سبد خرید 0

آموزش کارشناس خودرو، حرفهای تر از آنکه تصور می کنید!

آیا تا به حال به اهمیت حضور کارشناس خودرو فکر کرده اید؟ آیا به این فکر کرده اید که آموزش کارشناس خودرو چرا تا به این حد طرفدار دارد؟ امروزه یکی از دغدغه های اصلی همه داشتن یک خودرو سالم است. چون انچه بدون مشورت با یک کارشناس اقدام به خرید خودرو کنید، ممکن است علاوه بر ضرر مالی، ضرر جانی را نیز متحمل شوید. حتما می پرسید چگونه ؟

ممکن است شما خودرویی تصادفی را خریداری کنید، ولی هیچوقت از تصادفی بودن آن مطلع نشوید.

همچنین ممکن است خودرویی چند هزار کیلومتر مسافت را طی کرده باشد، ولی با استفاده از دستگاه های بخصوصی کیلومتر کارکرد آن پایین تر نشان داده شود. همه این موارد وظایف یک فرد کارشناس به شمار میروند. در نتیجه امروزه به کارشناسی خودرو بیش از پیش نیاز داریم.

همین موضوع سبب شده است که شغل کارشناسی خودرو به یکی از پردرآمدترین و بهترین شغل ها تبدیل شود. با ما همراه باشید، در ادامه به این موضوع می پردازیم که آموزش کارشناس خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است. پس از مطالعه این موارد متوجه خواهید شد که برای تبدیل شدن به کارشناس ماهر باید چه مهارت هایی را کسب کنید.

برای درخواست کارشناسی خودرو می توانید با شماره 02128428460 تماس بگیرید و یا به صفحه کارشناسی خودرو در محل مراجعه کنید و از میزان تعرفه کارشناسی خودرو اطلاع پیدا کنید.

در آموزش کارشناس خودرو باید انواع آن را بشناسید

یکی از موضوعات ابتدایی که در آموزش کارشناس خودرو در نظر گرفته می شود، انواع آن است. گاهی اوقات فردی که در این حرفه مشغول به کار می شود، تنها در یک زمینه تخصص کافی دارد. البته در بیشتر مواقع افراد متخصص در این زمینه، تخصص های متفاوت مرتبط را کسب می کنند. در ادامه به بررسی انواع کارشناسی خودرو خواهیم پرداخت.

  • کارشناسی بدنه
  • کارشناسی شاسی و ستون های خودرو
  • کارشناسی رنگ
  • کارشناسی تعویض قعطات
  • تست دیاگ
  • تست آپشن
  • تست رانندگی

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده شرکت کنید.

انواع کارشناسی خودرو

اگر به دنبال شناخت تخصصی هر یک از این کارشناسی ها در آموزش کارشناسی خودرو هستید، با ما همراه باشید.

کارشناسی بدنه، تضمین کننده سلامت خودرو

کارشناسی بدنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هرگونه تغییر در ظاهر خودرو، خوردگی، تغییر شکل، رنگ شدگی، زنگ زدگی و غیره در تعیین قیمت خودرو تاثیر به سزایی دارد.

خودرویی که از لحاظ بدنه دچار مشکل شده باشد دیگر از لحاظ ایمنی استحکام اولیه را ندارد و باید قطعات آن تعویض شود. در نتیجه در این نوع، کارشناس موظف است که هرگونه ایرادی که مرتبط با بدنه به شمار می رود را به اطلاع خریدار برساند. پس اگر به دنبال دوره آموزش کارشناس خودرو  هستید، مطمئن شوید که در این دوره به صورت تخصصی سلامت بدنه آموزش داده می شود.

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

بررسی شاسی و ستون های خودرو

شاسی مهم ترین بخش یک خودرو است. که معمولا از دید پنهان می ماند. اهمیت آن به گونه ای است که درصورت بروز هرگونه آسیب دیدگی باید از خرید خودرو مورد نظر خودداری کرد. تشخیص آسیب دیدگی شاسی به عهده کارشناس خودرو مجرب است.

ستونهای خودرو محل اتصال ضعیفترین بخش بدنه به  خودرو یعنی سقف به شمار میرود. امروزه کارشناسان خودرو و حتی افراد با آشنایی کم، در زمینه خودرو با کمی دقت به هم راستا بودن ستون ها از سالم بودن آنها اطلاع پیدا م یکنند.

در آموزش کارشناس خودرو بررسی شاسی و ستون ها یکی از اصول مهمی است که شاید برای کارآموز کمی مشکل و گیج کننده باشد؛ اما با دانستن نکات ظریف به راحتی امکان تشخیص کوچکترین آسیب در این ناحیه وجود دارد.

کارشناسی رنگ بدنه در آموزش کارشناس خودرو

رنگ شدگی بدنه پیچیدگی های خاص خود را دارد. نقاش ها و صافکار ها در صورت تصادفی بودن خودرو به شکلی آن ها  را رنگ  می کنند  که هیچگونه تغییر خاصی در ساختار بدنه مشخص نباشد. اما کارشناس های خودرو پا به پای صافکارها و نقاش ها با کمک ابزار آلات به روز توانایی تشخیص تصادفی بودن خودرو را دارند.

باید متذکر شد که بعضی قسمت های بدنه که از دید پنهان می باشند پیچیدگی های خاص خود برای تشخیص را دارند اما تجربه، به کمک تجهیزات و علم روز به کمک کارشناسان خودرو می آید.  پس اگر به دنبال آموزش کارشناس خودرو هستید، توجه داشته باشید که یادگیری این مهارت اهمیت بسیار زیادی دارد.

بررسی تعویض قطعات خودرو

همانطور که می دانید، در صورتی که خسارت وارده به خودرو سنگین باشد، باید قطعه مورد نظر را تعویض  کرد. در کل تعویض قطعات خودرو به مراتب راحت تر از تعمیر آن  است. زیرا قطعه نو تعویض شده از کیفیت بهتری نسبت به قطعه قبلی برخوردار است.

بنابراین زمانی که  تعویض قطعه صورت بگیرد امکان تشخیص آن امری دشوار  است. در آموزش کارشناس خودرو شما خواهید آموخت که چگونه خودرویی که قطعات آن تعویض شده است را تشخیص دهید.

کارشناس فنی، موتور و گیربکس

یکی دیگر از بخش هایی که در آموزش این حرفه به آن پرداخته می شود، فنی و موتور خودرو است. این بخش هم همانند کارشناسی بدنه پیچیدگی های خاص خود را دارد.

امروزه با کمک دستگاه هایی مثل دستگاه دیاگ تا حدودی ایراد خودرو مشخص می شود؛ اما بسیاری از مشکلات فنی را دستگاه دیاگ مشخص نمی کند، بلکه با توجه به تست رانندگی به آنها پی می برند. بنابراین کارشناس خودرو وظیفه دارد با کمک تجربیات لازم و دانش فنی از لحاظ فنی و موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهد.

کارشناسی موتور در آموزش کارشناس خودرو

همانطور که می دانید  ،موتور اصلی ترین عضو خودرو  است.داشتن یک موتور بی سر و صدا  و بدون لرزش نشان دهنده سلامت یک خودرو  به شمار می رود. مشکلاتی نظیر روغن سوزی،  دفرمه شدن رینگ، پیستون و مواردی از این قبیل  سبب  هزینه های هنگفتی برای صاحب خودرو می شود و نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

فروشنده خودرو این قبیل مشکلات را با استفاده از ترفندهایی برای زمانی محدود برطرف می کند. شما پس از آموزش این حرفه قادر به تشخیص چنین مواردی خواهید بود. چرا که با خریدن چنین خودرویی خریدار متحمل ضرر سنگینی می شود.

کارشناسی گیربکس

اگر کمی به فنی خودرو علاقه مند باشید، می دانید که وظیفه کلاج و گیربکس انتقال قدرت تولید شده توسط موتور به چرخ ها است.  اگر گیربکس به صورت درست و صحیح کار نکند، بالا رفتن مصرف سوخت و هزینه های اضافی را شاهد خواهید بود.

در خودرو های روز دنیا گیربکس هایی که به کار میروند سیستم بسیار پیچیده و حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گران قیمتی دارند، کارشناسی  این دسته برای کارشناسان خودرو احتیاج به دقت، مهارت، تجربه و تجهیزات کافی است.

پس از آموزش کارشناس خودرو خواهید دانست که خودرو را در همه حالات دستی گیربکس امتحان کنید و نکته مهمی که باید به آن را در نظر بگیرید تفاوت گیربکس های خودرو های مختلف است. به طور مثال ضربه زدن در تعویض دنده در خودرو پژو 206 اتوماتیک با همین ضربه در کیا اسپورتیج 2014 تفاوت بسیاری دارد .تفاوت این ضربه را فقط پس از آموزشهای حرفه ای متوجه خواهید شد.

تست دیاگ در آموزش کارشناس خودرو

امروزه برای کنترل بخش های مختلف خودرو مانند جعبه سیاه، کامپیوترهای صنعتی به نام  ECU به کار میروند. درون این کامپیوترها اطلاعات خودرو همچون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسه های هوا، تعمیرات اساسی موتور و موارد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU  تعبیه شده اند.

تمامی این اطلاعات به کمک دستگاهی به نام دیاگ قابل رویت و ویرایش هستند. در این قسمت کارشناس خودرو  باید  دستگاه دیاگ را به خودرو  وصل و پارامترهای مهم را بررسی کند  و با تنظیمات اصلی کارخانه تطبیق دهد. به این نکته نیز باید اشاره کنیم که هر شرکت سازنده معمولا دستگاه دیاگ شرکت خود را پیشنهاد میدهد.

وظیفه اصلی دستگاه دیاگ تشخیص کیسه های هوا و سیستم ایمنی خودرو مانند ترمزها است. در سیستم خودروهای جدید واسط میانی به اسم  EDR به خودرو ها نیز اضافه  شده است، که تمامی رخداد های ضروری و آپدیت های ضروری در این سیستم ثبت  می کند. این عمل توسط مهندسین خودرو که  Certificate رسمی از کارخانه سازنده داشته باشند  و با اتصال به سرور کارخانه سازنده فایل، آپدیت و رفع عیب می شود.

تست آپشن و تجهیزات جانبی، لازمه آموزش کارشناس خودرو

در خودروهای با قیمت بالا بحث آپشن و تجهیزات جانبی به میان می آید. به طور مثال: سانروف، گرمکن و سردکن صندلی، کمربند ایمنی، چراغ مه شکن، پروژکتور، قفل مرکزی، آینه بغل برقی، سیستم سرمایش و گرمایش، دوربین دنده عقب و غیر ه بررسی چنین مواردی توسط کارشناسان خودرو پیش از خرید باید بررسی شود.

شاید تست تمام آنها در ابتدا زمان و حوصله بسیاری نیاز داشته باشد اما پس از آموزش کارشناس خودرو نظر افراد حرفه ای اینگونه نیست. شما به عنوان کارشناس خودرو باید بدانید که هیچ یک از افرادی که هزینه بالایی برای خرید خودرو پرداخت می کنند حاضر نیستند که به راحتی از یکی از آپشن های خودرو هم بگذرند.

شاید باور این نکته سخت باشد که کار نکردن گرمکن شیشه عقب خودرویی، خریدار را از خریدن خودرو به طور مثال سوناتا منصرف کند. داشتن این آپشن ها برای خودرو های دسته دوم نیز بسیار حیاتی و بر روی قیمت آن ها  نیز تاثیر مستقیم میگذارد.

دستگاه های دیاگ پیشرفته این امکان را به کارشناسان خودرو می دهد که در زمانی کوتاه تمام آپشن های داخل و خارج یک خودروی پیشرفته را مورد بررسی قرار دهند. اما مهارت فردی که اینکار را انجام می دهد نیز مهم است.

برخی کارشناسان هنوز هم به صورت دستی این آپشن ها را تست می کنند، اما به کمک دستگاه دیاگ تمام بخش های اصلی و علاوه بر آن بخش های فرعی نظیر: کلیدها، سنسورها، پردازنده ها، عملگرها و تمام تجهیزات درگیر با  آن مورد بررسی قرار می گیرد و اگر هر کدام از آنها دچار نقص فنی شده باشد، کارشناس متوجه مشکل سیستم خواهد شد.

تست رانندگی

تست رانندگی اصلی ترین بخش کارشناسی فنی هر خودرو است که شما باید در آموزش کارشناس خودرو فرابگیرید. Drive Test  یا همان تست رانندگی بازگوکننده میزان سلامت نسبی خودرو است.

در تست رانندگی مواردی را که در تست دیاگ مورد بررسی قرار داده بودیم و دارای مشکل بوده اند را نیز بررسی می کنند. شتاب خودرو، عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق، سیستم هیدرولیک فرمان و ده ها نکته دیگر در این تست مورد بررسی قرار م یگیرد.

کارشناسی خودرو در ایران

در ایران چند سالی است که بازار خرید و فروش خودرو رونق دارد؛ اما بسیاری از مردم هنوز بحث کارشناسی خودرو را جدی نمی گیرند.

بسیاری برای خرید یک خودرو از صاحب ماشین درخواست می کنند که خودرو را قبل از خرید به یک تعمیرگاه نشان دهد. بسیاری نیز با کمک یک مکانیکی آشنا و دوست به محل خرید خودرو می روند و آن را مورد کارشناسی قرار می دهند.

نباید این نکته را نادیده بگیریم که در آینده نزدیک کارشناسان خودرو به دلیل افزایش قیمت ماشین اهمیت بسیاری پیدا می کنند. به همین جهت اگر به دنبال آموزش کارشناس خودرو هستید، به این نکته توجه کنید که حرفه انتخابی شما آینده بی نظیری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=29604