سبد خرید 0
زیرسازی رنگ خودرو

زیرسازی رنگ خودرو

زیرسازی رنگ خودرو، اساس و پایه رنگ آمیزی است و نقشی ویژه و غیر قابل انکار در این زمینه دارد. به‌گونه‌ای که عدم رعایت آن، می‌تواند نتیجه و کیفیت نهایی کار را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

عده‌ای گمان‌می‌کنند بدون رعایت اصول زیرسازی رنگ خودرو و یا انجام سَرسری آن، می‌توانند کیفیت خوبی به‌ کار خود بخشند. اما مطمئناً عدم زیرسازی مناسب، به سرعت و در مدت زمان کوتاه اثرش را نشان خواهد داد.

تا جایی که همان رنگ آمیزی به ظاهر بی نقص، دوام چندانی نخواهد داشت و به‌مرورزمان کیفیت خود را ازدست‌خواهد داد! در همین راستا آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کارآزموده، به صورت تخصصی دوره های تشخیص رنگ شدگی خودرو را برگزار می کند.

فراگیری دانش کاربردی، آمادگی جهت ورود به بازارکار و راه‌اندازی کسب‌و کار شخصی ازجمله مزایای ارزشمند شرکت در دوره‌های آموزشگاه کارآزموده است.

برای درخواست کارشناسی خودرو می توانید با شماره 02128428460 تماس بگیرید و یا به صفحه کارشناسی خودرو در محل مراجعه کنید و از میزان تعرفه کارشناسی خودرو اطلاع پیدا کنید.

جالب است بدانید رنگ خودرو تنها آن لایه‌ای که با چشم مشاهده می‌کنید، نیست! درواقع در زیر لایه رنگی که به‌عنوان نتیجه کار می‌بینید و از آن لذت می‌برید، فرآیندهای مختلفی انجام شده است.

به این امور که اساس و پایه‌ای برای رنگ‌آمیزی است، زیرسازی رنگ خودرو می‌گویند. این فرآیند، خود از چند بخش تشکیل شده است که توجه به آن‌ها، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

بدون شک دقت در رعایت هر یک از آن‌ها، از رموز موفقیت در این زمینه به شمار می رود. موضوعی که در این مطلب به صورت موشکافانه به آن پرداخته ایم.

آموزشگاه فنی و حرفه ای کارآزموده ،برگزار کننده قوی ترین دوره های آموزش کارشناسی خودرو (بدنه، شاسی، رنگ و فنی خودرو)؛ جهت اطلاع از نحوه شرکت در کلاس ها با ما تماس بگیرید 02128428460.

مهمترین اهداف زیرسازی رنگ خودرو

اساساً زیرسازی رنگ، به دلیل ایجاد بستری مناسب و آماده برای کاری کم نقص، اهمیت ویژه ای دارد. زیرسازی سبب می شود تا رنگ آمیزی کاملاً همگون، یکدست و یکپارچه با سایر قطعات خودرو صورت پذیرد.

در این حالت رنگ رویه، به جان قطعه می‌نشیند و به‌دنبال آن شاهد مشکلاتی نظیر عیوب پاشش رنگ خودرو نخواهیم‌بود. علاوه بر آن، زیرسازی مناسب می تواند همانند لایه ای عایق و محافظ بین رنگ و بدنه باشد.

لذا از تماس مستقیم رنگ با بدنه و همچنین سایر عوامل مضر همچون زنگ‌زدگی و خوردگی نیز جلوگیری نماید. در نتیجه می‌توان گفت، زیرسازی خوب سبب افزایش طول عمر و کیفیت بدنه نیز خواهد شد.

مهمترین مراحل جهت زیرسازی رنگ خودرو

امروزه رنگ‌آمیزی خودرو یک صنعت مهم و خاص و البته پرطرفدار به‌شمار می‌رود. همان‌گونه که بیان شد نیز زیرسازی رنگ، شاه‌کلید و عامل اصلی کسب کیفیت مطلوب و رضایت‌بخش در رنگ‌آمیزی خودرو است.

زیرا همواره وجود یک زیرساخت و بِیس مناسب و آماده است که می‌تواند منجربه انجام فرآیندی باکیفیت نظیر رنگ‌آمیزی شود. لذا در این مطلب قصد داریم مهمترین و برجسته‌ترین مراحل زیرسازی رنگ خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

پس اگر به‌عنوان کارشناس رنگ خودرو و یا یک تعمیرکار حرفه‌ای، قصد کارشناسی یا رنگ‌آمیزی رنگ خودرو دارید، از این مبحث غافل‌نشوید!

 

تمیز کردن و رفع آلودگی ها، مقدمه‌ای برای زیرسازی

قطعاً نخستین قدم برای آغاز به کار در امور حساسی نظیر رنگ‌آمیزی، اطمینان از تمیز بودن سطح است. بدین منظور توصیه می‌شود، محیط رنگ‌آمیزی را در فضایی ترجیحاً به‌دور از شرایط جوی نظیر باد و گردوخاک انتخاب نمایید.

سطح رنگ‌آمیزی را تمیز کنید و هرگونه چربی، لکه و آلودگی را برطرف نمایید. هرگونه غبار و گرد و خاک می‌تواند کیفیت رنگ آمیزی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه تمیز نمودن و پاک کردن سطح را می‌توان مقدمه و پیش آغازی برای انجام زیرسازی محسوب کرد.

چربی و وجود لکه‌های چرب از جمله مواردی است که نیاز به پاکسازی دارد. شستشو با تینر و سایر حلال‌های مناسب رفع چربی، انتخاب‌های مناسبی برای چربی‌زدایی سطح هستند.

اکیداسیون سطح یکی دیگر از آلودگی ‌های راجع سطوح رنگ ‌آمیزی خودرو است. استفاده از برس‌های سیمی مخصوص و همچنین سمباده‌زنی از جمله روش‌های مؤثر در رفع چنین آلودگی‌هایی است.

همچنین دستمال‌های مرطوب و جاذب گرد و غبار نیز برای برطرف کردن کامل سایر آلودگی‌های سطحی، گزینه مناسبی هستند.

 

زیرسازی رنگ خودرو

آماده سازی سطح و بتونه کاری، مرحله‌ای تأثیرگذار در زیرسازی رنگ خودرو

یکی از مهمترین مراحل آماده سازی سطح، یک‌دست نمودن آن و برطرف کردن هرگونه ناهمواری است. برای این کار استفاده از بتونه بهترین راه حل است.

بتونه که ماده ای خمیری شکل است و حالتی بین جامد و مایع دارد به خوبی خلل و فرج را پر می کند. بتونه سبب می شود تا بخش های مختلف، اختلاف سطح نداشته باشند و رنگ آمیزی یکدست و یکپارچه صورت پذیرد.

بتونه کاری در صورتی که درست انجام شود، بخش زیادی از مسیر یکدست بودن سطح رنگ‌آمیزی را فراهم کرده استضمن آن که برای مرحله بعد که سمباده زنی است، کار ساده‌تری در پیش خواهید داشت. . لذا این مرحله را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین مراحل زیرسازی رنگ خودرو دانست.

 

زیرسازی رنگ خودرو

ایجاد سطحی یکنواخت و صاف با برطرف کردن ناهمواری‌ها

بدون تردید یک رنگ‌آمیزی خوب و باکیفیت باید در سطحی صاف، یکنواخت و اصطلاحاً صیقل خورده انجام شود. لذا پیش از آغاز فرآیند رنگ آمیزی لازم است تا این سطح هموار فراهم شود.

سنباده با زبری متوسط و البته استفاده از دستگاه سمباده برقی، راه حلی مناسب برای فراهم کردن چنین سطحی است. البته در شکاف‌ها و همچنین جاهایی که بخشی از بدنه زاویه‌دار است نظیر گوشه‌ها، سمباده دستی روش بهتری است. چراکه دقت، تسلط و تمرکز در چنین نقاطی، اهمیت زیادی دارد.

بدون شک هرگونه پستی و بلندی و ناهمواری نظیر نقاط برجسته یا فرورفتگی می‌تواند زیرسازی رنگ خودرو را با مشکل روبه‌رو نماید. لذا نسبت به انجام دقیق آن توجه و دقت کافی داشته باشید.

همچنین احتمالاً این مرحله کمی وقت‌گیر باشد، اما بدانید انجام درست آن، تأثیر شگرفی درحصول کیفیت رنگ‌آمیزی شما خواهدداشت. لذا حتی الامکان انجام دقیق و با حوصله آن را در دستور کار خود قرار دهید.

نکته کاربردی: به خاطر داشته باشید، پس از سنباده زدن و صاف و صیقلی کردن سطح، حتماً آن را تمیز کنید. برای این کار می توانید از یک دستمال مرطوب یا آغشته به حلال رقیق‌کننده استفاده نمایید.

 

زیرسازی رنگ خودرو

لایه آستر یا پرایمر، کلیدی‌ترین عامل در زیرسازی رنگ خودرو

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای فنی در دست‌یابی به یک رنگ خوب و حرفه‌ای، لایه پرایمر یا آستر است. لایه آستر لایه رنگی است که بین بدنه خودرو و لایه رنگ اصلی قرار می‌گیرد.

لایه پرایمر از چند جنبه حائز اهمیت است. نخست آن که سطحی کاملاً یک شکل ایجاد می کند. همچنین ناهمواری‌هایی که ممکن است در مراحل قبل پوشیده نشده باشد و نواقص احتمالی بدنه خودرو را برطرف می‌نماید.

این لایه با یکدستی خود سبب می شود تا فرآیند رنگ‌آمیزی نیز یکنواخت و البته با سرعت بیشتری انجام شود. علاوه بر این موارد، لایه پرایمر در جلوگیری از اثرات مضری نظیر خوردگی، اکسیداسیون و زنگ‌زدگی نیز نقش مؤثری دارد. در نتیجه استفاده از لایه پرایمر یا همان آستر را می‌توان از کلیدی‌ترین مراحل زیرسازی رنگ خودرو به شمار آورد.

نکته کاربردی: به خاطر داشته باشید، هنگام ایجاد لایه آستر، ناهمواری یا تخللی روی سطح ایجاد نشود. بروز این موارد می‌تواند کیفیت لایه رنگ اصلی شما را تحت تأثیر قرار دهد. چراکه در صورت وجود پستی و بلندی، رنگ اصلی به خوبی روی سطح نمی‌چسبد و از کیفیت کار می‌کاهد. لازم به ذکر است، سندبلاست و سمباده به عنوان روشی‌مناسب می‌تواند در صورت ایجاد چنین ناهمواری‌هایی، آن‌ها را برطرف نماید.

سخن پایانی

همان گونه که در این مطلب اشاره شد، زیرسازی رنگ خودرو یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در رنگ‌آمیزی است. در واقع چگونگی انجام آن، رابطه مستقیمی با چگونگی کیفیت کار و کسب نتیجه‌ای بادوام و زیبا دارد.

درست است زیرسازی در نهایت دیده نمی‌شود؛ اما اثرات آن به هیچ عنوان پوشیده نخواهدماند. برطرف کردن آلودگی‌ها، بتونه کاری و سمباده‌زنی به‌منظور ایجاد پوششی یکدست و یکنواخت از مهمترین اقدامات در این زمینه است.

ایجاد لایه پرایمر یا آستر نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. این لایه به دلیل مزایای فراوان خود همچون پوشش نواقص سطح و بهبود کیفیت رنگ‌آمیزی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

در نهایت می‌توان گفت، انجام دقیق مراحل زیرسازی رنگ، از تکنیک‌های مهم در یک رنگ‌آمیزی حرفه‌ای به شمار می‌رود. موضوعی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و در انجام آن نهایت دقت و توان را به کار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=30290