سبد خرید 0

10 مرحله مهم در خرید خودروی دست دوم چیست؟

شما تنها فردی نیستید که به دنبال خرید خودروی دست دوم هستید. سالانه نزدیک به 40 میلیون ماشین در بین مالکیت‌های خصوصی و بنگاه‌های فروش خودرو دست دوم رد و بدل می‌‎شوند. با توجه به دشواری کارشناسی قیمت خودروی دست دوم و وجود گزینه‌های زیاد، انتخاب ماشین مطلوب با شرایط شما می‌‎تواند برایتان چالش برانگیز شود.

کارشناسی خودرو و خرید آن نیاز به تخصص کافی دارد. از این رو هدف ما در این مقاله ارائه فهرست 10 مرحله‌ای از کارهایی است که به شما در پیدا کردن و خریداری خودرو دست دوم مناسب و راه‌های اخذ نظرات کارشناسی کمک می‌‎کند.

مرحله اول: هزینه خرید خودروی دست دوم

یک قانون کلی در این زمینه وجود دارد. اگر برای خرید ماشین وام گرفته اید، هزینه‌ای که برای ماشین می‌‎پردازید نباید بیشتر از 20 درصد از درآمد کل شما باشد. اگر بودجه خرید ماشین شما بسیار محدود است، باید بسیار کمتر خرج کنید و در خرید دقت بسیاری به خرج دهید.

خودرو‌های دست دوم نیاز به کمی توجه بیشتر دارند، در واقع ضروری است پس از خرید اقدام به تعویض لاستیک کرده و سایر مشخصات ماشین را چک کنید. برخی هزینه‌های مالکیت هستند که گاهی اوقات آن‌ها را به حساب نمی‌‎آورید مانند هزینه سوخت و بیمه ولی باید کارشناسی دقیقی انجام دهید تا به مشکلی پیدا نکنید.

اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارید گارانتی ندارد بهتر است مقداری از بودجه خود را کنار بگذارید تا برای هرگونه تعمیرات غیر منتظره هزینه کنید.

مرحله دوم: تهیه لیستی از خودرو‌های دست دوم

اگر به دنبال صرفه جویی هستید بهتر است ماشین‌هایی از شرکت‌های مختلف را مد نظر قرار دهید. پیشنهاد می‌‎کنیم لیستی از سه نوع ماشین که بیشترین تطبیق را با بودجه و نیاز‌های شما دارند تهیه کنید. ایده آل‌های خود را به یاد آورید. آیا خودرویی با سرعت بالا برایتان مناسب است یا خودرویی با ظرفیت بیشتر؟

مرحله سوم: کارشناسی قیمت خودرو دست دوم

قیمت ماشین نقش اساسی را در انتخاب شما ایفا می‌‎کند. خودرو دست دوم را می‌‎توانید در بنگاه‌های معمولی، یا نمایندگی‌هایی که ماشین صفر می‌‎فروشند و بازار ماشین‌ها پیدا کنید.

با این حال خرید خودرو دست دوم از دست بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. منظور از «خرید از دست» این است که مستقیما با صاحب قبلی ماشین ارتباط بگیرید. در بنگاه‌ها و نمایندگی، فروشنده‌ها ماشین را با قیمت کمتری از صاحب قبلی خریداری کرده و پس از افزودن به قیمت آن، خودرو دست دوم را گران‌تر به شما می‌‎فروشند.

به منظور کارشناسی قیمت ماشین می‌‎توانید به بنگاه‌ها مراجعه کنید تا حدود قیمت برایتان مشخص شود. با این حال در نظر داشته باشید که قیمت کارشناسی شده در این بنگاه‌ها ممکن است کمی از قیمت واقعی گران‌تر باشد. پس سعی کنید خودرو دست دوم از دست بیابید.

مرحله چهارم: یافتن خودرو دست دوم در منطقه خود

خرید خودرو دست دوم همواره با ریسک همراه خواهد بود. افراد به دلایلی همچون نیاز به پول، خسته شدن از ماشین، آسیب دیدگی یا صدمات شدید ماشین، تصادفات حاد و خریداری ماشین مدل بالاتر اقدام به فروش ماشین خود می‌‎کنند. ممکن است حتی برخی مدارک قانونی ماشین ناقص باشد.

علاوه بر اینها محیطی که ماشین در آن کار کرده است نیز مهم است. به عنوان مثال اگر خودرویی سال‌ها در محیط استان‌های مرطوب کار کرده باشد احتمالا پوسیدگی‌های زیادی دارد. یا خودرویی که در مناطق آفتابی بوده است رنگ پریدگی بیشتری دارد. پس سعی کنید در منطقه و استان خود اقدام به خرید نمایید تا شناخت بیشتری هم از فروشنده و هم از ماشین پیدا کنید.

مرحله پنجم: کارشناسی سابقه فنی خودرو دست دوم

صرف نظر از اینکه ماشین را از چه کسی می‌‎خواهید (حتی اعضای خانواده خود) خریداری کنید حتما قبل از خرید اقدام به کارشناسی فنی نمایید.زیرا تشخیص عیب فنی یک کار کارشناسی است و تنها نمی‌‎توان به حرف بسنده کرد. کارشناسی فنی خودرو دست دوم مهم‌ترین جنبه در خرید است.

ماشین مدل پایینی که از نظر فنی و موتوری سالم باشد به مراتب بهتر از ماشین مدل بالا با ایرادات بسیار است. حتی اگر قصد خرید خودرویی با ایرادات فنی را نیز دارید بهتر است از قبل از آن مشکلات با خبر باشید.

به منظور کارشناسی خودرو دست دوم، بهتر است به مکانیک یا تعمیرگاه معتمد خود مراجعه کنید و از او بخواهید سیلندر، پیستون ها، وضعیت ترمز‌ها و نیز کمک فنر و جلوبندی ماشین را بررسی کند. نظر کارشناسی او را ملاک قرار دهید. حتی می‌‎توانید نظرات کارشناسی دیگر متخصصین را نیز جویا شوید.

مرحله ششم: ارتباط با صاحب خودرو دست دوم

زمانی که ماشین مناسبی را یافتید، سریعا اقدام به خرید نکنید. ماشین‌های بسیاری وجود دارند که مناسب شما هستند. به صحبت‌های فروشنده اکتفا نکنید. بهتر است قبل از خرید با صاحب ماشین ارتباط بگیرید و علت فروش را جویا شوید. از این طریق می‌‎توانید اطلاعات سودمندی کسب کنید.

از صاحب ماشین می‌‎توانید مزایا حین رانندگی یا معایب خودرو دست دوم را بپرسید. گاهی اوقات ممکن است اطلاعاتی را بدست آورید که فروشنده ماشین نمی‌‎دانسته یا به آن‌ها اشاره نکرده است. سوالات زیر را از صاحب ماشین بپرسید.

  • آیا در سرعت‌های بالا تعادل خود رو برهم نمی‌‎خورد؟
  • آیا میدان دید آینه‌ها به گونه‌ای هست که نقاط کور را حین رانندگی به حداقل برساند؟
  • مصرف سوخت در داخل شهر و خارج از شهر چه میزان تفاوت دارد؟
  • آیا سابقه جوش آوردن دارد؟
  • آخرین باری که لاستیک‌ها و لنت ترمز تعویض شده‌اند کی بوده است؟
  • آیا ماشین روغن ریزی دارد یا آب رادیاتور خیلی زود کاهش پیدا می‌‎کند؟
  • آیا موتور سابقه تعمیر شدن دارد؟
  • آیا نیاز به تعمیرات خاصی هست؟

اگر پاسخ‌های صاحب خودرو دست دوم برای شما قانع کننده بود، قرار بگذارید که یک دور آزمایشی با ماشین رانندگی کنند. به گونه‌ای قرار ملاقات را تنظیم کنید که هم در روشنایی روز و هم در شب بتوانید ماشین را تست کنید، بدین وسیله قادر هستید شرایط ماشین را به بهترین نحو ارزیابی نمایید.

مرحله هفتم: تست رانندگی در خرید خودروی دست دوم

بهترین راه برای اینکه کشف کنید آیا ماشین مناسب خود را پیدا کرده اید یا خیر این است که شخصا با آن رانندگی کنید.از این طریق می‌‎توانید شرایط خاص ماشین را حین رانندگی ارزیابی کنید. بنابراین حواس‌تان را جمع کرده و تنها بر خودرو دست دوم تمرکز کنید. نکاتی که باید حتما در حین تست به آن‌ها توجه کنید در ادامه بیان شده اند:

  • آیا سوار و پیاده شدن از ماشین بدون اینکه سرتان به بدنه بخورد امکان‌پذیر است؟
  • آیا فضای نشستن کافی و راحت حین رانندگی دارید؟ حتما صندلی عقب راننده را نیز چک کنید و ببینید آیا فضای کافی برای نشستن وجود دارد یا خیر؟
  • آیا صندلی‌ها راحت هستند؟ آیا می‌‎توانید به راحتی صندلی را برای حالت مناسب خودتان تنظیم کنید؟ آیا صندلی جلو سمت شاگرد هم همین خصوصیات را دارد؟
  • آیا حین رانندگی چراغ چک روشن می‌‎شود؟ اگر دیدید که چراغ چک روشن شد بررسی کنید که علت آن چیست و سپس اقدام به خرید نمایید.
  • آینه‌ها و میدان دید حین رانندگی را بررسی کنید. آیا نقاط کور وجود دارند؟
  • آیا حین رانندگی یا زمانی که در خودرو نشستید، بوی گاز، بنزین یا سوختی استشمام کردید؟
  • ترمز‌ها را تست کنید، آیا زمان پاسخ دهی سریع است؟
  • آیا دنده‌ها به راحتی جا می‌‎روند؟ حین نیمه کلاچ کردن حالت کلاچ برایتان مناسب است؟
  • آیا کولر خودرو کار می‌‎کند یا نیاز به تعویض گاز دارد؟

مرحله هشتم: کارشناسی رنگ خودروی دست دوم

رنگ و زیبایی ماشین نیز یکی دیگر از ملاک‌های خرید خودرو دست دوم است. البته از نظر کارشناسی باید گفت ماشینی بهتر است که موتور سالم‌تری داشته باشد نه ظاهر زیبا‌تر.

با این وجود بسیاری از مردم به ظاهر خودرو اهمیت می‌‎دهند و تمایل به خرید ماشینی «بدون رنگ» دارند. منظور از «ماشین بدون رنگ» ماشینی است که هیچ قسمتی از آن رنگ نشده باشد. اما خودرو‌های دست دوم معدودی پیدا می‌‎شوند که تا کنون رنگ نشده باشند. علت رنگ کردن ماشین‌ها در 99 % از موارد تصادفات قبلی ماشین است. به گونه‌ای که بخشی از بدنه خودرو ضربه خورده و باید رنگ شود.

البته رنگ دار بودن برخی نقاط اهمیت بیشتری دارند. به عنوان مثال، اگر داخل موتور رنگ شده باشد، یعنی اینکه خودرو از جلو تصادف شدید داشته و ماشین به شدت آسیب دیده است.

پیشنهاد می‌‎شود از خرید این خودرو‌ها منصرف شوید. زیرا دارای اشکالات بسیاری خواهند شد. یا به عنوان مثال، اگر سقف خودرو رنگ شده بود به این معناست که ماشین قبلا چپ کرده است.

ماشین‌هایی که چپ می‌‎کنند از نظر شاسی و بدنه دچار مشکلات بسیاری می‌‎باشند و هیچگاه مانند روز اول خود نمی‌‎شوند. ولی رنگ در نقاطی از گلگیر یا درب‌ها نشان دهنده ضربه‌های آهسته‌تر است و تاثیری بر عملکرد خودرو ندارد.

برای تشخیص این نکات ریز، حتما باید به کارشناسی رنگ مراجعه کنید. تا مشخص شود که چه بخش‌هایی از بدنه ماشین رنگ شده اند. کارشناسی رنگ در بازار امروز خرید خودروی دست دوم بسیار با اهمیت است.

شدت تصادفات گاهی به صورتی است که بخشی از بدنه قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. نگران نباشید زیرا این مورد نیز از طریق کارشناسی رنگ قابل تشخیص می‌‎باشد. هزینه کارشناسی رنگ مبلغ زیادی نیست و با پرداخت آن می‌‎توانید از تمامی موارد اطمینان حاصل کنید.

مرحله نهم: مذاکره بر سر خرید خودروی دست دوم

پس از اینکه همه موارد ذکر شده را بررسی کردید و دریافتید که گزینه ایده‌آل برای شما کدام خودرو است. باید بر سر قیمت و هزینه‌های انتقال بحث و مذاکره کنید. بسیاری از افراد خودرو مناسب خود را پیدا می‌‎کنند.

اما به دلیل اینکه در حین مذاکره نمی‌‎توانند روند کار را به شکل مناسب پیش ببرد از خرید خودرو محروم می‌‎شوند. در حین مذاکره باید انعطاف پذیر بود و ضمن قبول برخی شرایط طرف مقابل، شرایط مطلوب خودتان را نیز تصویب کنید. ابتدا سعی کنید ایده آل‌های خود را مشخص نمایید.

مثلا اگر قیمت خودرویی X بود سریعا قبول نکنید. ممکن است بتوانید با قیمت کمتر آن را خریداری نمایید. طریق خرید نیز بر روند مذاکره تاثیر دارند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله عوامل موثر بر قیمت خودرو را مطالعه نمایید.

نحوه پرداخت

این که هزینه خودرو مستقیما و نقد پرداخت شود می‌‎تواند بخشی از قیمت خودرو را کم کند. اینکه بخواهید بخشی از هزینه را نقد و بخشی دیگر را چک بدهید نیز گزینه مطلوبی است. اما باید توجه کنید که تا زمان نقد شدن چک، سند خودرو به نام شما نخواهد شد.

بدترین روش خرید خودروی دست دوم به صورت تماما چک است. در این حالت، نه تنها نمی‌‎توانید تخفیف بگیرید، بلکه باید مبلغی را نیز به عنوان سود حاصل از چک‌ها بپردازید. پیشنهاد می‌‎شود بخشی از هزینه را به صورت نقد و بخشی دیگر را به صورت چک پرداخت کنید تا بودجه شما برای خرید خودرو مدت زمان بیشتری نزدتان بماند و به ناگهان حساب خود را خالی نکنید. برخی از نکات اصلی که در حین مذاکره راه‌گشا هستند عبارتند از:

  • از قبل نزد خودتان فکر کنید که با چه قیمتی تمایل به خرید خودرو دارید. اما این قیمت را در ابتدای مذاکره بیان نکنید. سعی کنید به گونه‌ای زمینه چینی کنید که به شکل غیر مستقیم به مبلغ دلخواه خود برسید.
  • مبلغ کمتری از قیمت اولیه پیشنهاد دهید و بر اساس گزارشات فنی و کارشناسی رنگ دلیل این مبلغ را بگویید. سپس سعی کنید با بحث و گفتگو به قیمت مطلوب برسید.
  • به گونه‌ای پیش نروید که فروشنده یا صاحب خودرو گمان کند با شما به بن بست رسیده است. به یاد داشته باشید که پس از جستجو فراوان، بالاخره خودرو ایده‌آل خود را پیدا کرده‌اید!

مرحله دهم: امضا قرارداد خرید خودروی دست دوم

اگر هر دو طرف از نظر قیمت به توافق رسیدید می‌‎توانید مطمئن باشید که ماشین از آن شما خواهد بود. در صورت حضور در بنگاه، قرار دادی برای این معامله نوشته و ثبت می‌‎شود.

تمامی شرایط پرداخت مالی و هزینه‌ها در این قرارداد نوشته خواهد شد. مبلغی به عنوان حق معامله توسط بنگاه از دو طرف گرفته می‌‎شود و قرارداد به امضا می‌‎رسد. این قرارداد رسمی است و پس از امضا خریدار و فروشنده، اطمینان خواهید داشت که خودرو به شما تعلق یافته و موفق شده‌اید گزینه ایده‌آل خودتان را پیدا کنید.

اگر شما هم علاقمند به فعالیت در حوزه کارشناسی خودرو هستید میتوانید در دوره‌ی آموزش کارشناسی خودرو کارآزموده شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carazmodeh.com/?p=25118