سبد خرید 0
مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم به چه صورت است؟

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم به چه صورت است؟ در این مطلب به‌تمامی موارد یک معامله ایمن و مطمئن اشاره می‌کنیم. باید قبول کرد که نقل‌وانتقال خودرو معامله‌ای پیچیده بوده و مستلزم بررسی نکات فنی و حقوقی بسیاری است.

چگونگی تنظیم سند و آگاهی از مقررات موجود به‌راستی یکی از مهم‌ترین نیازهای خریداران می‌باشد. چراکه عدم توجه به این موضوع می‌تواند، شمارا در آینده با دردسرهای عدیده‌ای مواجه سازد.

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم

اگر برای بار اول به سراغ معامله اتومبیل می‌روید، بامطالعه این مطلب خواهید دانست که مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم به چه صورت است. بدین ترتیب از ضرر و زیان‌های مالی بابت خرید یک خودرو دست دوم در امان می‌مانید. در ادامه به بررسی تمامی مراحل ضروری قبل، حین و بعد از خرید خودرو می‌پردازیم.در صورتیکه سوالی برای شما پیش آمد می توانید از طریق شماره گیری 02128428460 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم

اولین مرحله خرید خودرو: تعیین دقیق نیاز و شرایط مالی خود

عمده خریداران حرفه‌ای در مرحله اول بودجه و سرمایه اقتصادی خود را تعیین نموده و بر اساس آن مدل، برند و نوع خودروی‌شان را مشخص می‌کنند.

البته سبک نیاز نیز گاهاً سبب می‌شود تا خریداران به سمت خودرویی خاص مایل شوند. خودروهای شهری با نمونه‌های مناسب سفر و جاده بسیار متمایز است که این موضوع را باید قبل از انتخاب خودرو مدنظر داشته باشیم. توجه به این نکات سبب می‌شود تا آنچه مطلوب شما است، برایتان کاملاً آشکار گردد.

بعدازآن باید از قیمت روز اتومبیل انتخابی خود توسط وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه آگاه شوید. سپس برای خرید به فروشگاه‌های آنلاین یا سنتی با امکان فروش خودرو مراجعه نمایید.

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم

دومین مرحله خرید خودرو: کارشناسی خودرو

حتماً در مرحله پیش با چند مورد از خودروهای باب میلتان آشنا شده‌اید. حال نوبت آن می‌رسد که با کارشناسی خودرو تعیین نمایید، کدام‌یک از آنها ازنظر فنی و بدنه در سطح کیفی بهتری بوده و ارزش خرید را به نسبت قیمتشان دارند.

کارشناسی خودرو یکی از مهم ترین مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم می باشد.برای یک کارشناسی اصولی باید موارد متعددی مورد ارزیابی قرار گیرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • بررسی کیلومتر کارکرد واقعی خودرو
  • ارزیابی خودرو از نظر وضعیت رنگ بدنه 
  • بررسی شاسی خودرو به منظور سلامت شاسی و عدم تصادف
  • کارشناسی فنی موتور خودرو و متعلقات آن 
  • بررسی  ادوات داخل کابین مثل سیستم تهویه مطبوع،سانروف و…
  • تست رانندگی با خودرو به منظور تست گیربکس،سیستم تعلیق و فرمان،ترمز و…

پس اگر هنوز هم می‌پرسید، مراحل حقوقی خرید خودرو به چه صورت است؟ باید گفت تأییدیه کارشناسی را نیز به‌عنوان یکی از مراحل حقوقی به شمار می‌آورند. چراکه این تأییدیه را می‌توان در صورت نیاز به مراجع قضایی ارائه داد. به همین دلیل دریافت برگه معاینه فنی از کارشناسان خودرو بسیار مهم است.

برای درخواست کارشناسی خودرو دست دوم می توانید با شماره 02128428460 تماس بگیرید و یا به صفحه کارشناسی خودرو در محل مراجعه کنید و از میزان تعرفه کارشناسی خودرو اطلاع پیدا کنید.

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم

سومین مرحله خرید خودرو: تنظیم مبایعه‌نامه (قولنامه)

اگرچه مبایعه‌نامه به‌مانند سند دارای اعتبار نیست. ولی خود به‌تنهایی معتبر بوده، به‌گونه‌ای که تعهدات ذکرشده در آن در مراجع قضایی برای طرفین قرارداد لازم‌الاجرا است. در مبایعه‌نامه به شرح کامل مشخصات مالک و خریدار و ذکر تمامی شرایط قرارداد می‌پردازند.

بدین ترتیب این برگه‌های حقوقی شامل مفاد ارزشمندی چون نحوه قرارداد، چگونگی دادوستد پول، وضعیت فنی خودرو و تمامی اطلاعاتی است که به تشکیل یک معامله صحیح و قانونی کمک می‌کند. برای تنظیم این قرارداد نیز می‌توان از دفاتر اسناد رسمی یا بنگاه‌های خودرو کمک گرفت تا از درج مشخصات لازم مطمئن شوید.

در ادامه توجه شما را به نکاتی در باب تنظیم قولنامه در مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم جلب می کنیم:

  • از کم و کیف خودرو آگاه و مطمئن شوید.
  • از اصالت شماره شاسی و موتور خودرو با مدارک مطمئن شوید.
  • مدارک هویتی مالک خودرو را با مدارک خودرو چک کنید.
  • اگر پلاک خودرو بنام فروشنده نیست،باید حتما وکالت فروش از مالک داشته باشد.
  • تاریخ اعتبار وکالت فروش را چک نمایید که منقضی نشده باشد.
  • در قولنامه مشخصات طرفین،مشخصات خودرو،مبلغ مورد معامله و شرایط معامله ذکر گردد.
  • در شرایط معامله مواردی مانند زمان حضور در تعویض پلاک،زمان و میزان پرداخت وجه و موارد موجب فسخ را ذکر کنید.

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو کارآزموده شرکت کنید.

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم

چهارمین مرحله خرید خودرو: تعویض پلاک

در ادامه برای آنکه دقیق‌تر و اصولی‌تر بدانید، مراحل حقوقی خرید خودرو به چه صورت است؟ باید گفت، تعویض پلاک با ارائه مدارک لازم و فک پلاک قبلی یکی دیگر از این مراحل است. مالک به همراه خریدار در مراکز مربوطه حضور یافته و با ارائه مدارک قیدشده در صورت عدم خلافی و ممنوع‌المعامله بودن فروشنده، پلاک جدید صادر و بر روی خودرو نصب می‌گردد. گاهی بسیاری از خریداران و فروشندگان تصمیم به پایان معامله در چنین مراکزی گرفته و با پرداخت تمام وجه خودرو و دریافت رسید، بدون مراجعه به دفتر اسناد رسمی معامله را پایان می‌دهند.

پنجمین مرحله خرید: مراجعه به دفتر اسناد رسمی در گذشته

رسمی کردن انتقال سند یکی از مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم در گذشته بود که امروزه منسوخ شده است. در بسیاری مراکز تعویض پلاک اقدام به احداث دفاتر رسمی نیز نموده‌ بودند که تا خریداران سهولت بیشتری به‌منظور رسمی نمودن سند داشته باشند.

به‌محض انجام تعویض پلاک برگ سبز خودرو به شما اهدا می‌گردد. این برگ به همراه اسناد هویتی، قولنامه و مابقی قیمت خودرو را باید به محضر جهت قطعی سازی انتقال سند ارائه نمایید. فروشند باعرضه تسویه عوارض شهرداری و کارت سوخت و امضای برگه انتقال سند، به‌صورت رسمی خودرو را به خریدار واگذار می‌کند. بدین ترتیب مراحل سند زنی به‌صورت قانونی پایان می‌پذیرد و خریدار به‌صورت رسمی مالک خودرو می‌گردد.

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

 

ششمین مرحله : دریافت مدارک از پست

مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم

در آخرین مراحل حقوقی خرید خودرو دست دوم باید منتظر ارسال مدارک خودرو توسط پست باشید. به‌منظور بررسی آخرین وضعیت سند نیز به سایت ناجا مراجعه نموده و با انتخاب نوع سند و شماره پلاک قادر خواهید بود وضعیت کارت و سند خودرو خود را بررسی نمایید. سایت اینترنتی رهگیری مرسولات پستی ناجا با ارائه کد رهگیری به نمایش آخرین وضعیت خودروها می‌پردازد.

کلام آخر باب مراحل حقوقی خرید خودرو:

به خاطر داشته باشید شما برای آنکه بتوانید بدون دغدغه به خرید یک خودرو بپردازید، باید مدارکی متعددی را در دست داشته باشید. از مهم‌ترین این مدارک می‌توان به اهراز هویت مالک قانونی خودرو،برگ کمپانی خودرو، برگ سبز خودرو، قولنامه، برگه معاینه فنی و برگ عدم خلافی اشاره نمود. البته کارت سوخت خودرو، حساب پرداختی عوارض شهرداری نیز از مدارکی است که توسط فروشنده در محضر حین سند زنی باید عرضه گردد.

نکات مهم در نوشتن قولنامه خودرو

برخی از شروط مهم که باید در هنگام نوشتن قولنامه ماشین آورده شوند عبارت‌اند از:

۱. عدم حضور هر یک از طرفین در دفترخانه اسناد رسمی شماره (شماره دفترخانه) در زمان مقرر، عدم ارائه مستندات و مدارک لازم برای تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن معامله تا تاریخ (…./…./…..) توسط خریدار موجب فسخ معامله می‌شود.

در این بند علاوه بر پیش‌بینی حق فسخ زمانی که یکی از طرف‌های معامله به تعهدات خودش عمل نمی‌کند، می‌توان مبلغی را نیز به عنوان جریمه این عدم انجام تعهد (وجه التزام) تعیین نمود.

۲. در رابطه با حق فسخ در معاملات باید بدانیم که وجود یا عدم وجود حق فسخ کاملا وابسته به توافق طرفین است. این توافق می‌تواند به اشکال مختلفی صورت بگیرد:

  • برای هیچکدام از خریدار و فروشنده حق فسخ نگذارید
  • هر دو طرف معامله حق فسخ داشته باشند
  • یکی از طرفین حق فسخ معامله را داشته باشد
  • هر کدام از طرفین که قصد فسخ معامله را داشته باشد باید مبلغی را نیز به عنوان جریمه بپردازد.

نکته: در صورتیکه در مورد حق فسخ در متن قولنامه ماشین صحبتی نشود به معنای این است که برای هیچکدام از طرفین حق فسخ وجود ندارد.

نکته: معمولا در فرمت‌های آماده مبایعه نامه‌ خودرو بند زیر به عنوان بند مربوط به حق فسخ ذکر می‌شود:

همه خیارات از جمله خیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان اسقاط شد. موارد تقلب و تدلیس از این موضوع مستثنی است.

۳. مسئولیت هر نوع تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی، کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله به وقوع پیوسته باشد و نیز مسئولیت آسیب‌های وارده و خرابی‌های خودرو تا زمان تحویل به عهده فروشنده است.

۴. یکی از شرایط مهم درباره مورد معامله این است که باید خودِ خودرو، لوازم جانبی، همه اسناد و مدارک و بیمه‌نامه آن را بررسی کنید و این موارد را در قولنامه هم بنویسید. این مورد را به‌صورت زیر بنویسید:

«مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک، با رؤیت کامل فنی و بدنه توسط خریدار و کارشناس مورد اعتماد او صورت گرفت و از کمیت و کیفیت آن آگاه است. بنابراین خریدار پس از امضای این قرارداد ادعایی نسبت به عدم سلامت فنی و بدنه خودرو ندارد.»

نکته: بدیهی است با امضای این بند خریدار عملاً حق فسخ معامله را به دلیل ایرادهایی که بعداً متوجه آن‌ها می‌شود از دست می‌دهد.  بنابراین اگر خریدار خودرو هستید، حتما و حتما قبل از امضای قولنامه، خودرو را به یک کارشناس خبره نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید. لوازم جانبی آن را چک کنید. بررسی بیمه‌نامه را هم فراموش نکنید.

۵. در انتهای قولنامه، امضای فروشنده، خریدار و شهود را درج کنید. قولنامه خودرو حتما باید در دو برگ نوشته شود. هنگام وارد کردن اطلاعات کاربن بگذارید تا هر چیزی که می‌نویسید عینا در برگه دوم کپی شود. به طور کلی در قرارداد ذکر کنید که چند نسخه از این قولنامه وجود دارد.

نکته: بهتر است متن قولنامه ماشین تایپی باشد، اما اگر دستی می‌نویسید حداقل خوانا بنویسید. اگر به هر دلیلی اشتباهی صورت گرفت، حتما درباره آن در انتها توضیح بدهید و فروشنده و شاهدان هم باید توضیح مربوط به تصحیح متن را امضا کنند.

نکته: هنگام امضا کردن کاربن را بردارید. امضای هر دو برگه باید عملا انجام شود و نباید امضا کاربن‌شده باشد.

چنانچه برای خرید و فروش خودرو از سرویس کارشناسی خودرو در محل کارآزموده استفاده می‌کنید، می‌توانید در زمینه تنظیم قرارداد قانونی نیز، از کارشناسان ما خدمات دریافت کنید و معامله کاملا مطمئنی داشته باشید.

در ادامه تصویری از یک قولنامه که در آن موارد مهم و کلیدی برای تنظیم است آورده شده است:

قولنامه ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=32097