سبد خرید 0

عوامل موثر بر قیمت خودرو چه هستند؟

آشنایی با “عوامل موثر بر قیمت خودرو” برای کسانی که قصد خرید یا فروش یک خودروی کارکرده را دارد اهمیت زیادی دارد. در این مقاله سعی داریم عواملی که بر قیمت خودرو اثر می گذارند را بازگو کنیم.

در فرآیند کارشناسی خودرو، تمامی مواردی که مورد بررسی قرار می گیرند به این منظور است که ارزش نهایی خودرو مشخص گردد.

آیتم هایی که در کارشناسی خودرو، توسط کارشناس کارآزموده مورد بررسی قرار می گیرند:

  • کارشناسی بدنه و شاسی خودرو
  • کارشناسی رنگ خودرو
  • کارشناسی فنی موتور و گیربکس
  • نصب دیاگ تخصصی
  • تست رانندگی
  • ارائه ی گزارش کارشناسی

8 عامل تاثیرگذاردر قیمت خودرو

در زیر به 8 مورد از مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت خودرو اشاره کرده ایم:

1- سال ساخت (مدل خودرو)

سال ساخت خودرو یکی از عواملی است که ارتباط مستقیمی با ارزش آن خودرو دارد. ارزش یک خودرو پس از گذشت چند سال ازتاریخ ساخت ومونتاژ آن توسط کارخانه سازنده، دچار افت میگردد. این به آن دلیل است که عمر قطعات پس از گذشت چند سال منقضی می گردد.
مواردی همچون تایرهای خودرو، صندلی ها و روکش های صندلی، داشبورد و رودریها، قطعات لاستیکی وپلاستیکی از این قبیل هستند.

سایر، قسمت هایی از خودرو که در معرض عوامل جوی مثل نور خورشید قرار دارند و دچار آفتاب سوختگی می شوند.

قسمت هایی که در معرض آب و رطوبت قرار دارند و دچار پوسیدگی و زنگ زدگی می گردند همچون ارینگ ها، پکینگ ها یا کاسه نمدها، درزبندها و آب بندها،لوله ها یا شیلنگ های پلاستیکی.

فرمولی برای تعیین افت قیمت خودرو بر اساس سال ساخت خودرو وجود دارد. 

قیمت خودرو را از بطور متوسط سال ساخت ازیکسال تا پنج سال مقداری حدود 10%تا 30% محاسبه می کند. ارزش گذاری دقیق خودرو پس از کارشناسی وبررسی تمام آیتم های چک لیست انجام می گردد.

2-کیلومترکارکرد(مسافت طی شده)

متوسط کیلومترکارکرد یا مسافت پیموده شده برای هر سال کارکرد خودرو 20.000کیلومتر است. مسافت طی شده ای هر چه فراتر و یا کمتر از این مقدار می تواند پارامتری مثبت و یا منفی بر ارزش آن خودرو باشد.

استهلاک قطعات متحرک درونی موتور و گیربکس، سیستم انتقال حرکت مانند دیفرانسیل وگاردان یا پلوس ها، سیستم تعلیق و…تاثیر مستقیمی از میزان ساعات کارکرد درجا و مسافت طی شده خودرو می گیرند.

چیزی که این روزها برای تمام کسانی که از سرویس های کارشناسی وب سایت کارآزموده استفاده می کنند مورد سوال است که آیا کیلومتر کارکرد و صحت آن مورد بررسی قرار می گیرد یا خیر؟ اما به این بپردازیم که چگونه صحت کیلومتر کارکرد یک خودرو مورد بازرسی قرار می گیرد.

استفاده از دیاگ تخصصی هر کمپانی وخواندن پارامتر مربوط به کیلومترشمار از پشت آمپر و ایسیو موتور،بررسی پلمپ های مربوط به پشت آمپر و ایسیو می تواند تا حد زیادی به این مهم کمک کند.

مورد دیگری که می تواند به تشخیص میزان کارکرد خودرو کمک کند توجه به میزان استهلاک قطعات مصرفی خودرو همچون میزان سایش دیسک های ترمز و تایرها، دکمه های کنترلی داخل کابین و غربیلک فرمان و… است. مهمترین اصل در تشخیص تقریبی میزان کارکرد خودرو استفاده از تجربیات یک  کارشناس کارآزموده و خبره است.

3- رنگ خودرو و میزان سلامت بدنه

رنگ خودرو از عوامل مهمی است که با توجه به تنوع سلایق افراد دریک جامعه می تواند بر ارزش یک خودرو تاثیر بگذارد. برطبق آمار گرفته شده از سایت های فروش خودرو در ایران بیشترین فروش مربوط به خودروهایی با رنگ سفید و مشکی بوده است.

یک خودرو با یک طراحی ظاهری مربوط به خودش ممکن است با یک رنگ بسیار خوش جلوه و زیبا باشد و یا با یک رنگ دیگر بسیار زشت جلوه دهد بطور مثال خودروی زانتیا با رنگ سفید بیشترین فروش را دارد و همین خودرو با رنگ بژ می تواند آنچنان فروشی نداشته باشد.

میزان خط و خش های موجود بر بدنه خودرو، فرورفتگی ها و موج های بجا مانده از صافکاری وخوردگی ها، رنگ و بتونه ناشی از نقاشی بدنه عامل بسیار مهم دیگری بر ارزش خودروست.

بهره گیری از تجربیات چشمی وعلمی یک کارشناس شاسی و بدنه خودرو می تواند کمک مهمی در این راستا باشد.

کارشناسان کارآزموده پس از سپری کردن دوره های تخصصی شاسی و بدنه با استفاده از تجربه و ابزارهای تخصصی خود خطا در امر کارشناسی بدنه و شاسی خودرو را به صفر رسانده اند.

4- سلامت فنی وقطعات خودرو

بررسی سلامت فنی خودرو می تواند خریدار را در مقابل یک ضرر هنگفت ایمن کند. سلامت فنی یک خودرو می تواند از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت خودرو باشد.

سلامت و یا عدم سلامت فنی یک خودرو می تواند بر سلامت محیط، جامعه و انسان ها تاثیر بگذارد علاوه بر این ضرر ناشی از خرید یک خودرو معیوب می تواند بخش مهمی از هزینه را شامل گردد.

یک خودرو با کارکرد150.000کیلومتر می تواند دارای قطعات مستهلک شده باشد که در بخش خود باید مورد بررسی قرار گیرد.

مواردی همچون سرسیلندر، سوپاپ ها و میل سوپاپ، واشرسرسیلندر و سیلندر، گیربکس و سیستم انتقال دور به چرخ ها، نشتی روغن و سلامت سیستم خنک کاری وبررسی نحوه استارت شدن موتور خودرو، استارت سرد، کارکرد موتور پس ازگرم شدن، دود خروجی اگزوز، دمای موتور و سایر موارد کنترلی  در بخش فنی اهمیت دارد.

یک کارشناس کارآزموده می تواند هزینه های محتمل برسرویس و یا تعمیر وتعویض قطعات را برآورد کند و در نهایت ارزش فعلی خودروی مورد کارشناسی را تخمین بزند.

5- آپشن های خودرو در عوامل موثر بر قیمت خودرو

تعداد آپشن های یک خودرو از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو می باشد.آپشن های یک خودرو عبارتند از امکانات و تجهیزاتی که به منظور رفاه و آسایش بیشتر، تسهیل در رانندگی خودرو، حفظ ایمنی سرنشینان، برقراری تعادل خودرو و… بکار برده می شوند.برخی از آپشن های خودرو می توانند بسیار گران باشند.

یک خودرو در یک تیپ خاص یا فول آپشن می تواند قیمت بسیار بالاتری نسبت به همان مدل خودرو با تیپ لو آپشن  داشته باشد.

بطور مثال خودروی تویوتا پریوس در هفت تیپ مختلف در ابتدای ورود به بازار ایران قیمت هایی از 145میلیون تومان در تیپ پایه T1 تا قیمت 178میلیون تومان در تیپ فول آپشن سفارش اروپا EUداشت.

آپشن هایی همچون هدآپ دیسپلی، رادار عقب، شارژر وایرلس، رادارنقطه کور وصندلی چرم فابریک تیپ فول آپشن این مدل خودرو را از سایر تیپ هایش متمایز کرده است.

در مثالی دیگر خودروی هیوندای سانتافه IX45 در تیپ های لو آپشن، نیمه فول و فول آپشن نیز قیمت های متفاوتی را به دلیل تفاوت در وجود دودیفرانسیل متحرک، دو یا ده کیسه هوا، مانیتور بزرگ ویا کوچک،درب صندوق برقی، اتوپارک و تعداد گرمکن و سرد کن صندلی و…در بازار داشته است.

یکی از دلایل تفاوت قیمت کارشناسی خودروها وجود آپشن های متفاوت در خودروهای مختلف است. پکیج های داخلی، خارجی و باری متفاوت کارشناسی می شوند. کارآزموده کلیه آپشن ها را بررسی می کند تا با خیال آسوده خرید کنید.

6-بازخورد بازار فروش

یک خودرو پس از طراحی و ارایه به بازار با واکنشی از سوی مشتریان و خریداران موجود مواجه می گردد که این بازخورد می تواند مثبت و یا منفی باشد. واکنشی که از سوی بازار مشتریان مربوط به یک خودرو بازتاب می کند می تواند از عوامل مختلفی نشات بگیرد.

یک خودرو پس از طراحی ظاهری و مشخصات فنی مربوط به خودش پس از گذشت مدت کوتاهی در میان مردم عدم محبوبیت و یا محبوبیت خود را به دست می آورد که این می تواند بر بازار خرید و فروش و ارزش این مدل خودرو تاثیر بگذارد.

اگر خودرو در بطن خود ایراد فنی و یا ضعف طراحی داشته باشد مثلا نیروی ترمزی آن ضعیف باشد(خودروی دوو سییلو) یا سیستم تعلیق وجلوبندی آن ضعیف باشد(خودروی MVM315) .

یا برعکس نقاط قوتی داشته باشد و از ایمنی بالایی برخوردار باشد(خودرو زانتیا) و دوام فنی خوبی داشته باشد(خودروی ماکسیما) می تواند پس از گذشت سالیان هنوز بازار خرید وفروش خوبی داشته باشد.

7-میزان مصرف سوخت وآلایندگی

با افزایش قیمت سوخت،این روزها سبب شده قیمت خودروهای دوگانه سوز و یا برقی افزایش پیدا کنند.از جمله ی عوامل موثر بر قیمت خودرو نیز می تواند میزان مصرف سوخت خودرو باشد.

کشورهای پیشرفته در این زمینه اقدام به ساخت خودروهای برقی یا هیبریدی نموده اند که آلایندگی بسیار کمتری دارند.برهمین اساس خودروهایی که نیروی محرکه ی برقی دارند می توانند ارزش بیشتری نسبت به خودروهای درون سوز با مصرف سوخت بالا را داشته باشند.

خودرویی با مصرف سوخت 15 لیتر بر هر صد کیلومتر نمی تواند محبوبیت یک خودرو با امکانات و بازده مشابه با مصرف سوخت 8 لیتر بر صد کیلومتر داشته باشد.

کمپانی های خودروساز با بهره گیری از تکنولوژی مواردی چون نوع پاشش سوخت، جنس قطعات درون موتور، کاهش اصطکاک بین قطعات با استفاده از روانسازهای با کیفیت بالا، استفاده از تایرهایی با اصطکاک کمتر و…سعی در این دارند که مصرف سوخت و آلایندگی خودروها را کاهش و راندمان را بالاتر ببرند.

برای نمونه خودروی هیوندای اکسنت BLUE CORE  دارای آلایندگی ومصرف سوخت کمتری در قیاس با اکسنت مونتاژ کرمان خودرو می باشد.

8- میزان بیمه وسنوات تخفیف

با افزایش تعرفه های حق بیمه ی شخص ثالث در سال اخیر و اجباری بودن داشتن بیمه ی شخص ثالث یک خودرو، مدت زمان مانده تا سررسید بیمه شخص ثالث و سالهای تخفیف خودرو نقشی در ارزش یک خودرو ایفا می کند. یک خودرو با مدت مانده ی بیمه یکماه در مقایسه با خودرویی مشابه مدت مانده ی بیمه ده ماه ارزش کمتری دارد.

برخی افراد از وجود تخفیف سنوات بیمه ای به منزله ی سابقه یا عدم سابقه ی تصادف استفاده می کنند.

مقدار تخفیف بیمه شخص ثالث در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ در اولین سال (منظور سال دوم بیمه‌ای‌) از ۱۰ درصد به ۵ درصد، سال دوم از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد، سال سوم ۲۰ درصد به ۱۵ درصد، سال چهارم از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد، سال پنجم از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد و… تغییر پیدا کرده است. ولی بیش‌ترین ‌میزان تخفیف هنوز همان ۷۰ درصد در سال چهاردهم به جای سال هشتم ‌می‌باشد. یکی دیگراز عوامل موثر بر قیمت خودرو میزان بیمه و سنوات تخفیف آن است.جهت مشاهده ی قیمت خودروها می توانید به صفحه ی قیمت خودروهای صفر مراجعه کنید. همچنین اگر علاقه مند به یادگیری کارشناسی خودرو هستید می‌توانید با شرکت در دوره آموزش کارشناسی خودرو مجموعه کارآزموده نسبت به یادگیری این حرفه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=25050