سبد خرید 0

کارشناسی قیمت خودرو

کارشناسی قیمت خودرو “با توجه به آیتم هایی که بر آن تاثیر می گذارند در این نوشته بیان شده است. چیزی که برای همه ما پیش آمده است،با توجه به شرایط بازار و با توجه به بودجه ای که داریم میخواهیم خودرویی برای خودمان تهیه کنیم. اگر قصد خرید خودروی دست دوم داریم باید به نکاتی توجه کنیم، پس در ادامه این نوشته پیرامون کارشناسی قیمت خودرو با ما همراه باشید.

هنگام خرید خودروی دست دوم بهتر است از یک کارشناس خبره ی خودرو کمک بگیرید. در فرآیند کارشناسی خودرو، اتومبیل از جنبه های مختلف نظیر رنگ، بدنه و فنی بررسی میگردد و قیمت دقیق خودرو بر اساس شرایط فعلی خودرو مشخص می گردد.

برای کارشناسی قیمت خودرو موارد مختلفی باید مورد بررسی قرار گیرد. مواردی همچون سال ساخت خودرو، بررسی کیلومتر کارکرد واقعی خودرو،وضعیت بدنه خودرو و سوابق تصادف،کارکرد صحیح موتور و متعلقات آن، میزان آپشن ها و سلامت آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

در ادامه این نوشته به شما چگونگی “کارشناسی قیمت خودرو“را می آموزیم تا در صورت نیاز بتوانید قیمت خودروی مورد نظر خود را تخمین بزنید و در صورتیکه نیاز به یک کارشناس خبره داشتید می توانید از طریق 02128428460 با ما تماس حاصل فرمایید.کارشناسان ما می توانند تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارند..

چگونگی کارشناسی قیمت خودرو

قیمت خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی که در ذیل بیان شده می توانند مهم ترین عوامل تعیین کننده ی یک خودرو باشند:

  • سال تولید ماشین
  • مدل یا تیپ خودرو
  • میزان کارکرد خودرو
  • اینکه از لحاظ ظاهری سالم هست یا خیر
  • وضعیت سلامت فنی خودرو
  • میزان مانده بیمه
  • و دیگر جزییات کارشناسی قیمت خودرو

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو کارآزموده شرکت کنید.

کارشناسی قیمت خودرو
کارشناسی قیمت خودرو

کارشناسی رنگ خودرو

کارشناسان خودرو با استفاده از تجهیزات پیشرفته کوچکترین رنگ شدگی را تشخیص میدهند و شما را از آن مطلع میکنند. این کار با کمک دستگاهی با نام ضخامت سنج دیجیتال انجام میشود.

بعد از آن کارشناس خودرو به سراغ قسمت های دیگر نظیر سقف ها و ستون ها می رود. در واقع به ازای هزینه ای که برای کارشناسی قیمت خودرو می پردازید هیچ گونه نقص و ایرادی پنهان نمی ماند.

هرگونه رنگ شدگی یا سابقه ی تصادف می تواند بر قیمت خودرو تاثیر بسزایی بگذارد. رنگ شدگی بدنه خودرو تنها به رنگ بدنه ختم نمی شود و باید بررسی شود که علت رنگ شدگی تصادف شدید بوده است یا فقط بر اثر یک ساییدگی جزئی رنگ شده است.

تصادف شدید می تواند منجر به عدم تعادل خودرو نیز گردد و خرابی های بعدی را به بار آورد.همچنین رنگ شدگی خودرو بر اثر تصادف می تواند موجب دو رنگی بدنه خودرو شود و در ظاهر تغییر زیادی را بوجود آورد که هر خریداری را منصرف کند. رنگ شدگی بدنه خودرو از مهم ترین عوامل موثر بر کارشناسی قیمت خودرو است.

کارشناسی قیمت خودرو
کارشناسی رنگ و بدنه خودرو

کارشناسی فنی خودرو:

معمولا  افراد این قسمت را وظیفه ی یک مکانیک خبره میدانند و با مراجعه به او میخواهند قسمت های مختلف ماشین را مانند موتور و گیربکس چک کند تا از سلامت آن مطمئن شوند. اما یک کارشناس فنی خودرو که آموزش این کار را دیده نیز می تواند از عهده ی این کار براید.

در جامعه به این صورت جا افتاده است که اگر خودرویی بی رنگ باشد فنی خودرو خیلی مهم نیست. اما با توجه به وضعیت قیمت بالای قطعات خودرو و هزینه ی تعمیرات اگر ایرادی در بخش فنی خودرو موجود باشد عکس این موضوع ثابت می گردد.

موارد بی شماری را کارشناسی کرده ایم که فروشنده سعی داشته تا ایراد فنی خودرویش را پنهان کند. یا خریدارانی بوده اند که فقط نظرشان بر روی بدنه خودرو معطوف بوده است. اما با برآورد هزینه ی تعمیرات بخش فنی خودرو به کل نظرشان تغییر کرده است.

در بخش کارشناسی فنی سلامت موتور و گیربکس، سیستم تعلیق و فرمان،ترمز وسیستم انتقال و… بصورت کامل بررسی میگردد.

کارشناسی قیمت خودرو
کارشناسی فنی خودرو

بررسی سلامت و اصالت آپشن ها:

خودروهای امروزی به آپشن های زیادی تجهیز شده اند. در خودروهای لوکس وجود یک آپشن خاص می تواند قیمت خودرو را تا چند ده میلیون تومان تغییر دهد. به همین دلیل بسیار مهم است از صحت وسلامت آپشن خودرویی که قصد خریدش را دارید اطمینان حاصل کنید.

برای مثال ممکن است یک خودرو با 4 رادار به عنوان فول آپشن باشد. باید کارشناسی شود که آیا خودرو همه آپشن ها را ذارد یاخیر. بررسی شود که در کارخانه سازنده نصب شده اند و اصالت دارند یا بصورت دستی نصب شده اند. و اینکه اصلا آپشن هایی که دارد کار می کنند و سالم اند یا خیر!!

کارشناسی قیمت خودرو
تست سلامت آپشن ها

تست رانندگی:

تست درایو یا رانندگی بخش بسیار مهمی از یک کارشناسی خودرو پیش از خرید آن است. چرا که بسیاری از ایرادات فنی و آپشن هایی که در حالت حرکت فعال می شوند تنها در این تست مورد سنجش قرار می گیرند.

موارد بسیار مهمی سیستم تعلیق، جلوبندی و فرمان،کیفیت سواری، ترمز گیری و شتاب اولیه، سلامت موتور و گیربکس، آپشن هایی همچون کروز کنترل، رادار هشدار تغییر لاین، سیستم کنترل پایداری و…در تست رانندگی مورد کارشناسی قرار می گیرند.

خرابی هر موردی از خودرو که در تست رانندگی مشخص شود می تواند بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد و خریدار را به تصمیم گیری صحیح وادارد.

موارد بسیار زیادی بوده اند که در کارشناسی خودرو کارآزموده در بخش تست رانندگی مردود شده اند و خریدار را از معامله منصرف کرده اتد.

تست رانندگی خودرو

 

چند عامل موثر دیگر بر کارشناسی قیمت خودرو

4 عامل دیگر که در کارشناسی قیمت خودرو موثر است:

مدل خودرو:

یکی دیگر  از عوامل تاثیر گذار در کارشناسی قیمت خودرو مدل آن است. اگر مدل خودرو مربوط به پارسال است تقریبا 10 درصد افت قیمت دارد. اگر سه سال از مدل آن گذشته تقریبا 20 درصد. در صورتی که پنج سال یا بیشتر گذشته باشد بین سی تا سی و پنج درصد افت قیمت دارد.

فرمول تقریبی در کارشناسی قیمت خودرو بر حسب مدل ساخت و میانگین کارکرد سالانه 20/000کیلومتر به شرح زیر است:

  • بعد از یکسال 10%
  • بعد از دو سال 15%
  • بعد از سه سال 18%
  • بعد از چهار سال 23%
  • بعد از پنج سال 30%

البته تنها مدل خودرو نیست که بر کارشناسی قیمت خودرو تاثیر ایجاد می کند. موارد دیگری همچون میزان کیلومتر کارکرد، سلامت فنی و رنگ شدگی نیز بر آن دخیل اند.

سن خودرو:

خودرو های مختلف طول عمر های متفاوتی دارند. پس از آن هزینه ی زیادی دارند و هزینه ی استهلاک آن ها بیشتر از سوددهی شان خواهد بود. حتی مدل های مختلف یک برند نیز طول عمر های متفاوتی دارند. حتما سعی کنید خودرویی را بخرید که طول عمر مفید آن تمام نشده باشد.

استهلاک قطعات ثابت و متحرک درون موتور یک خودرو از قبیل میل لنگ، یاتاقان ها، شاتون، پیستون، سوپاپ و سیستم محرک سوپاپ دقیقا بر حسب میزان کاکرد خودرو عمر می کنند. البته نحوه ی نگهداری و سرویس به موقع خودرو در این بحث هم دخیل است.

عمر قطعاتی در خودرو به دلیل کهنگی و گذشت سالیان زیاد از ساختشان به پایان می رسد یا مستهلک می گردند. مواردی همچون کاسه نمدها، ارینگ ها، شیلنگ های رابط، بوش های لاستیکی وآب بندها. اینها می توانند تحت تاثیر عوامل محیطی همچون حرارت، رطوبت، مواد شیمیایی و… مستهلک شوند و دیگر کارایی نداشته باشند.

پس به دلایلی که به آن اشاره کردیم سن یا عمر یک خودرو می تواند بر کارشناسی قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

میزان بیمه:

دو هزینه ی دیگر نیز وجود دارد که زمان کارشناسی قیمت خودرو با توافق طرفین اعمال می شود. در مورد بیمه ماشین اگر خودرو حد اقل 4 ماه بیمه نداشته باشد فاقد بیمه محسوب میشود و هزینه ی شش ماه بیمه از مبلغ خودرو کم میشود.

همچنین اگر لاستیک های خودرو دارای عاج غیر مناسب باشد هزینه ی دو جفت لاستیک نیز محاسبه شده و از مبلغ ماشین کسر خواهد شد.امروزه با افزایش سرسام آور هزینه های قطعات و مصرفی ها باید تمام موارد را در کارشناسی قیمت خودرو لحاظ نمود.

لوازم یدکی:

یکی دیگر از عوامل مهم در کارشناسی قیمت خودرو این است که آیا لوازم و قطعات یدکی خودرو در دسترس هست یا خیر. به خصوص با وجود تحریم ها ی فعال این قضیه اهمیت بیشتری پیدا میکند. به خصوص خودروی دست دوم که به احتمال بیشتری نیاز به تعمیر پیدا میکند.

نکاتی در هنگام خرید خودروی دست دوم

به این نکته ی بسیار مهم توجه کنید که مشتری به چه دلیل میخواهد خودروی خود را بفروشد. بهترین حالت برای شما زمانی است که فروشنده خودروی تمیزی دارد و میخواهد مدل  خودروی خود را ارتقا دهد.

نحوه ی برخورد فروشنده با شما، شناخت فروشنده، عدم حساسیت نسبت به تماس شما با کارشناسان خبره و همچنین نبودن وجود تضاد در صحبت های او از دیگر عوامل مهمی هستند که می توانند به شما در خرید خودروی دست دوم مناسب کمک کنند.

به طور کلی می توان گفت قیمت خودروی دست دوم بستگی به قیمت خودروی صفر همان مدل در آن زمان دارد.در نتیجه با افزایش یا کاهش قیمت خودروی صفر قیمت خودروی کارکرده آن نیز تغییر می کند.

بنابراین یک کارشناس متخصص برای کارشناسی قیمت خودرو باید اطلاعات کاملی در خصوص قیمت انواع خودروهای صفر داشته باشد تا بتوانند قیمت را برحسب آن محاسبه نمایند.

اما عوامل متعددی روی کارشناسی قیمت خودرو تاثیر منفی میگذارد.عوض شدن قطعه یا یک خط عمیق بر روی بدنه. هر ایرادی توسط خریدار قابل تشخیص نیست. با یک بار هزینه برای کارشناسی قیمت خودرو با خیال راحت می توانید اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=26620