تایر خودرو می پردازیم.

  • تایر اسپرت
  • تایر پنچررو
  • تایر های تریلر سبک
  • تایر چند منظوره
  • تایر چهار فصل
  • تایر ویژه برف و گل
  • تایر اسپرت { High performance }

تایر اسپرت دارای عملکرد بسیار فوق العاده ای است که عمدتا در بخش رانندگی اسپرت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به جهت سرعت بالا رانندگی با این تایر ها، از لاستیک نرم در فرآیند تولید آن استفاده می شود.

نرم بودن این لاستیک ها دلیل مهمی برای کاهش عمر آج تایر محسوب می گردد.

در برخی از مواقع به منظور سهولت حرکت تایر در روی سطوح، شیار هایی به منظور افزایش و بهبود حرکت لاستیک ها طراحی می گردد.

خیس بودن یا لغزندگی جاده، عامل مهمی است که تعادل رانندگی را بر هم خواهد زد.

در نتیجه حرکت برای رانندگان اسپرت در این شرایط سخت تر خواهد شد. استفاده از ابزار ها و تجهیزات مدرن، امروزه تایر های اسپرت را به یکی از بهترین گزینه ها برای سبک نوین رانندگی تبدیل نموده است.

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده شرکت کنید.

تایر پنجررو { Run_flat }

تایر پنچررو از جمله تایر هایی است که با استفاده از طراحی های هوشمندانه قادر به طی مسافتی مشخص با سرعت محدود می باشد.

استحکام بالای دیواره های تایر پنچررو موجب شده تا این تایر توان تحمل بار بالایی را داشته باشد.

در برخی از انواع این تایر با توجه به عدم موفقیت در طراحی و به کار گیری ترفند های مرتبط، تایر به رینگ متصل می گردد.

اما در این نمونه هم چنین تحمل وزن بالا از شاخصه های اصلی لاستیک به شمار می رود.

از جمله معایبی که در تکنولوژی یاد شده می توان شاهد آن بود، عدم پنچرگیری تایر های پنچر شده می باشد. چرا که تولیدکنندگان بر این باورند که فشرده بودن دیواره تایر، امکان تشخیص نوع آسیب دیدگی را مختل می نماید.

تایر تریلر سبک { Light trailer }

تایر تریلر سبک تفاوت های محسوسی با انواع تایر های خودرو سواری دارد. برجستگی های طرح آج تایر تریلر در مقایسه با تایر های استاندارد متفاوت است و هم چنین چسبندگی این تایر ها عمدتا بسیار کم تر از نمونه های دیگر می باشد.

چرا که تایر های تریلر سبک الزامی به چسبندگی بالا ندارند.

تایر چند منظوره { All_terrain }

تایر چند منظوره از جمله بهترین انواع تایر ها برای استفاده در خودرو های شاسی بلند و تریلر های سبک به شمار می روند. مهم ترین ویژگی این تایر ها، دیواره بلند آن است که در بخش آفرود، از پنچر شدن لاستیک جلوگیری می نماید.

از دیگر مشخصه هایی که باید به آن اشاره نمود، فاصله زیاد آج در این لاستیک ها است که به این ترتیب روند خارج کردن گل به آسانی صورت می گیرد. بخش عمده ای از این نوع تایر در زمینه های آفرود مورد استفاده قرار می گیرند.

تایر چهار فصل { All_season }

تایر چهار فصل از جمله تایر هایی است که هیچ محدودیتی برای استفاده از آن در فصول مختلف زمستان، تابستان وجود نخواهد داشت. دلایل فنی و جنس آج های تایر از مهم ترین عواملی هستند که به واسطه آن محدودیت هایی برای تردد خودرو در فصول مختلف اعمال می گردد.

چرا که این مشخصات به صورت مستقیم موجب ضعف یا قدرت در عملکرد خودرو می گردد. به طور مثال می توان در بازار های فروش خودرو آمریکا، بیش از هر نوع تایر، شاهد فروش تایر های چهار فصل به عنوان بهترین گزینه در هر شرایط بود.

تایر ویژه برف و گل { Mud and snow }

تایر های مخصوص و ویژه برف و گل از جمله تایر های مناسب برای تمام شرایط و فصول می باشند.

طراحی و تولید این تایر ها با توجه به سلیقه و ایده پردازی کارخانجات متفاوت می باشد.

تایر های زمستانی با توجه به شرایط دما حاکم در فصول سرد طراحی می شوند تا بدین ترتیب عملکرد تایر ضعیف نشود.

هم چنین تایر های زمستانی به جهت حرکت بر روی سطوحی با دما بسیار پایین تر، نیاز به چسبندگی بالایی دارند. استفاده از لاستیک نرم در این روند کمک کننده تر خواهد بود. علامت تصویری کوه و دامنه برف، یکی از نشانه های تایر زمستانی است که کیفیت آن را تایید خواهد کرد.

استفاده از میخ های فلزی به جهت بالا بردن کیفیت و عملکرد تایر های زمستانی از جمله نکات مهم دیگری است که باید به آن اشاره نمود. به منظور افزایش اصطحکاک تایر های زمستانی، چیزی در حدود 80 میخ را وارد محفظه تعبیه شده در این لاستیک می کنند.

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

عمر استاندارد انواع تایر خودرو

تایر خودرو دارای یک تعریف مشخص در حوزه طول عمر استاندارد می باشد.

اما در یک تعریف کامل تر عمر تایر خودرو وابسته به کیفیت تایر و هم چنین سبک رانندگی رانندگان دارد.

برخی از تولیدکنندگان تایر در کشور محدوده 120 هزار کیلومتری را به عنوان ظرفیت گارانتی لاستیک مدنظر قرار می دهند.

این امر در نوع خود بازتاب دهنده کیفیت و نوع مهندسی تایر ها و از طرفی دیگر اطمینان بخشی به خریداران می باشد. عملکرد تایر ها در انواع خودرو ها متفاوت است و این موضوع تعریف اعداد را به عنوان طول عمر استاندارد و تعریف شده دشوار تر خواهد نمود.

عمر تقریبی لاستیک ها در صورت طراحی و تولید مهندسی و اصولی از یک سو و رانندگی ایمن از سویی دیگر، به حدود 3 الی 4 سال می رسد. در نتیجه می توان این بازه زمانی مشخص شده را به عنوان یک تعریف کلی در نظر گرفت.

صنعت تایر سازی در ایران

ایران از جمله کشور هایی است که صنعت تایر ( لاستیک سازی ) در آن ریشه دار محسوب می گردد و امروزه جایگاه ویژه ای را نیز در جهان از آن خود نموده است. این صنعت را می توان به عنوان یکی از سودآور ترین صنایع معرفی کرد.

صنعت لاستیک سازی در کشور به جهت پیشرو بودن طی سال های گذشته، به عنوان یکی از صنایع قدرتمند و هم چنین قدیمی شناخته می شود.

از سویی دیگر با نگاهی به تاریخچه طراحی و تولید لاستیک و هم چنین مواد اولیه مورد نیاز در روند تولید، ایران جزو سکان داران صنعت تایر سازی در جهان شناخته می شود.

وجود چالش های مهم در روند طراحی و تولید انواع تایر های خودرو، از جمله موضوعاتی است که امروزه توجه ویژه به آن در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که بیش از 60 درصد از مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک سازی، از مواد نفتی تامین می گردد.

عوامل مستهلک کننده انواع تایر خودرو

تایر ها از جمله مهم ترین اعضا خودرو شناخته می شوند که بررسی های مداوم کیفیت، ظاهر و هم چنین کارایی آن ها در دستور کار کارشناسان خودرو قرار می گیرد.

از تایر ها به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می شود. شناخت مشکلات و آسیب های احتمالی تایر ها یکی از ضروری ترین نکاتی است که هر یک از رانندگان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

تنظیم نبودن باد لاستیک ( تایر ) از اصلی ترین موضوعاتی است که قطعا به موجب آن باید شاهد ایجاد استهلاک و هم چنین کاهش کیفیت رانندگی بود.

موضوع مهمی که توجه به آن از ضروریات است. بررسی فشار باد تایر ها در مدت مشخص از جمله موضوعاتی است که در صورت جدی گرفتن آن می توان شاهد افزایش عمر تایر و هم چنین جلوگیری از ایجاد استهلاک در لاستیک ها بود.

ویژگی های یک تایر استاندارد چیست ؟

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان خودرو، تایر ها عضو مهمی در خودرو شناخته می شوند و ارتباط مستقیمی با کیفیت و نوع رانندگی خواهند داشت.

تولید نسل های جدیدی از تایر امروزه موجب شده تا تنها 5 درصد وزن خودرو به لاستیک منتقل شود. به همین علت بیشترین وزن و فشار را باد لاستیک تحمل می نماید.

در نتیجه بر هم خوردن این تحمل و توازن بازتاب بسیار خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. در ادامه به بررسی مهم ترین ویژگی های یک تایر خوب و استاندارد اشاره می کنیم.

  • آج تایر
  • عمر آج
  • تاریخ و زمان تولید تایر
  • مقاومت تایر
  • میزان چسبندگی
  • سازنده تایر
  • ساییدگی
  • اندازه تایر
  • بار و عمر مجاز تایر

نحوه نگهداری و مراقبت از انواع تایر خودرو

تایر را باید آخرین عضو از سیستم انتقال قدرت خودرو نامید که دارای جایگاهی کاملا ویژه در کنترل و هدایت خودرو می باشد.

رعایت برخی از فاکتور ها به منظور مراقبت از انواع تایر خودرو ضروری است و به همین واسطه می توان شاهد افزایش طول عمر و هم چنین بهبود عملکرد تایر ها بود.

کنترل فشار باد تایر

کارشناسان و متخصصان بر این باورند که فشار تایر باید به صورت ماهانه بررسی گردد. تعریف و تعیین استاندارد هایی مشخص برای فشار باد تایر بر اساس نوع خودرو، راهنما کاملی را به رانندگان ارائه خواهد داد. کارشناسان خودرو میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری را عددی بین 30 تا 35 در نظر می گیرند.

به طور معمول تجاوز از میزان استاندارد باد لاستیک خطر ساز خواهد بود و این امر در صورت کم بودن فشار باد نیز کاملا مشهود است.

این موضوع موجب عملکرد ناقص لاستیک خواهد شد و در نتیجه سلامت سرنشینان با ریسک همراه می گردد. بهترین زمان برای تنظیم و یا بررسی فشار باد، هنگام خنک بودن ( سرد بودن ) لاستیک ها است.

بر این اساس پیش از حرکت خودرو، بهترین زمان برای چک کردن فشار باد لاستیک ها خواهد بود. طی نمودن مسافت های طولانی موجب افزایش حرارت از یک و هم چنین افزایش میزان فشار باد خواهد شد. در نتیجه بررسی فشار باد پس از یک مسافت طولانی، عمدتا نتیجه بخش نخواهد بود.

انتخاب رینگ و تایر استاندارد

در هنگام انتخاب تایر باید به استاندارد های تعریف شده خودرو از جمله استاندارد های وزن، بار، فشار، ابعاد تایر و هم چنین کاربری خودرو توجه نمود.

انتخاب تایری مناسب با رینگ از دیگر نکاتی است که رعایت آن الزامی است. توجه به تکنولوژی و فناوری به کار گرفته شده در طراحی و تولید تایر از جمله موضوعات دیگری است که الزاما باید به آن توجه نمود.

انواع تایر خودرو موجود در بازار طبق دو فرمول بایاس و رادیال طراحی شده اند.

هر یک از این دو نوع تایر دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در بخش طراحی و تولید لاستیک های بایاس، عمدتا تکنولوژی و فناوری های جدید به کار گرفته نمی شوند و تولید با استفاده از الیاف نخ مدنظر قرار می گیرد.

این در حالی است که فناوری های جدید به صورت کامل در روند طراحی و تولید تایر های رادیال مورد استفاده قرار می گیرند. این تایر ها با استفاده از الیاف سیمی به بهترین شکل ممکن تولید می گردند و دارای کاربرد های متعددی نیز می باشند.

10 نکته مهم در انتخاب انواع تایر خودرو

انتخاب تایر مناسب نه تنها زمینه ساز ایجاد شرایط بهتری برای رانندگی است، بلکه می تواند نقشی کلیدی در هموار تر شدن رانندگی و کنترل خودرو نیز داشته باشد.

رعایت برخی از نکات کلیدی و مهم در انتخاب انواع تایر خودرو از الزاماتی است که با توجه به آن خریداران تایر ها دیگر نباید دغدغه تعویض کوتاه مدت و متوالی تایر را داشته باشند.

  • انتخاب لاستیک های استاندارد را مدنظر قرار دهید.
  • تحت هیچ شرایطی به صورت زیگزاک یا هم زمان از لاستیک های بایاس و رادیال در خودرو استفاده نکنید.
  • از لاستیک و رینگ های معیوب استفاده نکنید.
  • در صورتی که خودرو شما مجهز به ترمز ضد قفل نیست، به هیچ عنوان تغییری در وضعیت مرکزی لاستیک ها ایجاد نکنید.
  • رینگ های جوشکاری شده دارای ریسک بالایی برای استفاده هستند.
  • همواره عمر آج تایر ها باید طی دوره های زمانی کوتاه مورد بررسی قرار گیرند.
  • به این نکته توجه داشته باشید که امکان روکش کردن تایر توسط متخصصین وجود خواهد داشت.
  • هرگز از تایر های بی کیفیت در کنار تایر های نو استفاده نکنید. این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت جان راننده و سایر
  • سرنشینان خودرو خواهد داشت.
  • همواره بالانس چرخ ها را مورد بررسی قرار دهید.
  • کنترل فشار باد تایر ها در مدت زمان یک ماه ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=29418