سبد خرید 0

انواع بدنه خودرو

شاید یکی از چالش‌های جذاب و حتی گل سر سبد برخی از محافل طرفداران دنیای خودرو، دسته‌بندی انواع بدنه خودرو باشد. وجود کمپانی‌های متعدد و غول‌های خودروسازی دنیا، سبب شده تا تولیدات این شرکت‌ها از تنوع کم‌نظیری برخوردار باشد. همین امر، طبقه‌بندی بدنه خودرو را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

چرا که بدنه خودرو از جهات گوناگون نظیر فرم، اندازه و حتی جنس قابل تمایز و تقسیم‌بندی است. وجود سلایق گوناگون در کنار معیارها و فاکتورهای مختلف نیز سبب شده تا این تقسیم‌بندی به شیوه‌های مختلفی صورت پذیرد. در همین راستا، اگر به‌دنبال آشنایی با انواع بدنه خودرو و ورود به عرصه شناخت آن‌ها هستید، این مطلب از سری مقالات آموزشگاه فنی و حرفه ای کارآزموده را ازدست ندهید!

برای درخواست کارشناسی خودرو می توانید با شماره 02128428460 تماس بگیرید و یا به صفحه کارشناسی خودرو در محل مراجعه کنید و از میزان تعرفه کارشناسی خودرو اطلاع پیدا کنید.

انواع بدنه خودرو بر اساس کلاس و فرم

بدون تردید نوع فرم و کلاس بدنه خودرو، یکی از برجسته‌ترین پارامترهای تقسیم‌بندی است. آگاهی از کلاس بدنه، به شناخت و آشنایی با خصوصیات و ویژگی‌های خودرو کمک شایانی می‌نماید. علاوه بر آن، خودروسازان نیز می‌توانند خدمات و تولیدات خود را هدفمندتر کرده و سطح آن را ارتقا بخشند. لذا برای آشنایی بیشتر در این حوزه، به معرفی مهمترین انواع بدنه خودرو از حیث کلاس و فرم بدنه می‌پردازیم:

 

• سدان
سدان نه‌تنها از باسابقه‎‌ترین‌ انواع بدنه‌ خودرو است؛ بلکه یکی از پایه‌ای‌ترین، اصلی‌ترین و در عین‌حال پرطرفدارترین آن‌ها محسوب می‌شود. شاید سدان را بتوان آغازگر مسیر پر فراز و نشیب همه شرکت‌های خودروسازی دانست. سدان به خودروهای سواری معمولی صندوق‌دار گفته می‌شود. صندوق‌دار بودن و بازشدن از قسمت انتهایی و جدابودن از شیشه عقب خودرو، مهمترین مشخصه این نوع بدنه است. خودروهای تولید شده در کلاس سدان در اکثر موارد با چهار در و چهار صندلی ساخته‌ می‌شوند.

 

• استیشن
همان‌گونه که بیان شد، فرم سدان یک کلاس استاندارد و پایه‌ای برای کلاس‌های بعدی بدنه خودرو است. با الهام از همین فرم، کلاس استیشن طراحی و به معرض تولید رسیده است. با این تفاوت که صندوق عقب استیشن، فضای بزرگتری دارد. فضای صندوق عقب تا سقف خودرو ادامه داشته و با شیشه عقب یکپارچه است. این موضوع باعث شده تا صندوق، جادارتر از همیشه باشد. به واسطه این بدنه بزرگ و جادار، به فرم استیشن، واگن نیز اطلاق می‌شود.

 

• هاچ بک، از محبوب‌ترین انواع بدنه خودرو
همه ما کم و بیش با فرم هاچ‌بک آشناییم و خیلی از ما نیز از طرفداران پر و پا قرص آن هستیم. این نوع از بدنه‌ها، به‌دلیل ابعاد کوچک و جمع‌و‌جور خود شهرت ویژه‌ای دارد. درِ صندوق عقب هم‌تراز با شیشه عقب بوده و صندوق، فضایی جداگانه با کابین ندارد. در نمونه‌های قدیمی‌تر بدنه‌های هاچ‌بک، دو در بودند؛ اما امروزه اغلب چهار در هستند. هاچ‌بک‌ها با افزایش تقاضا و محبوبیت خود، خصوصاً در بین جوانان، از جمله خودروهای رایج شهری هستند.

 

• فست بک
اگر به‌دنبال مزایای همزمان هاچ‌بک و سدان هستید، فست‌بک بهترین انتخاب است. این نوع از انواه بدنه خودرو، بنیانی بر اساس فرم سدان؛ اما ظاهری شبیبه به هاچ‌بک دارند. شیشه عقب خودرو با شیب خاصی به انتهای صندوق عقب می‌رسد. البته این اتصال یکپارچه نیست و با بازکردن در صندوق، شیشه عقب برخلاف فرم هاچ‌بک، ثابت می‌ماند. پورشه پانامرا، بنز CLS و حتی فولکس قورباغه‌ای خاطره‌انگیز، همگی نوعی فست‌بک محسوب می‌شوند.

 

• لیفت بک
لیفت بک، ظاهری بسیار گول‌زننده و نزدیک به دو نمونه سدان و هاچ‌بک دارد. لذا بسیاری از کارشناسان، لیفت‌بک را متعلق به یکی از این دو گروه از انواع بدنه خودرو می‌دانند. علت آن نیز شباهت فراوان ظاهری آن با فرم سدان است. در واقع وجود صندوق عقب مجزا، وجه شباهت مشخصی بین این دو کلاس ایجاد کرده است. از طرفی دیگر، درِ صندوق مانند کلاس هاچ‌بک، همراه و یکپارچه با شیشه عقب خودرو باز می‌شود. لذا لیفت بک را می‌توان معجونی شگفت‌انگیز از ترکیب سدان و هاچ‌بک دانست. خودروی زانتیا نمونه خوبی از لیفت‌بک محسوب می‌شود.

 

• کوپه
کوپه، یکی از معروف‌ترین و با کلاس‌ترین انواع بدنه خودرو به‌شمار می‌رود. ساختمان بدنه کوپه شکلی محدب دارد که اصطلاحاً به آن تخم‌مرغی می‌گویند. شاید گمان کنید هر خودرویی که دو در و مسقف باشد، کوپه است. اما چنین نیست؛ بلکه ساختار بدنه ملاک اصلی این نوع بدنه است. لذا تعداد در و نوع شاسی، تأثیری در آن ندارد. به عنوان مثال BMW X6 با اینکه 4 دارد؛ اما یک کوپه است.

 

• کروک، از جمله انواع بدنه خودرو با استایلی دل‌فریب
کانورتیبل یا کابریو از دیگر انواع بدنه است که ظاهری زیبا و فوق‌العاده جذاب دارد. این نوع بدنه در ایران با نام کروک شناخته می‌شود. کروک، بدنه‌ای دو در با ظرفیت چهارنفر است. مهمترین مشخصه آن نیز دارا بودن سقفی جمع‌شونده است که به شکل خودکار باز و بسته می‌شود. نوع جنس سقف، نام‌گذاری کروک را دست‌خوش تغییر کرده است. در همین راستا، جنس سقف فلزی، کلاس هاردتاپ و جنس برزنتی یا مانند آن، ساف‌تاپ نام دارد.

 

• اس ‌یو ‌وی (SUV)
اس‌ یو وی، همان بدنه شاسی بلند است که بسیاری از ما به شکل روزمره نیز آن را به زبان می‌آوریم. در یک تعریف دقیق‌تر، خودروهای استیشینی که ارتفاع آن‌ها از زمین، بیشتر از حالت نرمال باشد را SUV می‌نامند. چرخ‌های نسبتاً بزرگ، فاصله قابل توجه بین دو محور و سیستم تعلیق مستحکم از مشخصه‌های برجسته SUV است.

 

• ناچ‌بک
یکی دیگر از انواع بدنه خودرو که شباهت فراوانی به سدان و هاچ‌بک دارد، ناچ‌بک است. در ناچ‌بک بخش کاپوت کشیده‌تر از معمول بوده و صندوق عقب کوتاه به‌نظر می‌آید. از دیگر ویژگی‌های خاص این نوع بدنه، تک‌ردیف‌ بودن صندلی است. این امر سبب می‌شود تا بخش کابین خودرو، کوچکتر از سدان باشد. همچنین شیب بیشتر شیشه‌های جلو و عقب خودرو از دیگر تمایزات ناچ‌بک با سدان و هاچ‌بک محسوب می‌شود.

 

انواع بدنه خودرو

• ام‌پی‌وی (MPV)
ام‌پی‌وی شباهت ظاهری فراوانی با ون دارد، با این تفاوت که جمع و جورتر و دارای ابعاد کوچکتری است. با این وصف، به ام‌پی‌وی مینی‌ون نیز گفته می‌شود. ام‌پی‌وی‌ها دارای صندلی ردیف سوم هستند و معمولاً برای هفت نفر طراحی شده‌اند. این ویژگی، امکان مسافرت و جابجایی افراد را بسیار آسان نموده است. کاربردی بودن، مصرف سوخت پایین و البته ظاهر نه‌چندان جذاب، از دیگر ویژگی‌های MPVاست.

 

انواع بدنه خودرو

• لیموزین
لیموزین از جمله انواع بدنه خودرو است که کشیده بودن محور اصلی بدنه برجسته‌ترین مشخصه آن است. در واقع طول بیش از اندازه لیموزین، عاملی است که آن را از سایر انواع بدنه متمایز می‌کند. لیموزین خصوصیات لوکس و لاکچری دارد و اغلب برای تشریفات و جابجایی شخصیت‌های برجسته استفاده می‌شود. LWB نیز از دیگر انواع لیموزین است که بدنه آن به اندازه لیموزین کشیده نیست؛ اما از سدان طویل‌تر است.

انواع بدنه خودرو بر اساس اندازه اتاق کلاس

از دیگر فاکتورهای مهم در تقسیم‌بندی انواع بدنه خودرو، سایز یا اندازه اتاق است. در این نوع دسته‌بندی که اغلب به کمک حروف انگلیسی صورت می‌گیرد، ابعاد بدنه، نقش محوری را برعهده دارند. مهمترین اعضای این دسته عبارتنداز:

• گروه A، خودروهای کوچک
کوچکترین اندازه بدنه متعلق به گروه مینی یا کوچک است که طول آن‌ها کمتر از 3.5 متر است. همین ابعاد کوچک و جمع‌وجور سبب شده تا طراحی این خودروها از ظرافت‌های خاصی برخوردار باشد. مصرف سوخت کم و حجم موتور کمتر از 1000 سی‌سی از دیگر ویژگی‌های خودروهای مینی است. ام‌وی‌ام 110 و ماتیز از جمله خودروهای تیپ A هستند.

• گروه B، شامل انواع بدنه خودرو کوچک شهری
خودروهای تیپ B بزرگتر از گروه قبلی هستند و اغلب بهترین انتخاب برای محیط‌های شهری به‌حساب می‌آیند. حجم موتور آن‌ها بین 100 تا 1600 سی‌سی بوده و برخلاف دسته قبل دارای قابلیت تردد در مسیرهای خارج شهری نیز هستند. پژو 206 بهترین مثال برای این گروه محسوب می‌شود.

• گروه C، خانوادگی جمع و جور
خودروهای این دسته به دلیل فضای مناسب صندوق عقب و ابعاد بزرگتر، اغلب برای مصارف خانوادگی مناسب هستند. این گروه از خودروها، اغلب برای 4 صندلی طراحی می‌شوند؛ اما برای 5 نفر نیز فضای کافی وجود دارد. حجم موتور بین 1300 تا 2000 سی‌سی بوده و مصرف سوخت بالاتری نسبت به گروه‌های قبلی دارد. خودروهای سدان مانند مزدا 3 را می‌توان اصلی‌ترین نمونه‌های تیپ C به شمار آورد.

• گروه D، خانوادگی بزرگ
جادار بودن، ظرفیت بیشتر فضا، امکانات رفاهی بیشتر در کنار گزینه‌ای مناسب برای سفر مهمترین مشخصه‌های این گروه است. حجم موتور نیز تا 2800 سی‌سی می‌رسد. از اپتیما و کمری می‌توان به‌عنوان نمونه‌های بارز این دسته نام برد.

• گروه E، شامل انواع بدنه خودرو نیمه لوکس
خودروهای تیپ E مابین خودروهای لوکس نظیر لیموزین و خودروهای خانوادگی بزرگ قرار می‌گیرند. این خودروها دارای بدنه‌ای عریض‌تر و با طول‌ بیشتر و همچنین امکانات بیشتری نسبت به گروه قبلی هستند. خودروهای BMW سری 5 و آزرا از جمله خودروهای گروه E هستند.

• گروه F، لاکچری و لوکس
طراحی لوکس و امکانات رفاهی کم‌نظیر از ویژگی‌های برجسته این گروه از انواع بدنه خودرو است. خوردوهای گروه F علی‌رغم داشتن 4 درب، طولی بیشتر از 5 متر دارند. حجم موتور این خودروها نیز بیش از 3000 سی‌سی بوده و از لحاظ امنیت و ایمنی در بالاترین درجه قرار دارند. بنز سری S و رولزرویس فانتوم از مهمترین انواع خودرو در این گروه به حساب می‌آیند.

• سایر گروه ها
در کنار دسته‌بندی‌های اشاره شده، گروه‌های دیگری نیز وجود دارند که توجه به آن‌ها نیز جالب توجه خواهدبود. گروه M اغلب به خودروهای نفربر نظیر ون و مینی‌ون و گروه S نیز به خودروهای اسپرت نظیر کوپه و کروک اطلاق می‌شود.همچنین گروه J از دیگر انواع بدنه است که به خودروهای شاسی بلند اشاره دارد.

آموزشگاه فنی و حرفه ای کارآزموده ،برگزار کننده قوی ترین دوره های آموزش کارشناسی خودرو (بدنه، شاسی، رنگ و فنی خودرو)؛ جهت اطلاع از نحوه شرکت در کلاس ها با ما تماس بگیرید 02128428460.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=30235