سبد خرید 0
مقایسه ام وی ام آریزو ۵ جدید و رسپکت پرایم

مقایسه ام وی ام آریزو ۵ جدید و رسپکت پرایم

مقایسه ام وی ام آریزو ۵ جدید و رسپکت پرایم

چری اریزو ۵ و بهمن رسپکت پرایم دو خودرو چینی تازه بازار ایران هستند که به‌عنوان سدان‌های آپشنال به بازار معرفی می‌شوند. شرکت بهمن موتور قصد دارد که رسپکت پرایم را در سال ۱۴۰۱ به بازار خودرو معرفی کند، اما از طرف دیگر عرضه ام وی ام آریزو ۵ چند ماهی است که آغاز شده و توانسته در میان مشتریان محبوبیت نسبی پیدا کند. این دو سدان چینی از لحاظ قیمتی در یک سطح هستند و باتوجه‌به آپشن‌هایی که دارند، رقبای سرسخت یکدیگر محسوب می‌شوند. خودروی بهمن رسپکت نسخه پیشرفته و فیس لیفت شده چری آریزو ۷ است و ازاین‌رو پلتفرم این خودرو با چری آریزو ۵ مشترک است.

بررسی طراحی ظاهری و داخلی ام وی ام آریزو ۵ و رسپکت پرایم

همان‌طور که گفتی ام وی ام آریزو ۵ چری و بهمن رسپکت پرایم هر دو از یک پلتفرم مشترک بهره می‌برند. می‌‌توان گفت ام وی ام آریزو ۵ با ورود خود به بازار خودرو، تعریف عمومی راجع به سدان‌های کوچک را تغییر داد. این خودروی جذاب به‌محض ورود به بازار توانست جایگاه خود را به‌عنوان یک خودروی محبوب تثبیت کند و برای شرکت ام وی ام درآمد بالایی را به همراه داشته باشد. بااین‌حال هرچقدر هم که یک خودرو جذاب باشد و در بازار خودرو محبوبیت بالایی داشته باشد، به دلیل رقابت بالا در بازار خودرو جای خود را به یک خودروی دیگر خواهد داد. دقیقاً به همین علت بود که مدیران خودرو با ورود خودروهای جدید و اتوماتی همچون تارا اتومات که قیمت کمتری داشتند، جایگاه ام وی ام آریزو ۵ را در خطر می‌دید و به همین دلیل به سراغ نسخه دیگر آن، یعنی مینور آریزو ۵ رفت که از یک جلوپنجره کهکشانی و لوگوی ام وی ام به‌جای لوگوی چری، بهره می‌برد. بااین‌حال داخل کابین آن تغییرات زیادی داشته و اشتراکات بالایی با آریزو ۶ دارد. در ساخت قسمت‌های مختلف کابین این خودرو از بهترین و باکیفیت‌ترین متریال استفاده شده است.

از طرف دیگر، با سدان چینی رسپکت پرایم مواجه هستیم که در واقع همان کوین ژواندو و البته همان چری آریزو ۷ است. در نمای جلوی بهمن ریسپکت پرایم با خودروی جذاب‌تر و تهاجمی‌تری نسبت به ام وی ام آریزو ۵ جدید مواجه هستیم. بااین‌حال در نمای کناری این خودرو شاهد جذابیت نماد جلوی آن نیستیم و در رنگ‌‌هایی غیر از رنگ سیاه، جذابیت آن بسیار کاهش می‌یابد. در قسمت عقب بهمن رسپکت پرایم نسبت به ام وی ام اریزو ۵ جدید طراحی جدیدتر و به‌روزتری دارد و چراغ‌های زیباتری در این قسمت تعبیه شده است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های ام وی ام آریزو ۵

برخی از امکانات رفاهی و آپشن‌های ام وی ام آریزو ۵ عبارت‌اند از: سیستم کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، حالت رانندگی دو‌حالته اکو و اسپرت، سنسور عقب، سنسور جلو، سنسور فشار باد تایر، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد، چراغ روشنایی روز، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ جلوی هالوژنی، جراغ بدرقه، نیروی فرمان برقی، روکش فرمان چرم، دکمه‌های کنترلی تعبیه شده روی فرمان، فرمان حساس به سرعت، سیستم صوتی همراه با اسپیکرهای جلو و عقب، مانیتور 8 اینچی لمسی، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از USB ‌‌ MP3 ‌‌ iPod  MirrorLink ‌‌ SD card، نمایشگر صفحه کیلومتر، نمایشگر خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، ۶ عدد کیسه هوا، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای جانبی جلو، ریموت کنترل یدکی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌ای دیجیتال، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو یک تکه و دسترسی به صندوق عقب، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی.

اسم خودروبهمن رسپکت پرایمام وی ام آریزو ۵
طول خودرو۴۶۷۰ میلی­متر۴۵۳۲ میلی­متر
عرض خودرو۱۸۲۵ میلی­متر۱۸۱۴ میلی­متر
ارتفاع خودرو۱۴۸۳ میلی­متر۱۴۸۷ میلی­متر
فاصله بین محورهای جلو عقب۲۷۰۰ میلی­متر۲۶۵۰ میلی­­متر
وزن خودرو۱۴۰۸ کیلوگرم۱۴۱۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین۵ نفر۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب۴۵۵ لیتر
حجم مخزن سوخت۵۰ لیتر۴۸ لیتر
قطر رینگ۱۷ اینچ۱۷ اینچ

بررسی مشخصات فنی ام وی ام آریزو ۵ و بهمن رسپکت پرایم

پس از بررسی مشخصات ظاهری و طراحی داخلی، در این بخش ویژگی‌های فنی دو سدان چینی را بررسی می‌‌کنیم:

اسم خودروبهمن رسپکت پرایمام وی ام آریزو ۵
نوع موتورخطی بنزینیتوربو شارژر
حجم موتور1.۵ لیتری1.۵ لیتری
تعداد سیلندر۴ عدد۴ عدد
تعداد سوپاپ۱۶ عدد۱۶ عدد
تنفس موتورتوربوتوربو
حداکثر قدرت۱۵۴ اسب بخار۱۴۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور۲۳۰ نیوتن متر۲۱۰ نیوتن متر
محور متحرکدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد۹ ثانیه۱/۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی۵/۷ لیتر در هر صد کیلومتر۹/۶ لیتر در هر صد کیلومتر

کلام آخر

گرچه مردم ایران مدت‌هاست به‌واسطه بازار انحصار خودرو و ممنوعیت واردات خودروهای درجه یک آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره‌ای نتوانستند خودروی با کیفی و با قیمت ارزان خریداری کنند، اما مونتاژ خودروهای چینی توسط شرکت‌هایی همچون بهمن موتور و مدیران خودرو باعث شده که ایرانی‌ها بتوانند خودروهای چینی باکیفیت‌تری نسبت به خودروهای داخلی داشته باشند. به همین سبب ما در این مقاله از مجله خودرو کارآزموده  به بررسی دو سدان چینی بهمن رسپکت پرایم و ام وی ام آریزو ۵ پرداختیم و مشخصات فنی و ظاهری آنها را شرح دادیم. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=33745