سبد خرید 0

رنگ شدگی بر قیمت خودرو چه تاثیری دارد؟

در این مطلب قصد داریم درباره تاثیر رنگ شدگی بر قیمت خودرو توضیح بدهیم. افت قیمت خودرو به دلیل رنگ شدگی و قطعات تعویضی بدنه خودرو یکی از مشکلاتی ست که مردم در تصادفات رانندگی با آن مواجه می شوند.

یعنی فردی که تصادف کرده هم برای تعمیر ماشین خسارت دیده باید هزینه کند و از طرفی با افت قیمت خودرو مواجه می شود که خسارت دوم است. اگر مالک ماشین مقصر نبوده باشد دچار ضرر و زیانی می شود که خود در آن نقشی نداشته است.

افت قیمت خودروی تصادفی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها خسارتی است که به بدنه خودرو وارد می شود. به طوری که قیمت نهایی خودرو تصادفی از مجموع تعمیر بخش های فنی و بازسازی مجدد و رنگ کاری که توسط تعمیرکار انجام می گیرد، محاسبه می شود.

به همین دلیل برای خرید این خودروها حتما باید از یک کارشناس متخصص خودرو که به صورت تخصصی کارشناسی خودرو را انجام می دهد کمک گرفت.

از مواردی که در تصادف یک خودرو بسیار به چشم می آید خسارت وارد شده به بدنه است. بنابراین تعمیر و تعویض هر یک از بخش های بدنه و رنگ شدن آنها در قیمت خودرو هنگام فروش اثر بسیاری دارد.

تاثیر رنگ شدگی بر قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است. اما میخواهیم بدانیم که دلیل منطقی برای این افت قیمت چیست؟ آیا رنگ شدگی در همه ی خودروها با مدل بالا و پایین یکسان است با خیر؟

باید بگوییم افت قیمت در خودروهای رنگ شده متفاوت است. مثلا اگر خودرویی با مدل پایین(10سال ساخت) به دلایلی مانند آفتاب سوختگی یا وجود خط و خش هایی رنگ شده باشد افت کمتری را نسبت به یک خودروی مدل بالا دارد.

همچنین رنگ شدگی یک قسمت از خودرو که به دلیل سایش سطحی بوجود آمده با یک خودروی تصادفی متفاوت است و ممکن است خریدار خودرو از رنگ شدگی های سطحی چشم بپوشد.

معمولا افت قیمت قسمت های رنگ یا بتونه شده ی خودرو به این دلیل است که ممکن است با گذشت زمان قسمت ها بتونه شده ترک بردارد؛ بتونه ها بریزد و یا دچار دو رنگی در رنگ خودرو شود. رنگ خودرو تاثیر بسزایی در زیبایی ظاهری خودرو دارد.

عوامل محیطی مانند رطوبت، گرما و سرما، ضربه، نور خورشید و مواد شیمیایی می تواند رنگ خودرو را دچار دگرگونی کند.

در ادامه مطلب تاثیر رنگ شدگی بر قیمت خودرو قصد داریم درباره ستون و سقف خودرو توضیح بدهیم.

ستون خودرو و تاثیر رنگ شدگی آن بر قیمت خودرو

اگر در زمان حادثه ستون خودرو آسیب ببیند تا حد امکان نباید با اتومبیل رانندگی کرد زیرا بسیار خطرناک است و باعث بوجود آمدن حوادث غیر مترقبه می شود .

برای ترمیم ستون خودروها پس از تصادفات جاده ای، می بایست ابتدا اطلاعات مربوط به فرم کلی آن ها و وضعیت آیرودینامیک خودرو را بدست آورد.
سپس زنجیرهای مخصوص دستگاه شاسی کشی به ستون ها متصل شده و ستون ها را می کشند تا فرم کلی و زاویه آنها به شکل اولیه بازگردد. در نهایت قسمت های ترمیم شده با در نظر گرفتن نوع رنگ خودرو پولیش می شوند و واکس می خورند تا لکه ها و خط و خش های بوجود آمده در پروسه ترمیم ستون ها از بین روند.

در هنگام تصادفات اگر آسیب وارده به ستون ها کم و ناچیز باشد با روند شاسی کشی می توان ستون ها را به فرم اولیه خود بازگرداند اما اگر آسیب وارده زیاد باشد باید قطعه را تعویض نمود.

سپر خودرو ها از جمله قطعاتی است که همیشه در معرض ضربه و فشارهای مختلف است.
اصلی ترین وظیفه آنها محافظت از بدنه و کابین خودرو در برابر ضربه های احتمالی است.

سپر اتومبیل یکی از قطعات مهم خودرو به شمار می رود به همین دلیل ضمن محافظت از بدنه خودرو، بر روی کنترل و هدایت خودرو نیز تاثیر دارد و به خاطر این موضوع در طراحی سپر اتومبیل نکات آیرودینامیکی را مد نظر قرار می دهند.

سقف خودرو

سقف اتومبیل ها کمتر دچار آسیب می شوند و معمولا فقط در زمان چپ کردن و یا سهل انگاری های ساختمانی دچار ضربه و یا فشار می شوند. از همین رو معمولا سقف اتومبیل ها را فقط از دو لایه آلومینیم یا فلزهای سبک دیگر می سازند تا وزن خودرو را از این طریق به حداقل برسانند.

زمانی که بدنه خودرو دچار فرو رفتگی می شود صافکار با ضربات مکرر و متناوب چکش سعی بر رفع این فرو رفتگی ها می کند.

یک صافکار حرفه ای برای اینکه بتواند قطعه آسیب دیده را کامل و بدون مشکل صافکاری کند می بایست قطعه را از بدنه کلی خودرو جدا سازد. اما زمانی که سقف یک خودرو دچار آسیب و فرو رفتگی می شود امکان این وجود ندارد که سقف اتومبیل جدا شود.

به همین دلیل بسیاری از صافکارها برای رفع فرورفتگی های سقف اتومبیل از روش های غیر اصولی مکش استفاده می کنند که این روش به هیچ وجه نمی تواند برای سقف اتومبیل مناسب باشد، زیرا سقف خودروها معمولا قطعاتی پهن و وسیع به شمار می روند و مکش این قطعات می تواند تمام فرم و ساختار سقف اتومبیل را تحت تاثیر قرار دهد.

با اهمیت ترین قطعات بدنه خودرو برای کارشناسی

هنگامی که برای خرید خودرو در محل خودرو حاضر شدید در این هنگام کارشناسی رنگ شدگی بدنه خودرو یکی از اولین و مهم ترین کارهای پیش روی شماست.

زیرا با فهمیدن ناحیه و وسعت رنگ شدگی خودرو می توانید با اطمینان بیشتری به سراغ بخشهای دیگر بروید.

برای کارشناسی رنگ شدگی بدنه خودرو یکی از دقیق ترین و مفید ترین ابزارها، دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال بوده که به طور دقیق می تواند شما را در خصوص رنگ شدگی خودرو آگاه سازد.

بعد از اینکه خودروی مورد نظر را از نظر ظاهری پسند کردید با ما تماس بگیرید تا کارشناس متخصص و مجرب را به محل شما اعزام کنیم زیرا این کار توسط افراد عادی انجام نمی شود و حتما باید از یک کارشناس حرفه ای و متخصص کمک بگیرید زیرا این کار تخصصی است.

گلگیر عقب خودرو معمولا به دلیل یکپارچگی با ساختار بدنه فرآیند ترمیم دشوار تری دارد و در صورت آسیب دیدگی بیشتر مستعد رنگ آمیزی است.

مورد بعدی که در همان ابتدای بازدید خودرو به چشم خواهد آمد وضعیت هماهنگی و یا ناهماهنگی درزهای قسمت های مختلف است.

ناهماهنگی و مساوی نبودن درزهای قسمتهای مختلف نیز گویای این است که قطعات بدنه در اثر باز و بست به درستی رگلاژ نشده اند و یا آسیب دیده اند که در پاره ای از موارد و حتی بعد از ترمیم قسمت آسیب دیده، باز هم امکان رگلاژ دقیق وجود نداشته و آن قسمت ماهیت اولیه خود را از دست داده است.

فریم و چهارچوب داخل کاپوت

کاپوت خودرو را بالا بزنید.
در این حالت فریم فلزی دور کاپوت و اطراف پالونی ها را می توانید به صورت یک مربع یا مستطیل در نظر گرفته و دقت کنید که ضلع های آن بدون موج، ضرب دیدگی و دفرمگی باشند.

اگر آهن کشی داخل کاپوت خودرو نشانه هایی از این موارد را داشته پس احتمال می رود تا فشار و انرژی زیادی بر اثر ضربه به آن وارد شده باشد.

از آنجایی که این فریم نقش مهمی را در قرار گیری اجزا و ادوات فنی برعهده دارد، آسیب دیدگی آن می تواند در طولانی مدت برای شما دردسر آفرین باشد.

صافکاری بدون رنگ و صافکاری با بهره گیری از نقاشی

ترمیم قطعات و نواحی بدنه اتومبیل ها به دو صورت صافکاری بدون رنگ و صافکاری با بهره گیری از نقاشی صورت می گیرد.

قطعا همیشه طرفداران صافکاری بدون رنگ بیشتر است زیرا نقاشی مجدد بدنه خودرو یکی از دلایل کاهش ارزش آنها در بازار آزاد است.

کارشناسی فنی خودرو یک امر ضروری است و نمی توان آنرا نادیده گرفت زیرا از نظر کارشناسان تخصصی این حوزه به وسیله تجهیزات تخصصی انجام شود تا بتوان اطلاعات دقیقی از وضعیت سلامت سیستم های خودرو بدست آورد.

بنابراین به شما پیشنهاد می دهیم با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت کارشناس خودرو متخصص را به محل شما اعزام کنیم تا در هنگام خرید خودرو از سالم بودن و بی رنگ بودن خودرو اطمینان کامل را بدست آورید و با خیال راحت خودروی مورد نظر خود را خریداری کنید.

شما با هزینه اندکی که برای کارشناسی خودرو می پردازید از ضرر و زیان های میلیونی که بابت تعمیر خودرو باید بپردازید جلوگیری می کنید و خودروی سالم و به قیمت مناسب را خریداری میکنید.

کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

ممکن است در تصادفات صدمه ای به قطعه ای از بدنه ی خودرو وارد گردد که قابل تعمیر و صافکاری نباشد. یا اگر قطعه را صافکاری و تعمیر کنند موج زیادی بر جای بگذارد که در زیبایی ظاهری خودرو تاثیر بگذارد.

مثلا اگر در خودرویی مانند پژو 206 کاپوت خودرو با جایی اصابت کند فرم اولیه ی خود را از دست می دهد و با صافکاری زیبایی اولیه یخودرو از دست میرود. ناچارا بایست چنین قطعاتی را تعویض نمود. اما پس از تعویض کارشناس چگونه متوجه میشود که قطعه تویض شده است؟

در کارشناسی بدنه خودرو قطعات از نظر اصالت بررسی می گردند تا تاثیر رنگ شدگی بر قیمت خودرو یا افت قطعات تعویضی محاسبه گردد. معمولا ضربه ای که منجر به تعویض شدن یک قطعه شده باشد آثار خودش را بر سایر قسمت ها به جامیگذارد.

مثلا اگر ضربه ای منجر به تعویض شدن یک درب خودرو شده باشد باید آثار آنرا بر روی ستون های جلو و عقب، رکاب خودرو، گلگیر یا درب همجوار و نشیمنگاه درب بررسی نمود.

شکاف و فاصله ی مونتاژی بین قطعات بدنه باید یکسان باشد و تقارن بین دو طرف خودرو یکسان باشد. بطور مثال فاصله ی بین درب و گلگیر جلوی خودرو باید از بالا تا پایین یکسان و در یک تراز باشد. هر گونه ایراد مونتاژی و تفاوت در فاصله ها باید کارشناس را به بررسی بیشتر وادارد.

همچنین تفاوت ضخامت رنگ، تفاوت نوع و پاشش رنگ، مات بودن رنگ و تفاوت در نوع موم می تواند مشخص کننده ی قطعه ی تعویضی باشد.

نحوه ی تعیین افت قیمت قسمت های رنگ شده ی بدنه ی خودرو

تاثیر رنگ شدگی بر قیمت خودرو بستگی به این دارد که میزان رنگ شدگی چقدر باشد. همچنین بستگی به این دارد که رنگ شدگی کدام قسمت باشد. بطور مثال رنگ شدگی قسمت هایی از قبیل شاسی ها و ستون ها می تواند به منزله ی تصادف شدید و سنگین باشد.

اگر خودرو تصادف سنگین داشته باشد و یا واژگون شده باشد قسمت های مهم آن مثل شاسی، ستون و سقف دچار ضربه گردیده است. رنگ شدگی این قسمت ها معمولا خریدار را منصرف می کند. ایجاد ایراد در این قسمت ها می تواند بر تعادل و فرمان پذیری خودرو تاثیر گذار باشد.

اگر رنگ شدگی در قسمت هایی مانند رکاب خودرو، سپر و یا لبه های گلگیرها باشد افت قیمت زیادی ندارد.

افت قیمت رنگ شدگی قسمت هایی مثل کاپوت خودرو می تواند در حدود 5%  قیمت کل خودرو و افت قیمت رنگ شدگی قسمت هایی مانند درب و گلگیرهای خودرو می تواند در حدود 2.5% قیمت کل خودرو باشد. رنگ شدگی ستون ها، سقف و شاسی خودرو نیاز به کارشناسی دقیق دارد.

اگر علاقمند به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده شرکت کنید.

0 Comments

اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.

  • سلام اگر خودرو با مجوز انتظامی تعویض رنک داشته باشد از نقره ای به سفید و در صورت سالم بودن تمام قطعات خودرو فقط بخاطر افتاب سوختگی چقدر یک پراید 132 مدل 89 میتواند افت قیمت داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=26834