سبد خرید 0

انواع باطری خودرو

انواع باطری خودرو بر اساس نوع ساختاری که دارند، دسته بندی می گردند. این دسته بندی تعیین کننده نوع باطری به منظور سهولت در انتخاب آن از سوی خریداران خواهد بود.

عموما صاحبان خودرو های سواری، باربری و … در هنگام انتخاب باطری با یک مسیر پیچیده مواجه می گردند، چرا که قطعا هر یک هدفی جز انتخاب یک باتری مناسب با قیمت ایده آل ندارند.

باتری ها در برخی از ویژگی های فنی و ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند و همین موضوع تفاوت قیمت و کیفیت آن را رقم خواهد زد.

باطری خودرو وظایف مهمی را به دوش می کشد، وظایفی از جمله روشن شدن و جرقه زدن در موتور، روشنایی داخلی ماشین که این موارد دارای اهمیت بالایی هستند.

در بازار های امروز ایران، صاحبان خودرو و رانندگان این فرصت را به خوبی تجربه خواهند نمود که بر اساس ویژگی های مدنظر خود، نسبت به انتخاب مناسب ترین برند باطری خودرو اقدام نمایند. تنوع بالا در تولید و وجود ویژگی های کاملا محرز و ملموس، محدودیتی را پیش روی متقاضیان در این گروه قرار نخواهد داد.

در صورتیکه تصمیم بر خرید یک خودرو دارید پیشنهاد می کنیم از خدمات کارشناسی خودرو در محل کارآزموده استفاده نمایید. در فرآیند کارشناسی تمامی بخش های خودرو اعم از بدنه و فنی بصورت کامل بررسی می گردد که باطری خودرو یکی از موارد است.

معرفی باطری خودرو

باطری خودرو یک قطعه بسیار کلیدی و موثر در ماشین محسوب می گردد که عملکرد صحیح آن می تواند در نوع خود بازخورد های ویژه ای را به دنبال داشته باشد.

در سال 1859 که اولین نمونه باطری وارد بازار شد، شاید هیچ یک از افراد و صاحبان خودرو گمان نمی کردند که طی سال های بعد صنعت خودرو سازی با پیشرفت های ملموسی همراه گردد.

امروزه باطری در خودرو نقشی کاملا تعیین شده را به عهده دارد.اساسی ترین نقش باطری استارت کردن موتور خودرو است که جریان زیادی را نیز طلب می کند.

استفاده های دیگر از انواع باطری خودرو به منظور ایجاد جرقه در سیستم موتور، تامین نور و برق مورد نیاز در خودرو می باشد. باتری ها از اجزا مشابهی تشکیل شده اند که عبارت اند از :

  • جعبه باطری (دارای جنس پلاستیکی است و عموما به شکل مکعب مستطیل تولید می شود، که در برابر هر یک از واکنش های حرارتی و دمایی دارای مقاومت نیز می باشد.)
  • صفحه عایق باطری (صفحه عایق از پلاستیک، فیبر و میکا ساخته می شود که وظیفه اصلی آن ایجاد یک فاصله و دیواره بین قطب های مثبت و منفی در باتری می باشد.)
  • صفحه های باطری (صفحات باتری یا پلیت جز مهم دیگری هستند که عموما به دو دسته منفی و مثبت تقسیم می گردند. صفحات منفی به طور معمول بیش از صفحات مثبت می باشند.)

طرز کار انواع باطری خودرو

باطری خودرو موظف به هدایت برخی از عملکرد های بسیار مهم می باشد و در نوع خود جایگاهی ویژه را در یک خودرو داراست. ذخیره انرژی و به تبع آن تامین برق مورد نیاز خودرو، از اصلی ترین پارامتر هایی است باطری خودرو موظف به کنترل و هدایت آن می باشد.

هنگام روشن بودن موتور و فعالیت آن، باطری خودرو تنها به ذخیره انرژی می پردازد و این انرژی ذخیره شده در هنگام خاموش شدن موتور در صورت استفاده از تجهیزاتی مانند نور، ضبط مجددا به کار گرفته می شود.

عملکرد و فعالیت هر یک از انواع باطری های خودرو با دیگر متفاوت است، بدین شکل که در باتری های اسیدی می توان شاهد تبدیل انرژی های الکتریکی و شیمیایی در هر یک از فعل و انفعالات زمان شارژ و تخلیه باتری بود.

باطری خودرو گاها به صورتی غیر عادی و غیر استاندارد تخلیه می گردد که این عمل در صورت شارژ نشدن باتری اتفاق خواهد افتاد. به صورت کلی امروزه در صنعت باطری سازی می توان شاهد 4 فرمول با 4 استاندارد مختلف در تولید باطری های خودرو بود، که هر یک به نوعی عملکرد ویژه ای را به دنبال خواهند داشت.

انواع باطری خودرو

انواع باطری خودرو که به ترتیب در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد عبارت از : باطری های اسیدی، باطری های اتمی و VR هستند. وجود برخی از ویژگی ها و امتیاز ها در باطری های خودرو، دورنما بسیار خوبی را در اختیار افراد قرار خواهد داد تا بر اساس آن نسبت به انتخاب مناسب ترین انواع باطری خودرو اقدام نمایند.

در این بین رعایت برخی فاکتور های ضروری از جمله کیفیت باطری، طول عمر و هم چنین قیمت های موجود در بازار کمک خواهد کرد تا این انتخاب، مناسب ترین پیامد های ممکن را به همراه داشته باشد.

باتری های اسیدی

باطری های اسیدی را می توان جزو قدیمی ترین نمونه باتری های خودرو معرفی نمود که فرمول های گذشته هم چنان در طراحی و تولید آن ها به کار گرفته می شود. نیاز به مراقبت و نگهداری اصولی از جمله پارامتر های مهمی است که باتری اسیدی را از نمونه های دیگر تفکیک می نماید.

عموما در صورت کاهش آب موجود در این باتری، باید از آب مقطر برای تامین استفاده نمود. باطری های اسیدی (تر یا LM ) یک ویژگی بسیار خطرناک و آسیب زننده دارند، اسید موجود در این باطری ها در صورت ریزش بر روی خودرو، قطعا خطرات احتمالی و جدی را به دنبال دارند.

باتری اتمی

باطری اتمی انرژی و نیرو تامین کننده خود را به واسطه الکترولیت تامین می نماید که برخلاف باطری های اسیدی هیچ گونه محدودیت و آسیبی را به دنبال نخواهد داشت. از سویی دیگر نیازی به افزودن آب مقطر در این باتری نیز احساس نمی گردد، چرا که صفحات تشکیل دهنده این باتری کاملا منحصر به فرد هستند.

این باطری که با نام باتری های خشک یا (FM ) نیز شناخته می شود، در نوع خود دارای مزیت های متفاوتی نسبت به باطری اسیدی است که از جمله آن می توان به عدم اسیدی بودن، وزن مناسب و تولید انرژی مضاعف آن اشاره نمود.

طول عمر انواع باطری خودرو

انواع باطری خودرو دارای طول عمر متفاوتی هستند، شرایط و مولفه های مختلفی در این طول عمر موثر خواهند بود که هر یک به طور تفصیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. عواملی که نقشی کلیدی را در مدت زمان استفاده از باطری ایفا می نمایند، به طور حتم وابسته به انتخاب و تصمیم های راننده نیز می باشند.

برای افزایش طول عمر باطری خودرو، حذف برخی از عملکرد های ضعیف و منفی الزامی است. نگهداری از باطری خودرو در شرایطی استاندارد رو به بالا موجب خواهد شد تا بتوان شاهد عمر بالغ بر 4 سال این وسیله ضروری و مهم در خودرو بود. این در حالی است که برخی از رفتار های پر ریسک ارتباط کاملا بی واسطه ای با کاهش عمر باطری خواهند داشت.

علل خرابی انواع باطری خودرو

انواع باطری خودرو دارای مدت زمان استفاده مطلوب و استانداردی هستند که گاها می توان شاهد عمر بسیار کوتاهی برای باطری بود. این عامل تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که به هر شکل، راننده و یا دارنده خودرو به واسطه سهل انگاری و یا عدم توجه کافی، شرایط مورد نیاز باطری به منظور طول عمر استاندارد و یا بالا را رعایت ننموده باشد.

از جمله مهم ترین و کلیدی ترین فاکتور هایی که در خرابی باتری به صورت محسوس ایفا نقش می نمایند را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد. این عوامل در کنار سایر نکات ریز، تعیین کننده علت و یا دلایل نقص و خرابی باطری خودرو می باشند.

  • حرارت و گرما زیاد
  • عدم تکمیل فرآیند شارژ باطری
  • نگهداری باطری
  • عدم استفاده اصولی از تجهیزات خودرو
  • عدم بررسی میزان آب در باطری
  • بی توجهی به تعادل دمایی
  • حرارت و گرما زیاد

دما بیش از حد را باید به طور دقیق یک سم برای عمر و حیات باطری عنوان نمود، نبود شرایط استاندارد دمایی ضربه ای جدی را به سلامت و طول عمر باطری خواهد زد.

اگر شما هم به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو به صورت تخصصی علاقمند هستید می‌توانید در دوره آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده شرکت کنید.

عدم تکیمل فرآیند شارژ باتری

در صورتی که باطری طی فرآیند شارژ به هر نحوی قادر به تامین میزان شارژ مورد نیاز خود نباشد، به طور حتم در آینده باید شاهد خرابی و نقص در آن نیز بود.

نگهداری باتری

انواع باطری خودرو هریک نیازمند شرایط ویژه ای در بخش نگهداری و مراقت هستند، در صورتی که شرایط مورد نیاز به خوبی ایجاد گردند، دیگر نباید شاهد نگرانی ها و دغدغه در خصوص نقص قلب تپنده خودرو بود.

عدم استفاده اصولی از تجهیزات خودرو

تجهیزات جانبی خودرو در صورت خاموش بودن ماشین انرژی مورد نیاز برای عملکرد خود را از باطری تامین می نمایند، به همین واسطه نیز در صورت رعایت نکردن اصول اساسی و اولیه از جمله استفاده بیش از حد و غیر اصولی، باتری آسیب خواهد دید.

عدم بررسی میزان آب در باتری

باطری خودرو هم چون یک گیاه حساس است که در صورت کم بود آب موجود در آن، آسیبی بسیار جدی به خودرو و باتری وارد می گردد.

بی توجهی به تعادل دمایی

بی توجه بودن و سهل انگاری در خصوص شرایط دمایی، یکی از عوامل حیاتی است که به دنبال آن حساسیت و در ادامه ضعف و اختلال در عملکرد باطری ایجاد خواهد شد.

اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.

راههای افزایش طول عمر انواع باطری خودرو

افزایش طول عمر باطری خودرو با هر برند و هر کیفیت در صورت رعایت برخی از اصلی ترین نکات ممکن خواهد بود. در صورتی که صاحبان خودرو نکات ضروری نگهداری و بررسی مداوم باطری را مورد توجه قرار دهند، به هیچ عنوان باطری با نقص یا خرابی مواجه نخواهد گردید.

ازنکات بسیار مهم و ساده ای که به منظور افزایش طول عمر باطری می توان مدنظر قرار داد، باید به این موارد اشاره نمود :

  • جلوگیری و ممانعت از افزودن آب غیر استاندارد و نامناسب به باطری
  • رعایت پیش نیاز های الزامی پیش از استارت خودرو
  • در صورتی که شارژ باطری از میزان استاندارد ( 80 درصد ) کم تر شد، نسبت به شارژ مجدد آن باید اقدام نمود.
  • در فصول سرد سال شارژ باطری باید به طور کامل انجام شود و موتور خودرو نیز به خوبی گرم نگه داشته شود.
  • در فصول گرم سال باید نسبت به بررسی مداوم میزان آب باتری و شرایط اعتدال دما آن اقدام نمود.
  • عدم ایجاد وقفه بیش از 6 ماه به منظور شارژ مجدد باتری
  • باید توجه نمود که میزان پارزیتیک صرفا تا 120 ( میلی آمپر ) استاندارد و مجاز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=29259